verstapt en nu kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hillebill

verstapt en nu kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 12:40

Mijn paard heeft zich verstapt en is nu kreupel.
Het been is niet warm of dik, je ziet er totaal niet aan.
Het is dinsdag gebeurt, woensdag liep ze op het harde al iets beter en donderdag hetzelfde als woendsdag. In stap zie je niets maar als ik haar aan de hand laat draven kreupelt ze toch linksvoor.

Hoelang gaat zoiets meestal duren?

Je ziet er echt niets aan, pezen zijn niet dik, been is niet warm alleen kreupelt ze wel.

Kyona

Re: verstapt en nu kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:39

Als het een gewone verstapping is, is het meestal binnen 2 weken wel over. Je kan het beste tijdje rustig aan doen. Als het bijv. na 5 dagen goed lijkt en je begint is de kans groot dat het net teveel/tevroeg is en dan keert het vaak weer terug. Gewoon lekker buiten wandelen/rijden (stappen) is vaak heel goed.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:32

klinkt precies zoals mijn paardje. Na 2 en halve week rust en afspuiten was het nog steeds zo, toen heb ik de DA erbij gehaald. Ze heeft een spuit gehad en moet weer 2 weken rust. Als het dan niet beter wordt moet ik weer bellen.

Goed rust geven dus en het been afspuiten. Als het na 2 weken (of eerder) niet over is zou ik toch de DA er bij halen.

layspays

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:25

Ik zou haar inderdaad goed rust geven voordat je weer begint met werken! Veel stappen op het harde en goed afspuiten! Als het niet snel over is zou ik wel de DA bijhalen.
Succes!

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:27

dierenarts... Vriendin van mij had het ook zo, en heeft de pony moeten laten inslapen... Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn... Succes...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:06

Zoiets geef ik meestal een week en dan moet er toch wel heel duidelijk verbetering zichtbaar zijn, anders laat ik voor de zekerheid toch even de DA komen.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:36

zoiets heb ik ook ja. ik kijk het een week aan en als ik geen verbetering zie laat ik de dierenarts komen.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 15:09

Vandaag leek het een stuk beter te gaan. Vanavond op een recht stuk even een stukje aandraven.

Ik smeer 2x per dag ook Lithmans Cole op haar been ( of hoe je dat schrijven mag)

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:07

dat is goed nieuws! Maar pas echt goed op dat je niet te vroeg weer echt begint met werken.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 18:33

Ik denk dat ik het wilde zien dat het beter was. Giseravond was het weer hetzelfde als de dagen daarvoor.

Morgen komt de DA

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:35

Sterkte en we horen het wel wat de dierenarts heeft gezegd.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 14:02

Nou, daar gaan we weer. Vandaag is de gewone DA hier geweest. Het enigste wat ze konden zeggen was: Tja, ik weet het niet, tja het kan onderin het been zitten maar ook boven in. Misschien stalrust en ontstekingremmers.

Hoe kan je nou ontstekinremmers geven als je niet weet wat het is!
Dus laat die ontstekingemmers maar mooi waar ze zijn, we gaan morgen middag naar de kliniek die wel weten waar ze het over hebben.
Morgen om 16.00 uur moeten we daar zijn. Het zal me benieuwen! Waarom zit het toch altijd tegen. Niet dat het beessie er iets aan kan doen maar we zijn wel steeds de banketstaaf.

Nou, het beste er maar van hopen morgen.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:35

nee daar heb je niks aan.
Jah het beste van hopen, meer kan je toch niet doen nu. Ben benieuwd wat er morgen gezegd wordt.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 17:34

Vandaag naar de kliniek in Wapenveld geweest. Was me wel een dagje hoor.
Toen we daar aankwamen ( de afspraak was verzet van 16.00 uur naar 14.00 uur ) moest ik eerst een lang stuk met haar draven om te kijken waar de kreupelheid zat.
Conclusie: Linksvoor.
Even een buigproef doen om te kijken hoe ze daar op reageerd. Zo kreupel als het maar kon was de uitslag. Daarna op het harde aan de longe, linksom en rechtsom om het voor de zekerheid toch vast te stellen. Nou, het bleef zeer onzuiver. Omdat niet te bepalen was of het boven de kogel of onder de kogel of misschien het schouder was is ze verdoofd. Eerst onder de kogel. Dame was zeer braaf met de prik. Na de prik 10 minuten lopen om de verdoving in te laten werken en daarna weer een recht stuk aandraven. Nou, geen verschil. Er werd uitgesloten dat het niet in het hoefkatrol gewricht zat. Opluchting!!!! Dus gingen we een stukje naar boven verdoven. Dit keer met praam om. Het zekere voor het onzekere, je weet maar nooit. Nou, weer braaf blijven staan. Weer 10 minuten lopen en na de 10 minuten aandraven. Geen verbetering!! Toen hebben ze haar in haar kogelgewricht verdoofd. Even een beetje haar weg geschoren, goed desinfecteren, praampje om en een spuit erin. Weer 10 minuten lopen. Na de 10 minuten weer draven. Potjandosie, weer geen verschil. Ze bleef kreupel. Alles in het been is uitgesloten, daar zat de boosdoener dus duidelijk niet. ( wel een opluchting aan de ene kant hoor dat ze na die verdovingen nog niet rad liep )
Dus moest het boven in het gewricht zitten. De verdoving zag je via de ? aderen ? naar boven lopen dus het hele been was verdoofd. Conclusie: het zit in het schoudergewicht, pees. Ze heeft die dinsdag dat we gesprongen hebben waarschijnlijk haar pees in de schouder verrekt. Iets anders kan het niet zijn. Er zijn allemaal testen gedaan en dit was de uitkomst. Ik moet nu dik 4 weken met haar stappen op het harde ( tenminste geen zware boden ) en alleen maar recht toe recht aan. De eerste week 15 minuten, daarna geleidelijk aan opbouwen naar 30 - 45 minuten. Alleen stappen dus aan de lange teugel. Na 4 weken moet ik terug komen om te kijken hoe het verlopen is en dan wordt gekeken wat verder mag. Of ik dan weer mag opbouwen of dat ik nog even rustig aan moet doen.
Ze krijgt nu 2x per dag ontstekingremmers, poeder ( dat gaat wat worden, ik heb het nu eerst maar tussen een boterham met stroop gedaan, even een dagje laten liggen en morgen krijgt ze haar eerste boterham met stroop)

Dat wordt voorlopig geen wedstrijden e.d. rijden ( heb net alles afgemeld ) maarja we kunnen er dan straks weer met frisse moed tegen aan. Hopen dat de kuur en de rust goed aanpakt.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:41

nou dat is idd nogal wat! Maar dan weet je nu tenminste wat het is. Blijft flink balen natuurlijk! Ik hoop voor je en je paardje dat het snel beter gaat! Succes en beterschap!!

nicoletju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:29

Jovanny schreef:
Mijn paard heeft zich verstapt en is nu kreupel.
Het been is niet warm of dik, je ziet er totaal niet aan.
Het is dinsdag gebeurt, woensdag liep ze op het harde al iets beter en donderdag hetzelfde als woendsdag. In stap zie je niets maar als ik haar aan de hand laat draven kreupelt ze toch linksvoor.

Hoelang gaat zoiets meestal duren?

Je ziet er echt niets aan, pezen zijn niet dik, been is niet warm alleen kreupelt ze wel.

dit is bij mij gebeurt, kijk maar in mijn topic --
viewtopic.php?f=15&t=435097&p=9145633#9145633

of deze..

viewtopic.php?f=3&t=435104&hilit=

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 09:42

Mijn paard heeft niet op 3 benen gelopen. Hij kon er gewoon op staan maar in draf is ze zeer onregelmatig, kreupel.

De pijn kan niet in de kogel of been zitten omdat ze helemaal verdoofd is geweest. Mocht het wel in bv kroongewricht zitten dan had ze met verdoving beter moeten lopen maar dit was niet zo, er was totaal geen verschil zichtbaar met verdoving of zonder verdoving.
De DA heeft alles uitgesloten m.b.t. het been, hoef, enz.
het zit bij mijn paard hoger, dus de schouder.

is jou pony ook verdoofd geweest bij de kliniek, met een kreupelheidsonderzoek?
Tjee, daar ben je ook lekker mee dat het nu nog niet beter is zeg. Sterkte.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:04

Nou het schiet niet op zeg, ben je net lekker bezig, krijg je dit. Nou ga maar niet te vlug beginnen. Peesblessure is niet niks. Ik heb ooit 12 wk moeten stappen op harde ondergrond. En ook rustig opbouwen met stappen. Mijn paard stond ook kreupel toen. Is niet leuk!! Maar ja nu weet je in elk geval wat het is.