cuching

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonjootje

cuching

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 07:45

hallo
mijn 30 jarige pony heeft cuiching.... en het schijnt dat er gen medicijnen voor zijn....
weten jullie mischien iets waardoor ze langer in leven kan blijven..??? want we kunnne nog nie zonder haar. ze is nog super fit duzz.

heeft iemand mischien nog een idee???

Byron15

Re: cuching

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:21

Misschien moet je eens bij medisch vragen. Ik zelf heb er nog nooit van gehoord, wat is het?

In ieder geval sterkte ermee

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:45

Het heet Cushing, niet cuiching.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:18

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:37

In de kliniek in gent gebruiken ze voor de behandeling een humaan product, is wel niet goedkoop... Voor de rest moet je in de zomer zeker scheren want hun krullige vacht blijft en is warm... Ook goed opletten voor infecties, hier is ze door de constant hoge cortisonenspiegel erg gevoelig voor... De tanden moet je ook op tijd laten bijvijlen... Maar je dierenarts kan je zeker en vast meer vertellen over waar je allemaal op moet letten... Met een goede verzorging kan je paardje nog wel een tijdje leven hoor, zeker als ze nog zo fit is... Succes!!

Byron15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:38

Oh oke, dankje.

Wat een nare ziekte, maar zolang het paardje nog fit en happy is, zou ik hem/haar gewoon laten lopen.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:45

ow wat naar voor jou en je paardje.
een paard heeft het ook gehad bij mij op stal, was in de 20.
er stond ook een oude ''duc'' toen op stal en als ze dan samen in de wei liepen zag je erg het verschil....
die vacht ,en ze kreeg last met het lopen, ze heeft ook nog haar veulen verloren, doordat er een verkeerde hengst op had gezeten (verkeerde bloedgroep)
ze hebben haar toen in laten slapen maar ik zal haar nooit vergeten, het was zo''n lieve knuffel
veel beterschap nog met je paardje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:12

Tella heeft ook cushing, ze is van de mensen waar mijn pony op stal staat.
ze is 29 maakt nog regelmatig een buitenritje.
zij doen er niets aan, volgens de veearts is dat ook niet perse nodig.

waar je wel op moet letten:

paarden met cushing drinken vaak meer, zorg dus altijd voor drinkwater,
zet ze niet in te dik gras, ze zijn veel vatbaarder voor hoefbevangenheid.

geef dagelijks een goede brok, zij krijgt basisbrok van Havens, een halve kilo en doet t prima erop.
een extra mineralen supplement is ook heel goed..

ze krijgen een mega dikke vacht in de winter, gooi dus vrij vroeg in het jaar een deken erop om dit wat te beperken, in het voorjaar zo tegen mei word ze geschoren, anders krijg zij haar wintervacht niet uit zichzelf weg...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:18

Verplaatst van VMR naar MD.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:00

Er schijnt medicatie te zijn dat je het leven van een paard met Cushing nog iets kunt verlengen. Maar heb er geen ervaring mee en weet zo de naam ook niet.
Zelf heb ik een paard met Cushing gehad. Ze is 23 jaar geworden.
Ze drinken meer omdat ze meestal suikerziekte krijgen door de Cushing. Verder moet je vacht in de gaten houden. Vooral 's winters lijkt het een volle krullende vacht maar het isoleert slecht.
Zomers heb ik het paard altijd geschoren.
Verder bestaat de kans op chronische hoefbevangenheid.
Ook heb ik haar extra krachtvoer gegeven. Want ze worden mager op de ribben. Valt niet direkt op omdat de buik vaak erg bol blijft maar dat is allemaal vocht.
Op mijn website staan wat foto's van mijn fjord met Cushing.

Groetjes,
Henny

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:08

henny_w: ja zo zag dat paardje er ook uit, met name die vacht.
maar wat een leuk ding was dat fjordje van jou, daar heb je zo te zien veel plezier van gehad

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:00

Afbeelding

afgelopen winter, dit is dus typisch cushing.

en zo zag ze eruit na t scheren, ging ze net weg voor een buitenritje

Afbeelding

let inderdaad op die bolle buik, bij haar kun je soms de ribben ook wat zien, maar ze voelt zich toppie!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:03

mariz schreef:
henny_w: ja zo zag dat paardje er ook uit, met name die vacht.
maar wat een leuk ding was dat fjordje van jou, daar heb je zo te zien veel plezier van gehad

Hoi Mariz,

Ik heb Vinni, die fjord 19 jaar gehad. Het was een crack.
Een ontzettende harde werker en mega veelzijdig.
Ze heeft oa. veel endurance wedstrijden gewonnen. Gemiddelde snelheden van 20 tot 22 km. per uur waren standaard.
Verder vond ze samengestelde wedstrijden heerlijk en ook vrijheidsdressuur was ze dol op.
Ik ken de fjorden uitsluitend als harde werkers die je eerder wat af moet remmen in hun enthousiasme als dat ze aangespoord moeten worden.

Het is dan ook verschrikkelijk om een paard met zo'n enorme wil en ijver in no time compleet te zien aftakelen.

Wat ik nog vergat. Ze kunnen met Cushing ook een soort van epileptische aanvallen krijgen. Vinni had dat ook. Verder kreeg ze in de holtes net boven de ogen enorme bobbels wat haar op het laatst een beetje een ezelachtig uitdrukking op haar koppie gaf.
Meestal staat er voor een paard met Cushing nog zo'n 4 jaar tussen de 1e symptonen en tot de symptonen te ernstig worden.
Maar ik heb een paard van een kennis gekend die er nog wel 8 jaar mee door gelopen heeft.

Groetjes, Henny