Eitwitarme brok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Eitwitarme brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 16:28

Mijn haf, nu sinds een maand in mijn bezit, krijgt helaas grote bulten onder haar buik. Dit komt door de brok die gevoerd wordt door de stal. Wanneer ze een paar dagen geen brok krijgt zakken deze bulten gelijk af. En verdwijnen ze. De stal voert een gewone basisbrok van volgens mij Pavo (dat wisselt nogal eens).
Ik wil nu overschakelen op een ander soort brok, met een lage eiwitconcentratie. Een stalgenoot gebruikt daarvoor Equiral Stud. Heeft iemand nog meer ideeen?

Kyona

Re: Eitwitarme brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:33

Een vriendin van mij voert haar eiwitgevoelige pony ook Equiral Stud en dat gaat goed. Zelf hebben we de Equiral Sport en ben over Equiral goed te spreken.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:41

Ik weet niet waar je woont maar Vente in Niewerkerk a/d IJssel maar zelf een goede eiwitarme brok en die is nog redelijk betaalbaar ook.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:47

ik zelf voer (op advies van da) reform kruiden muesli van havens,ben er erg tevreden over

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:33

mogelijkheden over. Idd reform kruidenmeusli van havens is een hele goede meusli, laag in eiwit en speciaal geschikt voor sobere rassen, dus ook oa haflingers. Dan is er nog pianissimo van Cavalor, die ook speciaal is ontwikkeld voor paarden die een lager eiwitgehalte moeten hebben oa wegens temperament. Dit is ook een meusli. In de brokvorm raad ik je horsefoor aan, deze hebben een hoge VEP waarden en zitten laag in het eiwit, met name de basisbrokken en de kernmix, maar de conditie en de prstatiebrok zijn bij dat merk ook relatief laag.Prijzen van horsefoor liggen dacht ik zo rond de 8 a 9 euro, en van havens en cavalor rond de 11 a 12 euro (24kg, behalve cavalor = 20kg)

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:44

Een gewone basisbrok is ook redelijk eiwit-arm.. die kan je ook gewoon voeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:11

als een dier gevoelig is voor eiwit dan ook vaak voor suiker in het voer, ik raad je dan ook af om muesli te gaan voeren.
( zit nogal veel melasse in)

Havens heeft een brok met zeer laag eiwit gehalte, maar je kunt ook kiezen voor geen brok, en de koeken van summerfit proberen, of een ander merk...

kun je er niet achter komen wat de vorige eigenaar voerde?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 09:41

Alvast bedankt voor de antwoorden.

The Sam: ze krijgt normale basisbrok, daar krijgt ze helaas bulten van.

Ellepel: ik heb haar niet particulier gekocht. En weet niet wat ze kreeg voordat ze in het handelscircuit terecht kwam.

Arnoud: weet jij toevallig verkooppunten van Horsefoor. Ik woon zelf in Friesland. Vooral de prijs staat me wel aan. Scheelt toch altijd weer een paar euro.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:56

Ponybrokken van subli zijn ook speciaal voor de sobere rassen en ook niet zo duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:19

je hebt een eiwitarm brok met meusli speciaal voor arabieren en paarden die gevoelig zijn voor eiwitrijk voedsel..het merk weet ik zojuist niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:01

De beste brok voor paarden die last hebben avnd at soort bulten blijft voor mij persoonlijk de Pavo geadingar Liga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:50

Ik denk dat Arnoud Horsefood bedoelt, is idd goedkope brok, maar ik ben er niet kapot van. Mijn paard wordt er knettergek van zowel van de brok als van de slobber. Zou misschien kunnen van een of andere toevoeging/bijprodukt of conserveringsmiddel waar hij zo op reageert.

Heb iig binnen een paar dagen een drukke stuiterknol

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:53

Dan moet je dus ook uitkijken bij rijkgras / hooi.
Dus niet van dat hele goede kuilgras voeren of een hele vette wei geven das mijn ervaring.
Dan kreeg de mijne namelijk ook weer eiwitbultjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:10

mijn pony kreeg vorig jaar muesli zonder haver van Havens, zeer goed voer en hij werd er ook niet druk van.

nu hij op subli muesli staat stuiterd hij wel de straat over....

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:30

Verschillende merken hebben ondertussen eiwitarme brok, die van Pavo (liga) en Havens zijn denk ik wel de bekenste , maar ook andere merken geloof dat t hippostar (of hipposport) heet heeft ook een recreatie brok en zo zijn er wel meer...

De ponybrok van subli bevat trouwens net iets meer eiwit dan de basis , maar dit is dan ook afgestemd op minder kg te voeren (alle waarden toch gehaald met minder kg brok).

Verder is er ook een tinkerbrok ontwikkeld, speciaal met minder eiwit e.d. maar weet even niet hoe die heet en waar men die kan halen.

idd dan ook opletten met gras en kuil, maar de bulten kunnen ook zijn van een overgevoeligheid voor alleen de eiwit (of iets anders?!) in brok. Ken ook een paard die t wel van bepaalde brok krijgt, maar bv niet van gras of kuil

en je kunt idd ook kiezen voor de aura of summerfit koeken, maar dat is meestal wel prijziger per dag dan eiwitarme brok.

Er zijn ook muesli's zonder honing/ melasse e.d./ structuur muesli's, die vaak ook geschikt zijn voor eiwitarm dieet.

Maar wat is eigenlijk haar voerschema, dan is misschien beter advies mogelijk, misschien krijgt ze wel te veel van alles of is de verhouding ruwvoer/krachtvoer scheef of ...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 02:12

@Russel, t'is maar net waarvan je paard overgevoelig voor is, dat kan per paard per merk verschillen. Het ene pard reageert op een stofje in het ene merk, het andere paard op een ander stofje in een ander merk. Ik pleit hier niet perse voor Horsefood, er zijn voldoende goede eiwitarme producten op de markt waarvan ik een aantal al heb opgenoemd en door anderen aangevult.......

Coby ik pb je wel even een dealerlijst in Noord-Nederland

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 08:47

Grid, hierbij het voerschema.
Ze staat nu met het mooie weer dag en nacht op het land. En wordt daar bijgevoerd met niet bemeste kui (wel eerste snee). Ze heeft nu geen bulten, want krijgt nu op het moment geen brok.
Wanneer ze ´s nachts op stal staat. Krijgt ze ´s ochtends en ´s avonds een klein beetje kuil. Overdag op het land. ´s Ochtends en ´s avonds een halve kilo brok.
Het paard wordt zo´n vier keer per week intensief gereden.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:26

Pianissimo van Cavalor

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:37

Oertarwe of anders genaamd: Spelt met nog een kleine hoeveelheid van je gewone voer (Een soort eigengemaakte mix dus)

Maar ja... spelt is vrij moeilijk te vinden, niet duur maar het wordt gewoon niet veel verkocht.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:26

Mijn vriendin heeft een fjord. Die ook heel gauw last krijgt van te veel eiwitten. Die van haar krijgt allemaal kale plekken op zijn hele lichaam. Zij voert nu pavo condition en dat werkt super bij die van haar.

De fjord die ik gehad heb. Had ook last van eiwitten. Kreeg ook kale plekken. Die voerde ik havens draversbrok en dat ging ook prima.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:52

Ik denk dat 1 kg brok voor een Haf die op het land staat en ook nog eens kuil krijgt, gewoon veel te veel is als je er maar 4 keer per week op rijdt.

Mijn Haf gaat alleen overdag naar buiten op heel schraal land en krijgt 400 gram Pavo Stimix (eiwit arm) en een handje hooi per dag. Loopt wel iedere dag. Staat op stro, dus daar eet ie ook nog iets van.