Boterbloemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Boterbloemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 09:37

Volgens mij zijn boterbloemen giftig voor een paard, vooral sommige soorten. Maar als het goed is eten ze er niet van, dat lees ik op iedere site waar ik informatie over boterbloemen vind. Nu ga ik naar een stal waar veel boterbloemen in de wei staan. Mijn ene merrie eet alles wat ze pakken kan. Als ze bijvoorbeeld in de paddock staat, gaat ze met haar hoofd onder het hek om alle plantjes te kunnen pakken die ze kan vinden. Gisteren zag ik hele planten naar binnen gaan, o.a. madeliefjes en een soort plantje met kleine paarsige bloemetjes. Ook eet ze stukken takken op (in één paddock liggen grote takken waarschijnlijk bedoeld om mee te spelen ofzo) en ik heb haar zelfs een tijd geleden regelmatig mest zien eten van haar moeder (ze is 7 jaar). Ze krijgt vitaminen dus daar zou het niet aan moeten liggen, verder ziet ze er goed uit. Ze staat ook al op zaagsel omdat ze dus ook een hele box met stro opeet en daar verstoppingskoliek van krijgt (al meerdere keren gebeurd). Als ik bijv. een lik-it ophang, is die in 1 nacht opgegeten. Ik maak me veel zorgen, dat als we naar die nieuwe stal gaan, dat ze dan die boterbloemen gaat opeten. Iemand ervaring?

opala

Re: Boterbloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:41

Mijn paard stond alweer wat jaren terug ook op een wei met heel veel boterbloemen. Ze leeft nog steeds . Misschien moet je opletten dat er op tijd omgeweid wordt ivm hoeveelheid gras.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:47

Hoi, in een van mijn kruidenboeken staat het volgende:
"Boterbloemachtigen. (Ranunculaceae).
Er komen meerdere soorten boterbloemen voor. Vooral de scherpe en kruipende bloem (Ranunculus Acris en Repens) bevatten het giftige anemonol. Dit anemonol veroorzaakt bij vergiftiging koliek, diarree, bloed-wateren en krampen. In hooi heeft de boterbloem zijn giftige werking verloren. Vanwege de smaak worden boterbloemen door paarden vaak niet opgenomen."

Als er genoeg gras is om te eten, dan zal ze waarschijnlijk niet aan de boterbloemen beginnen. Misschien mag je als er weinig gras staat in de wei, hooi bijvoeren in het weiland.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:11

als ik naar mijn pony fiets kom ik langs een weiland met daarin 3 pony's voorin dat weiland staat een vrij groot stuk met allemaal boterbloemen erin....

sinds een 2 week valt me op dat die boterbloemen daar ineens verdwijnen! de pony's daar eten ze dus op.

ze lopen alle drie nog gezellig rond dus op zich valt t wel mee denk ik.
mijn pony krijgt van de stal eigenaar wel gemaaid gras( niet zeuren hij kan daar prima tegen)
maar daar zat laatst ook nogal wat boterbloem in...
d'r is niks gebeurt en hij leeft nog steeds.

madeliefjes zijn trouwens best gezond, asl je dier vrij veel mest eet, moet je eens proberen om tijdelijk of zeewier bij te voeren( helpt heel goed tegen poep eters) of een supplement met extra calcium/kalk erin.

over het algemeen zal een paard geen boterbloemen eten asl er voldoende ander gras en kruiden is

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:51

op mijn weides staan ook boterbloemen, normaal eten ze daar niet van of heel uitzonderlijk eentje.
Boterbloemen zijn giftig maar niet erg, jouw paard zal niet ziek worden van een paar boterbloemetjes.
Probleem met boterbloemen is dat ze heel snel uitbreiden, ze vallen neer en krijgen daar terug wortels en beginnen zo de hele weide te overwoekeren. Daarom hebben wij besloten om ze uit te roeien ( met pesticide) het is natuurlijk niet erg milieuvriendelijk maar ons weide wordt anders 1 geel veld.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:26

Als je paard in de wei staat zal het niet zo'n probleem zijn denk ik. Dan zal ze gewoon gras eten en de boterbloemen laten staan. Staat ze in de paddock en ze kan wel bij de boterbloemen dan zal ze ze misschien wel proberen te pakken. Dat zou ik proberen te voorkomen door bijv een extra stroomdraadje of door de boterbloemen langs de paddock weg te halen.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 22:41

Bedankt allemaal!

De eigenaar van de stal heeft inmiddels alle boterbloemen weggemaaid en het land zag er nu super uit! Er staat verder niet zo veel gras maar dat staat er ook niet op de stal waar ik nu nog sta, dus wat dat betreft verandert er niets. Ik zal eens kijken of ik zeewier o.i.d zal bijvoeren. Ze krijgt nu vitaminen van pavo, spierversterkers van pavo en een soort kruiden van de paardendrogist waardoor paarden wat relaxter worden (maar heb het idee dat ze er allemaal heter door wordt).