Hypermobiel paard!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuiken

Hypermobiel paard!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 21:30

Gisteren is Steffi van der Laarse bij mijn merrie geweest. Ze heeft/had last van haar onderrug en dat wou ik serieus gaan aanpakken. Na de gehele controle van Steffi bleek dat haar heiligbeen was gekanteld en ze erg last heeft van d'r nieren. Dit hele verhaal gaat zeker wel een paar maandjes duren voor ik weer iets met d'r kan gaan doen... Maar ach we hebben het er zeker voor over...

Nou kreeg ik alleen te horen dat mijn paard hypermobiel is (als een mens dat heeft noemen ze dat ook wel slangemens) Nou klinkt dat in het begin wel leuk! Goh ik heb pas een lenig paard enzo... Maar ik zit me nu zwaar of te vragen of het nou echt zo voordelig is
Banden om de gewrichten en pezen zijn veel soepeler en gewrichten kunnen hierdoor eerder uit de kom schieten...

Heeft iemand hier ervaring mee????

Go_Desperado

Re: Hypermobiel paard!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:17

Hoi,

Ik ben zelf hypermobiel.
Ik ben geen slangenmens maar heb gewoon wat soepelere gewrichten.
Je hoeft er geen last van te hebben, maar je moet uitkijken met over belasten. De spieren etc. moeten meer moeite doen om alles op zijn plek te houden dan bij iemadnd die niet hypermobiel is.
Tegen mij zei de arts dat je inverhouding meer flexiebelevezels in je hebt dan "normaal". Naar mate je ouder word krijg je meer "stijve"vezels dus naar mate je ouder word, word je "normaler"
Dit is wat mij verteld is, ik kan me voorstellen dat dit bij een paard netzo is.
Ik heb zelf mijn schouders zwaar overbelast 3jaar geleden en daar heb ik nu nog steeds ast van.
Dus met overbelasten moet je echt uitkijken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:33

Hier nog zo'n hypermobiel mensje! Mijn gewrichten zitten ook niet zo stevig in elkaar zoals het zou moeten... maar verder heb ik daar weinig last van. Ik heb dus wel een knie-operatie achter de rug, omdat mijn knieschijven steeds uit de kom schoten en dat deed erg zeer. Nu kunnen ze nog steeds uit de kom gaan, maar doet het in ieder geval geen pijn meer. Overbelasting valt tot nu toe erg mee, maar ik merk dat ik af en toe wat gevoelig ben in mijn gewrichten (waarschijnlijk toch wat te ver gerekt ).
Een voordeel: Ik voel er weinig van als mijn schouder of enkel overrekt, de banden zijn immers al te ruim...

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 18:52

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb er zeker wat aan, ik neem ook aan dat de samenstelling van weefsel niet veel zal verschillen tussen paard en mens.

Ik ben wel heel benieuwd wat ik er bij mijn paardje aan kan doen om te voorkomen dat ze dingen gaat overbelasten.

Go_Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:44

Hoi,

Ik denk dat je overbelasten kunt voorkomen door het werk gelijdelijk aan op te bouwen, net als met een ander paard.
Mijn schouders zijn overbelast geraakt doordat ik van de ene op de andere dag zwaar werk ben gaan doen en het verder geen rust heb gegeven.
Misschien kun je er advies over vragen bij je dierenarts.
Of bij degene die de hypermobilietijd bij je paard heeft geconstateerd.

Groetjes

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 19:24

Steffie komt a.s. dinsdag weer bij mijn paardje kijken dus ik ben heel benieuwd, na een maand in de wei gestaan te hebben (ivm haar heiligbeen) zullen we zeker heel rustig aan doen met opbouwen e.d.

in ieder geval bedankt voor jullie reacties!