Altijd aan de diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bluebeauty

Altijd aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 21:02

Ik heb 5 maanden geleden een paard gekocht. Ze was direct toen ik haar kreeg al aan de diarree.
Ik dacht toen dat het aan de wisseling van het voer lag. 3 weken later had ze het nog en hebben we de dierenarts erbij gehaald. 15 dagen lang Cubarmix hielp niks. Nog een keer 15 dagen, hielp ook niet.
Ondertussen zijn we 5 maanden verder en heb ik alles al geprobeerd; yoghurt, yakult, zemelen en lijnzaad. Ook al mest en bloedonderzoek, heeft niks opgeleverd.
Ik heb ook al gebeld met de vorige eigenaar, maar die zegt dat ze dat bij hun nooit heeft gehad. Dat weet je natùurlijk nooit zeker. ik heb haar bij aankoop laten keuren en ze is goedgekeurd. De dierenarts kan ook niet bewijzen dat ze het bij de vorige eigenaar ookal had.
Ik ben nu ten einde raad, ze valt ook af en ze was al zo mager.
Heeft iemand ervaring met zoiets als dit?

Debski

Re: Altijd aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:19

Wat voor diarree? Is het echt waterig of gewoon meer een soort koeienvlaai? Mijn paardje had dit ook toen ik haar kocht. Op een gegeven ogenblik wormen ontdekt (terwijl ik haar normaal ontwormde). Deze bestreden maar de mest bleef koeienvlaai. Dierenarts zei mij dat als ze echt goed besmet is geweest, het lang kan duren voor de darmen herstellen. Bij mijn paardje gaat het de ene keer goed en dan is de mest weer minder.
Ínmiddels ben ik van stal verhuisd en krijgt mijn paard nu goed hooi en kuil. Op advies van iemand een zandkuurtje gegeven en sindsdien gaat het eigenlijk beter met de mest. Mijn paardje zal nooit echt allemaal keurige ronde ballen hebben maar er zit vorm in en het ligt tegenwoordig in een hoopje, niet in een vlaai.
Je hebt hier misschien niet veel aan maar ik heb dus ook alles geprobeerd en na twee jaar wachten eindelijk verbetering. Of het kwam door het zandkuurtje??

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 17:53

Hoi Debski

Het is waterige diarree. Met het mestonderzoek hebben ze ook op wormen gecontroleerd, maar niet gevonden.
Ik heb haar ook al 3 keer ontwormd sinds ik haar heb.
Wat is eigenlijk een zandkuurtje?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:23

je kunt nog een lintwormkuur geven. Verder goed hooi. Hooi doet er langer over te verteren dan brok. Ik geef mijn paard redelijk onbeperkt hooi omdat ze een luchtzuiger is. Sinds ik dat doe, is de dunne ontlasting ook verleden tijd.

liekjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:25

khoop voor je dat het snel weer over gaat

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:32

Staat ze veel in het weiland met gras? Veel paarden reageren daar ook op met diarree. Meestal is dit echter van tijdelijke aard. Misschien moet je ook eens een second opinion aavragen bij een andere dierenarts. Misschioen ontdekt die wel iets.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 20:02

IronMaiden schreef:
Staat ze veel in het weiland met gras? Veel paarden reageren daar ook op met diarree. Meestal is dit echter van tijdelijke aard. Misschien moet je ook eens een second opinion aavragen bij een andere dierenarts. Misschioen ontdekt die wel iets.

Ze staat dag en nacht in het weiland, maar ze had het ookal toen ik haar net kocht. Dat was in februari, ze stond toen nog niet in de wei, maar ze had het wel al. Ik denk niet dat het van het gras komt.
Een second opinion is een goed idee.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 20:05

Anya schreef:
je kunt nog een lintwormkuur geven. Verder goed hooi. Hooi doet er langer over te verteren dan brok. Ik geef mijn paard redelijk onbeperkt hooi omdat ze een luchtzuiger is. Sinds ik dat doe, is de dunne ontlasting ook verleden tijd.

Ze staat dag en nacht in de wei en ze wordt niet bijgevoerd. Heb ik wel een tijd gedaan met biks en yoghurt enzo, maar toen het maar niet beter werd, ben ik daar maar mee gestopt.
Een lintwormkuur, bedoel je equimax? Heb ik ookal gedaan.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:00

Een zandkuurtje is een emmertje met een soort zaadjes (kun je gewoon in de ruitershop kopen). Die zaadjes zouden de darmen schoon maken en het zand uit de darmen halen. Het wordt zeg maar een soort gelei die alle rommel uit de darmen mee neemt.
Succes ermee.

Groeten Debbie

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 11:00

Verder niemand die hier ervaring mee heeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:56

ouder paard bij me op stal van 29 heeft het ook wel eens, staat ze gewoon in de wei en eet alleen gras heeft ze vrij normale poep.

staat ze daarentegen op hooi, dan word meteen de ontlasting dunner.

geen idee hoe dat komt bij haar...

ik ken wel het verhaal van paarden die ooit een worm besmetting gehad hebben en waarbij dan de darmen beschadigd zijn, als die beschadigd zijn laten ze meer slechte bacterien door en zo komt het paard aan zijn of haar diaree, daar word ook geadviseerd om de darmen weer beter te laten werken zodat dit weer bij trekt.

misschien de moeite waard om eens een kuur te proberen met pro biotica maar dan wel speciaal voor paarden?
er is hier op medsich al een topic over geopend, misschien staat daar wat info voor je in.

er zijn namelijk wel al speciale middelen voor paarden om de darmfunctie te verbeteren...

Klaudia15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:33

Mijn paard gaat aan de race als ie te 'vers' kuil krijgt.
Misschien heeft tie van jou het wel van gras; oplossing minder gras proberen, meer hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:44

Wat kreeg hij in de winter?
Kuil of hooi?

Want idd ik ken er ook 1, die zelfs tegen mooie kuil niet kon, bij hooi geen probleem.
Idem met gras

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 14:26

Misschien heeft je paard een te hoge zuurgraad in de maag en is de maag/darmwand hierdoor geïrriteerd. Hierdoor gaan ze ook aan de dunne.
Een kuurtje Pronutrin heeft bij mijn paard goed geholpen.

Verder is mijn paard ook erg gevoelig (snel aan de diarree) als ze hengstig is/moet worden/net is geweest.

Als je eenmaal in zo'n 'dunne' cyclus zit kom je er erg moeilijk weer uit. De maag/darm is dan nl helemaal van streek en moet eerst tot rust komen.
Ipv hooi geef ik haar dan ook vaak 2 dagen alleen maar grasbrok.

Muesli reageert ze ook vaak op met dunne ontlasting.

Al met al is het ook een 'zorgenkindje'

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 23:47

Mijn paard heeft ook diarree gehad. Een wormenkuur was daar vaak de oorzaak van, maar ook als ze die niet net gehad had, had ze geen normale mest.
Da heeft me toen aangeraden bietenpulp te gaan voeren, is ook goed voor de darmflora, maakt ze ook wat voller, zonder dat ze ervan gaan stuiteren.
En sinds ik dat geef, gaat het eigenlijk prima en reageert ze zelfs niet meer op de wormenkuren, maar je moet het wel voor langere tijd geven en blijven geven.

Mazzeltje is dat mijn paard het heerlijk vindt, dus het is gelijk een goede beloning.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 07:08

runningkawa schreef:
Wat kreeg hij in de winter?
Kuil of hooi?

Want idd ik ken er ook 1, die zelfs tegen mooie kuil niet kon, bij hooi geen probleem.
Idem met gras

In de winter krijgt ze hooi, geen kuil

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:03

ik heb een haflinger gehad die daar ook last van had .
De dierenarts werd er radeloos van .
Maar verder was ie goed gezond maar tog een haflinger met zwarte staart of elke dag staart wassen zag ik niet zitten .
toen vertelde iemand mij dat je lijnzaad moest koken en dan alleen het slijmniet de zaadjes door het voer moest doen (elke dag ongeveer handje koken) en daarme is het een heel eind weggegaan .
soms als ie te veel vers gras at had ie het een klein beetje maar niet zo erg als voorheen .

ik hoop voor je dat het werkt .

succes