Zomaar volle benen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Zomaar volle benen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 11:51

Zaterdagochtend viel het me op. Pablo zijn benen waren volgelopen (nou ja zo noem ik dat) , maar het waren geen zachte gallen zeg maar. Maar het is echt vrij hard Ik zou echt niet weten waar het van komt, ook omdat het aan alle 4 de benen is.

Heeft iemand dit weleens mee gemaakt en tips voor mij? Hij loopt er overigens niet kreupel op, maar heb hem voor de zekerheid wel even op rust staan. En spuit zijn benen ook af.

ellepel

Re: Zomaar volle benen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:18

geen idee hoe dat zou komen, is d'r iets veranderd in voer en beweging?

ik zou wel gaan stappen, beweging zorgt ervoor dat vocht in de benen sneller word af gevoerd. of in elk geval dat hij wel buiten komt en zo beweging krijgt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:44

mijn paard had dat ook zomaar en de dierenarts dacht dat het door de slijtage komt (alleen met zekerheid te zeggen als je foto's maakt)
als mijn paard nu hard werkt spuit ik zijn benen af met water en daarnaar wrijf ik cool gel erop help wel heb nu bijna nooit meer last van dikke benen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 13:07

ellepel, geen verandering in voer. En ja ik stap op de harde weg met hem. Hij staat 24/7 in de wei.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:57

Mijn 30-jarige merrie heeft ook van die dikke benen, de DA noemt het oedeem. Zij heeft vochtafdrijvers gekregen, maar die helpen niet echt.

Hoe oud is jou paard?

Ik had ook een topic geplaatst, of iemand misschien weet of je hier nog iets aan kunt doen. Afspuiten en cooling-gels helpen haar niet.

De Da denk van mijn paard dat haar hartfunctie verminderd omdat ze al zo oud is. Daar door werkt de "afvoer" van afvalstoffen niet goed meer en zetten de benen op.
Ze lijkt er overigens weinig last van te hebben.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 14:12

Ik las in jou topic dat het bij jou om de hele onderbenen ging. Bij Pablo (die 10 is) zijn het echt soort van gallen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:34

Wat vreemd, is het van het ene op andere moment gekomen of langzaam erger geworden?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:02

Er schieten me wel wat dingen te binnen zo.

Einschuss? Controleer het been eens op hele kleine wondjes.

Teveel eiwitten in het voer. Probeer eens over te schakelen op Pavo Gold. Is wel duur, maar dat heeft bij mijn paard toen wel heel goed geholpen.

Stalbenen. Met warm weer heb je daar ook meer kans op.

In ieder geval goed koelen (minstens 20 minuten, 2x per dag) en daarna het been inpakken (met onderlap!), zodat je tegendruk kunt geven aan het vocht in het been. Niet te strak natuurlijk.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:12

Juist omdat het aan alle4 de benen is, zou ik me niet teveel zorgen maken. Het is zorgelijker als het maar 1 dik been is.
Oorzaak kan van alles zijn, dagje harder gewerkt dan anders, of juist niet gewerkt, ander voer, meer gras, omslag van het weer, een virusje etc. etc.
Voor de zekerheid zou ik wel even checken of hij koorts heeft.