wel of niet scheren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

wel of niet scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 14:01

hallo mensen,

nou ik kom hier weer met een miep-probleem

wat zouden jullie in mijn geval doen?
mijn paard heeft een redelijke dikke vacht en na het werk is hij niet droog te krijgen. kan ik hem nu nog scheren of ben ik al te laat??

nou kom maar op met de antwoorden!!!

Kyona

Re: wel of niet scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:03

tja, zelf ben ik er niet zo'n voorstander van. Maar zit hij dik in zijn zomervacht? Bij ons op stal wordt 1 paard ook in de zomer een paar keer geschoren, omdat deze ook veel zweet.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 14:08

ja de wintervacht is er al uit, maar de zomervacht is ook behoorlijk dik. en verharen is er ook niet meer bij sinds een week of 2.
maar ik doel meer met mijn vraag op het feit dat als hij geschoren is (fries en zwart dus) dat hij wel gewoon lekker in de wei kan met die bloedhete zon en temperaturen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:11

ja hoor, gewoon lekker scheren.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 14:12

maar als ik hem scheer heeft ie dan nog voldoende bescherming in de hete zon???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:17

tuurlijk wel, er blijft toch altijd nog kort haar zitten?
en volgens mij is een donkere huid iets beter bestand tegen de zon dan een lichte.

hmm. misschien met erg felle zon een dun dekentje opdeon voor alle zekerheid totdat het haar goed aangegroeid is?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:22

Het ligt eraan hoe dik de vacht is.. Ik zou het alleen doen als het echt nodig is.. Mijn paard heb ik ook een keer geschoren in de zomer, aangezien hij echt heel dik in het haar zat.. Maar in de felle zon zijn ze toch echt minder beschermd.. Je kunt idd in de zon een deken opdoen.. Of misschien hem half scheren, zodat hij z'n warmte beter kwijt kan.. Is niet zo mooi, maar helpt wel..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 14:25

wat je zegt...is niet zo mooi, haha! nee als ik hem scheer dan doe ik het wel volledig. maar ja een dekentje vind ik ook weer zo..hmm tsja....is ook weer warm...zeker als het boven de 30 graden is.

dilemma dilemma!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:35

een heel lichte kleur deken is denk ik altijd nog iets koeler dan een
dikke vacht.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 14:39

ellepel schreef:
een heel lichte kleur deken is denk ik altijd nog iets koeler dan een
dikke vacht.

tja daar heb je gelijk in

maar op het land zelf zweet hij minder, het is meer na het rijden dat ik nog 1,5 uur bezig ben met het droog stappen en het op adem komen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:46

maar als je nou wel gedeeltelijk scheert?

dus alleen borst en zadel plek?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:53

Je kunt ook scheren en dan een coolerdeken op doen... Heeft hij geen last van de hete zon op zijn lijf én de deken koelt af ipv op te warmen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 15:06

rommie schreef:
Je kunt ook scheren en dan een coolerdeken op doen... Heeft hij geen last van de hete zon op zijn lijf én de deken koelt af ipv op te warmen.

een coolerdeken?? nooit van gehoord, maar zou als het echt "coolt" wel een goede oplossing zijn. waar koop je die en wat kosten die ongeveer??

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:08

Veel paarden kunnen amper nog afkoelen met deze hitte en benauwdheid. Mijn paard is al wat vochtig als ik haar ga poetsen en ze komt uit de wei.
Na het rijden spuit ik haar gewoon af en zo kun je het paard beter koelen. Daardoor hoef je ook niet te scheren.
En met dit weer (windstil/zon) kun je ze gewoon nat in de wei zetten (mits er niet teveel beesten zijn ect).
Beetje naar je situatie kijken...

Weet niet of geschoren fries wel zo mooi is. Wat doe je dan met zn benen? Ook kaal? Ect.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:08

Meestal is het ook vaak netals onze benen: eenmaal scheren, blijf je scheren.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:10

Wij gaan onze pony van 20 ook scheren, omdat hij het altijd heel erg moeilijk krijgt als het te warm is. Hij is wit, maar geen enkel probleem wat betreft bescherming tegen de zon. Er blijven alitjd haren staan en zolang hij er niet babyroze uitziet na het scheren zal hij zeker niet meer verbranden.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:05

klomp schreef:

een coolerdeken?? nooit van gehoord, maar zou als het echt "coolt" wel een goede oplossing zijn. waar koop je die en wat kosten die ongeveer??

Ik heb nu een cooler/vliegendeken in één. Hij was inclusief hals en masker 79,- euro, gewoon bij de ruitersportzaak. Deze stoot UV af waardoor je paard ook niet zo lelijk bruin wordt. Of het echt coolt weet ik niet, ik heb m zelf nog niet opgehad in de zon ik neem aan dat het zo is als dat wordt verteld...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 10:56

rommie schreef:
klomp schreef:

Ik heb nu een cooler/vliegendeken in één. Hij was inclusief hals en masker 79,- euro, gewoon bij de ruitersportzaak. Deze stoot UV af waardoor je paard ook niet zo lelijk bruin wordt. Of het echt coolt weet ik niet, ik heb m zelf nog niet opgehad in de zon ik neem aan dat het zo is als dat wordt verteld...

thanks rommi!!

@ QuijoSavan: ik heb hem al eerder geschoren en dat stond echt niet raar hoor , benen scheer ik niet want dan is het fries imago weg, haha!! momenteel wacht ik nog maar even aangezien het nu weer rot weer is....helaas!