Paard heeft Mok, en loopt onzuiver.. ; klopt dat..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whoops1

Paard heeft Mok, en loopt onzuiver.. ; klopt dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:38

Mn paard heeft weer is Mok.
Stampt en krabbelt hele tijd met rechts achter.

Nu loopt hij rechts achter sinds hij Mok heeft ook niet zuiver.
Zou dit met elkaar te maken kunnen hebben?

En wat zouden jullie doen?
Gewoon met hem rijden of hem dan stil zetten?

Elke keer loopt hij wel voor zover ik het me kan
herinneren rechts achter niet zuiver als hij Mok heeft of heeft gehad.

Alani

Re: Paard heeft Mok, en loopt onzuiver.. ; klopt dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:43

het kan idd kloppen dat ze gaan kreupelen, ligt er ook wel aan hoe erg de mok is. Mok tast ook de bloedbanen, zeker als het erge mok is. Mok is een aandoening waarvan de medici niet weten waardoor het ontstaan (erfelijkheid, rassen, omstandigheden, etc), maar als ze het eenmaal hebben raken ze het niet meer kwijt. De bacterie heeft zich in de bloedbanen genesteld. Als je er niets aan doet wordt het allemaal erger en houd je paard er uiteindelijk een dik en pijnlijk been aan over. Ik heb goede ervaringen met het te behandelen met betadine scrub, goed droog maken en mokzalf er opsmeren. Dit moet je elke dag herhalen zolang ze mok heeft. Een groot deel van het jaar voer ik (winter)wortels en sinds een jaar of 2 is ze mok vrij. Ik heb ook artikelen gelezen waarin wordt gezegd dat wortels goed is tegen mok.

Met rijden zou ik een beetje oppassen; ligt er aan hoe kreupel hij is en hoeveel pijn ze heeft.

PS. ook zijn er pillen van VSM Cure Mok op de markt, verkrijgbaar bij de paardendrogist. Ik heb ze gekocht maar nooit hoeven te gebruiken omdat de mok toen al over was. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee.
Succes ermee

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:51

het niet zuiver lopen kan met mok te maken hebben. mok geeft kloven en dat doet zeer, dus eerst de mok behandelen met b.v. droogzetpencelinne voor koeien dit is bij de welkoop of boerenbont wel te koop. het ziet eruit als een wormenspuit en dit smeer je 2x daags op de mok plek ga niet aan korsten krabben of flink aan het wassen maar laat de mok gewoon drogen. zolang je paard kreupelt zou ik hem niet rijden

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:23

Goh das toevallig...ik heb hetzelfde er 3 dagen terug ook opgezet.(((zie maar)
Die van mij loopt nu ook al een aantal dagen gevoelig en heeft ook aan een voet mok. Groetjes Jeannine

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 07:30

O gelukkig ben ik dus niet de enige met het probleem.

Toch maar even de DA gebeld voor de zekerheid,
ook omdat hij wat plekken heeft in zijn nek.
Denk iets van een schimmel ofzo, hij schuurt het helemaal kapot!

Ik wordt wel gek van de mok,
elke keer komt het weer terug.

Elke keer weer last van zijn been,
dus kan ik weer tijdje niet rijden.
Best lastig!

Maarja. Even afwachten met de DA vanmiddag.
Ik laat het jullie dan weten!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:44

Ja...ik wil wel even horen wat de DA te zeggen heeft. Laat het me ff weten dus....
Groetjes Jeannine

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:31

mok is erg besmettelijk dus als je van de mokplek op zijn been naar b.v. zijn hals gaat zonder je handen te wassen kun je het snel verspreiden. d.a. zal heus wel een snelle oplossing hebben zodat je gauw weer kunt rijden.. succes

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:03

ze kunnen idd kreupel gaan lopen van de mok....die van mij heeft ook vaker wel als niet mok (aan alle 4 de benen....)

en een keer in de zoveel tijd is het zo erg dat ze er idd kreupel van is...
zij zetten haar dan stil en moeten van de dierenarts eerst met uierzalf (dus GEEN vaseline of andere creme ofzo) de korsten zacht maken (1 of 2 dagen 3 keer p.d. heel dik insmeren en 20 min stappen)
als de korsten zacht zijn met hibriscrub (verkrijgbaar bij de DA) wassen en de zachte korsten eraf peuteren (is niet geheel pijnloos voor het paard)
en vervolgens speciale mokzalf erop....
meestal helpt dit wel bij ons.
We geven nu ook regelmatig mok cure van VSM en heb het idee dat dit ook heel goed werkt (we hebben de mok nu al erg lang onder controle)

ook heeft ze een poosje mud gard gehad van de paardendrogist. helpt ook goed maar is verschrikkelijk duur en ze vind het heel erg vies, dus die pilletjes werken beter.

maar idd, ze kunnen van mok dus kreupel worden, en volgens mij is het dan ook beter om niet te gaan rijden.

succes ermee!!
Crista

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:32

Nou, ik ben gisteren bij de dierenarts langsgeweest. Ik heb mokzalf gekregen. Het is een lotion eigenlijk. En er staat op voor katten en honden...hmmm. Maar het schijnt goed te helpen bij paarden. (26euro een flaconnetje....) Eerst met biotex weken en de kortsen er af halen en daarna 2x daags die lotion erop.
Nou...mijn halstertouw is al kapot. Ik wilde even zijn voet in een emmer zetten....en dat was niet echt iets waar hij zin in had.
Het doet hem echt pijn....
Hoe is het met jou afgelopen bij dedierenarts??
Groetjes Jeannine

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:23