GZ ervaring operatie pees (evt. + ligament)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LetiziaSA

GZ ervaring operatie pees (evt. + ligament)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 20:10

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=422200
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=15&t=426804

Bij mijn paard werd 2 weken geleden dmv onderzoek een blessure aan het annulair ligament geconstateerd, deze wilde ze dmv van een kijkoperatie doorsnijden, echter tijdens de operatie ondekte ze een zware blessure in de oppervlakkige buiger, er zat een scheur in en deze moest gehecht worden, dus moesten ze helaas een uitgebreidere operatie doen om dat ze met alleen een kijkoperatie er niet bij konden.
We zijn nu bijna 2 weken verder en het gaat eigenlijk best redelijk, ze loopt niet kreupel (we zijn maandag begonnen met 10 minuten wandelen) alleen ze sloft wat en ze glijd nogal op d'r ijzers, ik heb de hoefsmid al gebeld, ze staat nu 's morgens 'n uurtje of 2 op de paddock en ik probeer d'r 's avonds 'n uurtje in de wei te zetten (ca 4 bij 5 meter)
Ze is nog aan de antibiotica en we zijn de pijnstillers aan het afbouwen.
Zo ziet het been er uit:
Afbeelding
Nu ben ik zoek naar mensen die een soort gelijke ervaring hebben met hun paard en hoe het revalidatie proces verliep

Kwanyin

Re: GZ ervaring operatie pees (evt. + ligament)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:38

Vmr=>MD

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 14:34

Dank u

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:31

1 ding;
99 van de 100 keer komt het niet meer goed. Als je veel geluk hebt kan je je paard nog voor recreatieritjes gebruiken, maar dan ben je wel heel veel geld kwijt.

Ik zou er heel goed over na denken als ik jou was. Wat is je doel met een paard? Wil je echt wedstrijden rijden en trainen ermee. Of is wandelen en buitenrijden genoeg?
De kosten die je voor die operatie en naverzorging betaald zijn ongeveer gelijk aan de kosten voor een nieuw paard, waar je wel alles mee kan.

Een peesblessure blijft gevoelig en gaat nooit helemaal weg.

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 19:38

Zoals in m'n bovenstaande berichtje staat is ze al geoppereerd en nu aan het revalideren, en buitenrijden is zeker genoeg als ik zo m'n maatje kan houden, vandaag is de DA geweest en om de hechtingen te verwijderen en zij was zeer tevreden met wat ze zag, ze loopt in stap goed alleen sloft ze een beetje, maar de DA dacht dat dat ws met het verband te maken had, wat wel kan kloppen want toen ik een stukje met haar liep toen het verband er af was slofte ze inderdaad niet, er was bijna geen zwelling te zien en de wond was goed aan het genezen, maar bedankt voor je reactie, ik wil alles horen positief en negatief.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:38

Ik had je verhaal eigenlijk niet gelezen

Maar hoe positief de DA ook is, het is echt maar een kans van nog geen 1% dat je je paard weer overal voor kan gebruiken.

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 11:03

Ik hoef ook niet perse alles weer te kunnen, springen deed ik al nooit en als ik de dressuur moet laten vallen vind ik dat ook niet erg, ik had m'n pony in de eerste instantie toch gekocht voor buitenritten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 21:49

*klein schopje*

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:03

Ik ken een paard, waarbij een pees aan een ligament was vastgegroeid.
Dat hebben ze toen doorgesneden en ze had 80 procent kans om weer goed te worden, althans niet voor Z-dressuur meer maar dan kon ze bv wel nog in de manegeles meelopen.
Maar helaas, er begon littekenweefsel te vormen. En ze hoorde zo bij de 20 procent waarbij het niet meer goed kwam.

Verder wat Sjonnie zei dat peesblessures bijna nooit meer goed komen: daar ben ik het gedeeltelijk wel mee eens. Als ie gehecht is geweest en een grote scheur had zal het altijd heel gevoelig blijven. Je moet wel erg mazzel hebben. Maar als ze bv niet helemaal goed loopt, maar toch niet zoveel pijn heeft kan je dr als fokmerrie waarschijnlijk nog goed gebruiken. Dat paard waar ik t net over had wordt nu ook gebruikt voor de fok (hoewel hengstig worden en drachtig worden weer moeizaam gaat bij haar:s)

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:05

O ja even een off topic vraagje tussendoor als dat mag: wat betekent het als iemand zegt: *schopje * (of klein schopje)??

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:33

Even het topic om hoog halen

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:08

Oh ik dacht al waaar slaat schopje nou op!!

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:55

Hm, ik lees hier voornamelijk negatieve verhalen over het herstel van en peesblessure. De herstelkans hangt uiteraard geheel samen met de ernst van de blessure. Ik denk dat je vooral op de dierenarts af moet gaan. Dat zij vindt dat het er goed uit ziet vind ik positief.
Tot slot: ik heb een dier op stal welke voor 100% genezen is en ook weer 100% te gebruiken is voor de sport. Deze pony had een gemiddelde peesblessure. Daarnaast heb ik er tijdelijk een staan die enkele jaren terug twee maal aan een pees is geopereerd, ook deze pony loopt weer in de sport. Ik wens je veel succes tijdens de herstelperiode!

Elzepels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:41

Ook ik ken iemand die een paard heeft, waarbij dezelfde operatie is uitgevoerd. De revalidatie heeft lang geduurd, maar dat paard is gewoon weer in de Z2 gekomen!!! (dit is al jaren geleden en het gaat nog steeds prima)

Er zijn dus inderdaad ook hele positieve verhalen....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 15:24

Bedankt voor jullie verhalen, ik was al bang dat het allemaal negatief was, want zou de DA dan eigenlijk wel aan zo'n opperatie beginnen? En ik hoef niet eens perse meer te dressuren, ik ben al blij met een buitenritje, hier een foto hoe het been er nu uit ziet:
Afbeelding
Afbeelding
Ze heeft bijna geen op start stijfheid meer en na 2 a 3 minuten loopt ze zuiver, we stappen nu 15 minuten 's morgens en 5 minuten 's avonds.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:26

Hoi,

Mijn pony heeft haar oppervlakkige buigpees voor twee derde afgescheurd. In Utrecht wilde ze haar in laten slapen, ik zei we zien wel wat er gebeurd.
Na 2 weken in Utrecht met gips gestaan te hebben kwam er een arts uit Frankrijk die ervaring had met stamcel therapie.
Ze hebben haar geopereerd en na 3 mnd. had ik het maximale resultaat behaald wat er te verwachten is na 3 mnd.
Ik ben begonnen met 2x 5 min. daarna 2x 10 min. enz. nu lopen we inmiddels 2x een half uur. Ik mag haar onder geen voorwaarden de vrije loop geven of op onverharde bodem laten lopen.
Dus ik zou voorzichtig zijn met de wei en de paddock want één verkeerde beweging en het kan weer fout zijn.
Nou, ik wens je succes met de revalidatie het zijn nog heel wat meters om te lopen.
Wij mogen 30 augustus weer terug komen om te scannen.
Dan loop ik al 6 mnd.