Sterilisatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

Sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 12:21

We hadden van de DA gehoord dat Bonnie geen kindjes meer kan krijgen omdat ze problemen heeft met haar cyclus.. daarom willen we haar laten stereliseren,maar ik vroeg me af of jullie me misschien kunnen vertellen hoeveel het ongeveer gaat kosten, hoelang het duurt ed.. hoe het allemaal in z'n werk gaat zeg maar..
Laatst bijgewerkt door Jantien op 03-07-05 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typfout in titel aangepast

Ecudes

Re: Sterelisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:03

Had je dat niet beter aan de DA kunnen vragen?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:50

Maar waarom laat je haar dan stereliseren?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:14

Ik verplaats dit topic even naar Medisch.

PP => MD

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 22:05

Omdat ze onhandelbaar is als ze hengstig word..

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:11

Je hoeft dan niet meteen haar te laten steriliseren. Het onder narcose brengen is al een flink risico op zichzelf... Daarna nog de (zware) operatie die weer infecties en weetikveel wat kan meebrengen.
Je hebt bloody mare ect ect. Scheelt je hoop problemen denk.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:32

Ik weet niet eens of de Da dat wel zomaar op verzoek doet eigenlijk.
Tegen die gedragsproblemen zijn medcijnen en supplementen te krijgen wellicht dat je die kan proberen. Misschien is het probleem waardoor ze niet drachtig kan worden ook wel de oorzaak van het gedrag, er zit dan toch iets niet goed in het geslachtsapparaat.

Ook die cyclus is wel weer goed te krijgen als het goed is, heb ik bij mijn merrie ook een keer laten doen. Waarschijnlijk is ze dan ook wat minder vervelend.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 00:04

Mijn merrie heeft die operatie net achter de rug, als het meezit mag ze zondag of maandag naar huis.

Deze operatie kan de DA niet zelf doen, je merrie zal daarvoor naar Utrecht (of een andere vergelijkbare kliniek moeten). De operatie vindt in Utrecht staande plaats onder plaatselijke verdoving. Narcose wordt alleen gebruikt als tijdens de operatie blijkt dat het te riskant is om gewoon verder te gaan (als een merrie volledig vals wordt of flipt ofzo). Als je volledig van de hengstigheid af wilt zijn moeten beide eierstokken eruit. Dit is een ingreep die maar 1-2x per jaar gedaan wordt. Een enkelzijdige verwijdering (ivm een tumor) komt 10-15x per jaar voor.

Overigens is pas te bepalen of de ingreep succes zal hebben als over een langere tijd Regumate of Depopremone (hormonen dus) is gebruikt. Als die middelen een gunstig effect hebben (vermindering of wegblijven) van de hengstigheid dan heeft de verwijdering van de eierstok ook effect. Anders is het een karakter kwestie waar de operatie niets aan verandert.

Denk alsjeblieft niet te licht over deze ingreep. Het is onomkeerbaar, er zitten echt wel risico's aan verbonden en zonder complicaties moet je rekenen op ong. 900 euro. Ik heb de rekening nog niet, omdat mijn merrie nog in Utrecht staat dus precies weet ik het niet. In mijn ogen is dit een laatste middel als de rest niet meer helpt, zoals bij mijn merrie.

Als je (of iemand anders) nog wat wil weten kun je altijd een pm sturen hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 08:12

Tegenwoordig wordt er ook wel een knikker in de baarmoeder geplaatst om de merrie het idee te geven dat ze drachtig is. Hengstigheid blijft hierdoor uit en dus ook de nare bijkomstigheden.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:09

@ Sugarmiss: er wordt dan wel een lichaamsvreemd iets in een paardenlijf gestopt. Wat als het gaat inkapselen? Dan zijn volgens mij de gevolgen niet meer te overzien. Als ik kijk hoe heftig een eierstokoperatie is, dan wil ik er niet eens aan denken dat een baarmoeder eruit zou moeten.

Voor de TS zou ik aanraden om eerst alle opties te proberen die tijdelijk kunnen zijn: moody mare, regumate of prikpil en als dat allemaal niet helpt pas heel voorzichtig verder te gaan denken over een definitievere oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:27

Die knikker is juist in omloop gekomen omdat een operatie zo heftig is. Vraag er je DA eens naar of een goede kliniek.

De berichten die ik er tot nu toe over hoor zijn positief.