het kan idd kloppen dat ze gaan kreupelen, ligt er ook wel aan hoe erg de mok is. Mok tast ook de bloedbanen, zeker als het erge mok is. Mok is een aandoening waarvan de medici niet weten waardoor het ontstaan (erfelijkheid, rassen, omstandigheden, etc), maar als ze het eenmaal hebben raken ze het niet meer kwijt. De bacterie heeft zich in de bloedbanen genesteld. Als je er niets aan doet wordt het allemaal erger en houd je paard er uiteindelijk een dik en pijnlijk been aan over. Ik heb goede ervaringen met het te behandelen met betadine scrub, goed droog maken en mokzalf er opsmeren. Dit moet je elke dag herhalen zolang ze mok heeft. Een groot deel van het jaar voer ik (winter)wortels en sinds een jaar of 2 is ze mok vrij. Ik heb ook artikelen gelezen waarin wordt gezegd dat wortels goed is tegen mok.
Met rijden zou ik een beetje oppassen; ligt er aan hoe kreupel hij is en hoeveel pijn ze heeft.
PS. ook zijn er pillen van VSM Cure Mok op de markt, verkrijgbaar bij de paardendrogist. Ik heb ze gekocht maar nooit hoeven te gebruiken omdat de mok toen al over was. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee.
Succes ermee