gezwellen, spierbevangen, mager, leverproblemen, enz..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imber

gezwellen, spierbevangen, mager, leverproblemen, enz..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 15:01

Het gaat de laatste tijd helemaal niet goed met mijn paardje en ik vroeg me af of iemand deze verzameling van ellende herkent.

Het gaat om een 14-jarige schimmelruin Imber van 1,64m. Ik heb hem nu 6,5 jaar en op wat probleempjes van 5 jaar terug na (3 sarcoiden en spierbevangenheid) is hij eigenlijk altijd kern gezond geweest. Ik heb altijd recreatief met hem gereden; lange buitenritten, een keertje springen en wat dressuur.

Het begon ermee dat hij deze winter wat slecht in zijn vel zat. Hij vermagerde wat, ondanks dat hij meer werd gevoerd dan eerst. Hij was wat stijver dan normaal en hij zat slecht in zijn vacht. Ik heb hem toen een paar keer extra ontwormt, een liksteen voor hem gekocht en hem wat bijgevoerd. Verder maakte ik me toen nog niet echt zorgen.. hij was heel vrolijk en looplustig, dat stijve heeft hij wel vaker in periodes en hij werd tenslotte ook al wat ouder. daarbij had hij toendertijd een beschadiging aan zijn oog en kwam de dierenarts die periode wekelijks over de vloer.. en ook die leek zich er niet echt zorgen onm te maken. Achteraf kan ik me nu dus wel voor mijn kop slaan dat ik toen niet ingegrepen heb..

Eind April is hij op het land gegaan en in eerste instantie leek hij daarvan erg op te knappen. Zijn vacht trok mooi bij, hij kwam flink aan en had het super naar zijn zin. Alleen na een kleine week ging hij steeds stijver lopen en op een gegeven moment heb ik hem er spierbevangen uitgehaalt. De dierenarts is toen geweest en uit het bloedonderzoek kwam dat zijn spierenzymen idd verhoogt waren. Daarnaast had hij bloedarmoede en ook zijn leverwaarden waren aan de hoge kant. De da heeft hem toen op Vitamine E/Selenium, pijnstillers en spierverslappers gezet. Verder is hij op dieet gegaan en van de weide naar de paddock verhuist.

De eerste week leek hij erg snel op te knappen, hij liep veel beter en was vrij druk. In overleg met de dierearts ben ik toen kleine stapritjes met hem gaan maken. Dat ging aanvankelijk erg goed, hij vond het duidelijk niet snel genoeg gaan allemaal.

Toch ging hij na die eerste 1,5 week niet meer echt vooruit. Hij bleef wat stijvig en hij viel in een angstvallig tempo af. Nou stond hij natuurlijk wel op dieet, maar dit afvallen rijmde toch niet helmaal met wat hij at op een dag. (3 grote plakken hooi, vergelijkbaar met 5/6 normale en een halve emmer penen plus 2 of 3 appeltjes per dag). Na 3 weken de da maar gebeld of hij niet nu al wilde komen voor zijn bloedcontrole, zodat hij misschien weer wat meer kon gaan eten.

De uitslagen lieten erg lang op zich wachten (2 weken!!!) en waren een flinke tegenvaller; de spierenzymen waren nog steeds flink te hoog, zijn lever was alleen maar slechter en hij was wat uitgedroogd. In die 2 weken was hij echter alleen nog maar slechter geworden; hij begon kreupel te lopen op zijn linker voorbeen en ontdekte ik 2 gezwelletjes. De dierenarts dacht aan arthrose en wist het eigenlijk ook allemaal niet meer zo goed. Ik moest hem maar weer in het land zetten.. aangezien hij daar de laatste keer alleen maar slechter van was geworden leek dat me nou niet echt de beste oplossing.

Ik heb dus maar aangedrongen op een verwijzing naar Utrecht. Daar ben ik dus gister met hem geweest.. en toen ik hem daar zag schrok ik er zelf van; zo mager en stijf! Je groeit er toch in mee en hoewel ik me wel veel zorgen om hem maakte had ik niet door dat hij zo slecht was. Ze hebben daar eerst zijn benen gecheckt, dat vonden ze allemaal wel meevallen.. op zijn vreselijike stijvigheid na dan. Daarna heeft er een internist naar hem gekeken en die ondekte naast de 2 kleine tumortjes ook een gezwel onder zijn staart.

Imber is nu opgenomen en ze gaan hem de komende dagen helemaal door de molen halen. Een verklaring zou kunnen zijn dat die tumortjes ook naar binnen zijn geschoten, dat schijnt wel vaker te gebeuren op die plek. Verder hadden ze eigenlijk ook geen idee.. afwachten dus.

Heeft iemand dit weleens eerder mee gemaakt met een paard en hoe is dat afgelopen?

santos

Re: gezwellen, spierbevangen, mager, leverproblemen, enz..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:57

gelukkig nooit meegemaakt, ik leef met je mee, sterkte.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:28

Ja dit is idd een hartstikke ellendig verhaal en zoals Santos ook al schreef 'ik heb het gelukkig ook nog nooit meegemaakt'. Ik heb wel een aantal topics gelezen over melanomen en als ik het goed begrijp heeft Imber dat. Wat ik ervan weet is dat dit vaker onder schimmels voorkomt dan onder andere kleuren. En als het naar binnen slaat het kwaadaardig wordt.
Ik hoop voor je dat er nog iets voor hem kunnen doen en dat hij nog een lang gelukkig leventje bij jou mag hebben, maar je moet je ook beseffen dat houden van ook laten gaan, kan zijn. Hoe moeilijk dan ook is.
Ik wens je veel sterkte en leef met je mee
Alani

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:34

MIjn paard had spierverzuring gekregen door het niet goed functioneren van nieren en lever. Daardoor bleven de afvalstoffen in lichaam en verzuurde zijn spieren waardoor hij dus snel stijf werd en zelfs kreupel. DA erbij maar die dacht niet dat het daar aan lag. Ben toen bij Marijke Boinck terecht gekomen en door haar behandeling is mijn paard weer in orde gekomen. Zie meer info www.cherokeepaarden.nl (site van marijke Boinck)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:33

oh jeetje....
als ik dit zo lees. lijkt het wel ontzettend veel op wat mijn 1e paardje had..

begon ook met dat ze vermagerde, bleek een wormen besmetting te zijn, goed ontwormd en dat trok weer bij.

toen haalde ik haar ook met spierbevangen uit de weide, later volgde ook leverwaardes die niet goed waren en bepaalde cellen in het bloed die verhoogd waren.

na een aantal maanden kreeg ze een bult op d'r kaak, binnen enkele weken volgde er ook op de oogleden, lippen en ook onder de staart...

5 verschillende veeartsen en 2 klinieken later , in een half jaar tijd, wist nog niemand wat ze precies had, de een zei verslagen droes, een ander had het over lymfeklier kanker, weer een ander melde dat het kwam van het eten van jacobs kruiskruid....

helaas is mijn merrie naanderhalf jaar tobben zodanig achteruit gegaan dat ik haar uit haar lijden heb moeten verlossen, bij sectie bleek ze diverse tumoren verspreid in haar lijf te hebben zitten, t waren wel goedaardige tumoren..

mijn merrie was geen schimmel, maar een bruine.

enige wat ik je vertellen kan: zorg dat je een veearts krijgt die echt heel goed overal verstand van heeft!!!!

ik hoop dat t allemaal goed komt met je paardje....
sterkte.....

Imber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 16:26

Bedankt voor alle reacties!

Im staat nog steeds in Utrecht en inmiddels zijn ze er bijna zeker van dat die gezwellen (idd waarschijnlijk melanomen of sarcoiden) niet het probleem zijn. Ook de opname van voedingsstoffen in zijn darmen is gecheckt, maar ook hier is niks mis mee.

Uit het EMG is gekomen dat hij niet meer spierbevangen is, alleen toont hij klinisch nog wel zo en zijn zijn spierenzymen nog steeds verhoogd. Ze denken dan ook aan een spieraandoening.. wat die aandoening dan is is nog steeds een raadsel. De komende dagen gaan ze in ieder geval in die richting verder zoeken.

Tevens zijn ze hem flink aan het voeren om te zien of zijn magerheid wil bijtrekken.

Afwachten dus..

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:00

jeetje wat een verhaal. Gelukkig ligt het niet aan de bulten.

Ik ben nu ook al 6 weken bezig met mijn spierbevangen fjord en leverwaardes die te hoog zijn. Bij mij is het nu wel de betere kant aan het op gaan gelukkig en vandaag heb ik een leverkuur gekregen om de lever te helpen.
Mijn dierenarts denkt dat de leverwaarden hoog zijn door het plots op dieet zetten en niks meer doen van je paard. Die van mij ging ook van een volle wei en iedere dag rijden naar een zanbak en hooi. Ze is ook afgevallen, maar dat moest ook. Alleen niet zo veel als jij beschrijft. De leverwaardes waren in de eesrte week van de bavngeheid dus hoog. Nu na 4 weken zijn ze nog niet goed maar al wel aan het zakken en dus aan het herstellen zegt de veearts van mij. Deze kuur moet nu helpen de rest te herstellen.

Hou ons op de hoogte. succes

Imber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 11:55

Na 2 weekjes Utrecht mag Imber weer naar huis! Alleen zijn ze nog steeds niet veel wijzer..

Hij heeft inderdaad waarschijnlijk een spieraandoening, maar wat voor aandoening dit is weten ze niet. Ze kunnen dus ook nog helemaal geen prognose geven. Er waren nog wel een aantal onderzoeken die ze wilden gaan doen, maar helaas is dit voor mij financieel niet meer haalbaar. Daarbij weten ze sowieso erg weinig over spieraandoeningen bij paarden, dus de kans dat ze me na vervolgonderzoeken een veel beter advies mee kunnen geven is klein.

De komende 2 maanden moet hij in ieder geval dag en nacht het land in. Verder heeft hij pijnstillers mee gekregen en moet ik hem flink gaan bijvoeren. Na die 2 maanden rust mag ik heel voorzichtig wat met hem gaan doen (bijvoorbeeld 5 minuten naast de fiets of lange lijnenwerk). Dan is het afwachten hoe hij het oppakt en of hij genoeg verbeterd is om uberhaupt ooit weer bereden te worden.

Afwachten dus maar weer..

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:02

Wel fijn om te horen dat Imber weer thuis komt,wel vervelend dat je nog steeds geen oorzaak weet.
En gelukkig mag hij het land weer in.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:29

Hoi

Ik zou eens informeren of ze een onderzoek naar Borreliose kunnen doen. Alle symptomen duiden op de ziekte. In Duitsland komt Borreliose steeds meer voor en zijn de meeste da er ook mee bekent zodat het sneller herkent word. Maarin Nederland herkennen de meeste da het niet. Omdat ze denken dat deze besmette tekenziekte in Nederland nog niet voorkomt. Maar wij wonen in Duitsland vlak over de grens bij Enschede en daar komt de ziekte voor en ook in Nerdeland zijn al gevallen bekend van paarden en honden en bij de mensen. Dus je kan er van uit gaan dat heel Nederland teken zitten die deze ziekte met zich meebrengen.

Imber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 15:16

Ik heb even op internet gezocht naar Borreliose bij paarden, maar ik kon niet echt veel info vinden. Wat zijn de symptomen precies?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:27

Wanneer komt hij weer terug?Dan kan ik hem een aai over zijn bol geven.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:36

Bij borreliose zijn de symptomen heel wisselend. Ben je een beetje goed in Duits, dan kijk eens op www.zecklab.de en www.zeckenlabor.de en www.europaeische-zeckeninformation.de
Doordat de symptomen zo wissselend zijn worden ze vaak niet herkend en voor wat anders aangezien.Vaak hebben ze koortsaanvallen. Maae een belangrijke symptoom is vermoeidheid en sterk vermageren bij normaaal voer of zelfs bij meer voeren. De paarden krijgen arthrose achtige gevallen. Je kunt ook kijken onder de ziektevan Lyme. Het is namelijk de zelfde ziekte. maar word bij paarden Borreliose genoemd

Imber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 12:39

taverno schreef:
Wanneer komt hij weer terug?Dan kan ik hem een aai over zijn bol geven.

Ik ga hem zo halen!

Imber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 12:42

Koortsaanvallen heeft hij nooit gehad, maar ik zal het iig even bespreken met de da. Mijn duits is overigens waardeloos, dus die artikelen waag ik me niet aan

Bedankt he!

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:57

jeetje imber. das pech. Nu weet je nog niet waar je aan toe bent en blijft het gissen.

Misschien een tip: Ik heb voor mijn spierbevange fjord een sunshower dekentje gekocht. Dit is een waterdichte deken die ook zonwerend is.

Als het langdurig regent is dit voor de spieren van mijn fjord nl funest. Dit heb ik al 2 keer gezien. Dan haalde ik haar meteen weer stijf uit de wei en had ze een terugslag.

Idem met hele temperatuurswisselingen. dwz zoals gisteren 28 graden en dan snachts 8. dan doe ik haar die deken ook op.

Aangezien ik niet bij stal woon en ook niet zodra er een bui valt er heen kan heb ik dus gekozen voor een regen en zonwerende deken zodat het ook geen kwaaad kan dat ze er wat langer onder staat (ik kom 1 keer per dag) en het niet te warm krijgt zolang het niet boven de 28 graden uitkomt. Ideaal dus
Ze kan deze dus dag en nacht in de wei om todat de temperatuur te warm is maar dan zijn de nachten ook warm en dan kan die af
heel veel succes

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:21

en ook ons paard is door marijke boinck beter geworden!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:01

wat naar voor je zeg dat ze niet precies weten wat het is
is het nou zo dat het bij spierbevangenheid pijn doet wanneer je het paard aanraakt?bv met borstelen?wanneer je op de spieren drukt als het ware
sorry als ik off-topic ga...

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:52

ja Taffy :

dat kan heel goed. Ik mocht de eerste dag haar bilspier niet aanraken met de borstel. Dan draaide ze de kont naar me toe en dat heeft ze echt in haar hele leven nog nooi gedaan. Ze had dus echt pjn, vooral in de broek en bilspieren. Daar is het met mijn fjord mee begonnen.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:55

maar als het paard verder niet is vermagerd kan het dan alsnog spierbevangenheid zijn?

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:36

heeft niks met dik of dun paard te maken helaas. Mijn fjord was wel wat aan de dikke kant, maar ik wet inmiddels ook dan het dunne paarden kunnen overkomen. heeft met de geveoligheid er voor te maken en nog heel veel meer. Wat heeft jouw paard dan taffy vertel eens wat meer?? doe maar PB en want het hoort geloof ik niet echt in dit toppic