Zeer ernstig verstuikte knie..wie heeft dit ook meegemaakt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Zeer ernstig verstuikte knie..wie heeft dit ook meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 19:53

Moreno staat sinds Vrijdag 13 Mei (vrijdag de 13e dus) stil vanwege een zeer ernstige verstuiking bij zijn knie (linksachter). Moreno mag eigenlijk helemaal niet van stal omdat hij een beetje een druktemakertje is.

Ik wilde Moreno op vrijdag de 13e uit de wei halen, maar hij kon niet lopen van de pijn. We hebben hem met zijn 4en naar binnen moeten duwen en dan liep ie nog op 3 benen, het was echt zoooo'n zielig gezicht. Daarna meteen de kliniek gebelt of we daar terecht konden, dat kon...

Dus wij wilden onze trailer pakken, maar die bleek nog vol te staan met rommel omdat we laatst de hele schuur hadden uitgeruimd. Dus wij mochten de trailer van de stalbaas lenen, alleen Moreno loopt niet zo graag de trailer op.
Bij onze eigen trailer loopt ie er zo op als je er 2 longeerlijnen langslegt zonder vast te houden. Maarja nu hadden we dus niet onze trailer en het idee met de lijnen bleek ook niet te helpen. Maar na een heel gedoe liep ie er toch op.
Eenmaal daar aangekomen sprong ie van de trailer af en liep ie al wel weer op 4 benen. De artsen daar keken eerst hoe Moreno stapte en draafte op een harde ondergrond en dit werd ook gefilmd.
Binnen kreeg Moreno een verdoving zodat ze rustig rontgen foto's konden maken (heb um nooit ZO sloom gezien) uiteindelijk bleek er op de foto's neits vreemds te zien en besloten ze ook om echo's te maken. De verdoving was inmiddels al half uitgewerkt maar toch bleef Moreno heel rustig. Tijdens de echo bleek er in 1e instantie ook niks mis te zijn. Maar toen zagen ze opeens vocht in zijn knie, wat uiteindelijk een zeer ernstig verstuikte knie bleek te zijn...2 maanden rust en medicijnen blijkt het enige dat zou helpen...

Hoe Moreno er aankomt...ik heb wel een idee maar zolang ik niks kan bewijzen zal ik er verder ook niks over zeggen. In de stal en in de wei kan het waarschijnlijk niet gebeurd zijn.

Dat ie nu 2 maanden stil moest staan valt nog wel mee vergeleken met wat Moreno was over komen toen hij 3 a 4 jaar oud was...toen heeft ie bijna een jaar niks mogen doen.

Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt met zijn/haar paard? Wat moesten jullie toen doen, ook 2 maanden stalrust? En hoe kwam je paard eraan?
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Squawk

Re: Zeer ernstig verstuikte knie..wie heeft dit ook meegemaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 17:59

Niemand?

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:31

heey,

ik heb wel iets dergelijks meegemaakt.

Mijn paard (kwpn'er, 1.70 hoog) is twee jaar geleden uitgegleden in de bak bij iemand anders. Hij was aan het rennen en opeens lag hij op de grond. Toen hij lag, kwam hij eerst niet overeind...ik schrok me kapot!
Na een minuut kwam hij met veel pijn en moeite overeind en ging achteruit lopen.....echt heel vreemd. Ik dacht eerst dat er wat gebroken was, maar er was niks te zien aan zijn been.

Hij liep toen bijna meteen al redelijk moeilijk....ook op de trailer moeten zetten enz. om naar huis te gaan. Dat ging toen allemaal wel. We hadden toen nog niet de dierenarts laten kijken omdat we dachten dat het wel mee zou vallen.

De volgende dag kon hij geen stap meer verzetten. Hij stond in een hoekje in zijn stal en kwam niet eens meer naar de andere kant om te gaan eten. Je zag heel duidelijk dat hij veel pijn had. (normaal is het een erg opgewekt paard, maar toen....triest in een hoekje)
Die ochtend hing er ook een zak met vocht aan de binnenkant van zijn achterbeen, die zak was toen ongeveer 10 bij 10 centimeter.
We hebben toen wel meteen de dierenarts er bij gehaalt.

De DA heeft hem pijnstilling gegeven omdat het echt niet te doen was voor hem en hij heeft het vocht uit de zak gelaten. (door hem open te prikken) Hij kreeg toen ookal antibiotica ivm de opengeprikte zak.
De DA raadde ook aan om hem op stal te houden, dus dat hebben we ook braaf gedaan.

In de maand die volgde is de DA 4x (!!!) moeten komen om de zak leeg te laten (die toen al 20 bij 20 centimeter was!) Omdat we vonden dat het op deze manier niet verder kon, hebben we een andere DA erbij gehaalt. Die DA heeft er een drain in gedaan om te zorgen dat de zak vanzelf leegliep en dat de huid kon genezen.
Tot deze tijd liep mijn paard altijd nog onregelmatig. (redelijk kreupel zelfs)

De "nieuwe" DA stelde vast dat de spieren rond zijn knie en bovenbeen ernstig verrokken waren. Dat zou veel tijd moeten krijgen om te genezen. Rond deze tijd stond hij al 2 maanden stil! Omdat ik het zelf geen manier van doen vond voor mn paardje heb ik (samen met de DA!) besloten om hem dag en nacht buiten te zetten. Dat zou betekenen dat er regematig bloed uit de drain zou komen omdat de spieren nog steeds niet genezen waren. Maar het zou wel de beste en natuurlijkste manier zijn om het te laten genezen. Ook was deze manier een stuk paard-vriendelijker dan hem te laten stilstaan.

Zo gezegt, zo gedaan: Na die 2 maanden mocht mn paardje weer lkkr op de wei en in de bak. Ik had hem helemaal ingepakt met beschermers en een spuit sedalin gegeven om er voor te zorgen dat hij zich niet TE veel zou overzetten. Maar hij kon tenminste weer lekker spelen en rennen als hij wou. En na verloop van tijd rennen ze toch zo veel niet meer. De keren dat hij rende kwam er nog wel bloed uit de drain maar dat hadden we wel al verwacht. De drain heeft hij na 3 maanden ongeveer er zelf uitgetrokken *wat niet de bedoeling was*

Hij heeft nog maanden onregelmatig gelopen (toch zeker 5 maanden) echt kreupel liep hij niet maar je kon gewoon zien dat die spieren iets te weinig "rek" hadden door het littekenweefsel.

Ik kon pas na 8 maanden weer op wedstrijd. Nadat ik het weer rustig had opgepakt natuurlijk. (hij was al zijn bespiering weer kwijt)

De blessure heeft gewoon erg veel tijd nodig gehad en dat moet je jou paardje ook geven denk ik. Het beste zou zijn dat hij/zij dag en nacht op de wei zou kunnen. (denk ik eh ) Dan kan de blessure op zn eigen tempo genezen en het is 1000 x paardvriendelijker dan stalrust.

Bij mijn paard zie je nu alleen nog 2 kleine littekentjes van de drain en de huis waar de vochtzak heeft gezeten gaat erg snel zweten ivm de beschadigde zenuwen. Maar daar heeft hij geen last van en loopt nu weer lekker zn wedstrijdjes.

veel succes met jou paardje!
en laat even weten hoe het gaat

groetjes mireille

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 18:44

Zooo echt lang! Die van mij heeft ook al eerder 11 maanden niks mogen doen.
Dat van dat vocht heeft die van mij niet gehad, wel een klein beetje vocht dat het been ietsje dikker was maar dat was na 3 dagen weer weg.
Van de kliniek kon ik um beter op stal laten want bij ons op stal zou hij dan de enige zijn die dag en nacht buiten staat, en daar let niemand echt goed op de paarden dus hun vonden het ook maar beter dat ie gewoon binnen zou blijven.
Vandaag moet ie precies nog 2 weken, daarna krijgt ie een klein weitje van 10 bij 5 zodat ie niet te veel gaat rennen, dan na een tijdje mag ie wel weer in een grote wei.
Mijn pony mag eigenlijk totaal niet van stal deze 2 maanden want als ie een verkeerde stap of iets zou maken zou de kreupelheid blijvend zijn. Maar hij liep naar 8 tot 10 dagen nadat het gebeurd was alweer goed en dat zei de kliniek ook dus het is best wel frustrerend als je pony weer goed loopt dat ie nog op stal moet blijven...maarja als het utieindelijk maar goed komt..

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:52

bij de kliniek zijn zo ook veel beter op de hoogte van wat er precies aan de hand is eh dus dan kan je hem idd maar wat langer op stal houden

en ik heb mn paard indertijd bezig gehouden door vanalles in zn stal te hangen. (denk aan flessen en kartonnen dozen tot en met plastic vaten )
Hij heeft zelfs leren apporteren met een skippybal toen hij in de bak stond. en leren voetballen met een grote ton....jaja intelligente paarden moet je bezig houden haha

ook zoiets doms ....alle dingen die ik hem onder het zadel leer, doet hij los in de bak ook (behalve de zijgangen dan ) dus voordat hij die blessure kreeg had ik hem eenvoudige wissels geleert, en die had hij mooi geoefend toen hij "stil" stond
dat doet hij ook bij middendraf over de diagonaal ,voltes 10 meter (draf en galop), wissels en de lijntjes in contragalop zoals die in de proef voorkomen

handy eh....zown meewerkend paard

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 19:11

haha dat is mooi handig!!
Bij die van mij heb ik een skippybal in de stal gehangen maja die is inmiddels al kapot (niet zijn schuld ) en aan het zoutblok schuurt ie alleen maar zijn kont

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:19

haha tjah...met een zoutblok kon ik hem ook niet happy maken
dus dan maar wat anders toch

beterschap met je paardje eh!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 21:41

thnx..vond die van jou flessen e.d. in de stal wel leuk? Anders is dat nog een goed idee om op te hangen