Hoe gaat dat, scannen van de achterbenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DTLL

Hoe gaat dat, scannen van de achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 07:42

Hoi allemaal,

Vandaag komt de DA voor mijn paard. Hij gaat haar rechterachterbeen scannen.

Sinds een aantal weken loopt ze erg stijf met dit beentje. Niet kreupel, maar echt stijf en gewoon iets korter dan linksachter. Na zo'n 3 kwartier intensief rek en strek oefeneningen, veel buigen enzo lijkt het tijdens het rijden steeds weer beter te gaan. Maar iedere dag zo'n 3 kwartier loswerken is soms toch teveel van het goede.

Mijn merrie wordt dit jaar 10 jaar en is een echte laatbloeier. Eindelijk heb ik haar lekker aan het lopen, doet ze alles voor me en dat is terug te zien in de wedstrijdresultaten.

Toch zit het me niet lekker dat ze niet 100% goed loopt. Dus hebben we met de staleigenaar besloten haar te laten scannen. Nu weet ik eigenlijk helemaal niet wat ik hiervan moet verwachten. Hoe gaat dit in zijn werk?

De staleigenaar sprak ook over OCD. Wie kan me hier meer over vertellen? Hij zei er ook bij dat dat het niet zou zijn vanwege haar leeftijd.

Ik vind het erg eng allemaal, ben bang dat er iets ernstigs uitkomt ofzo... hoewel ze echt niet kreupel is.

Misschien kan iemand me iets meer vertellen over het hoe en wat met scannen. Alvast bedankt!

Alani

Re: Hoe gaat dat, scannen van de achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:57

Ik denk dat het ook goed is om haar te laten scannen of op de foto te laten zetten.
Ik wil je niet bang maken, maar het komt me allemaal erg bekend voor. En ook bij mijn merrie was het zo als ze een tijdje liep dat het beter ging.
Mijn merrie van 6 jaar had eigenlijk soortgelijke klachten. Soms liep ze goed en andere momenten niet zuiver. Niet echt kreupel maar onregelmatig. Dit heeft alles bij elkaar best lang geduurd omdat er eerst nog een hoefzweer (door de DA) werd geconstateerd. Dan denk je dus eerst dat het daardoor kwam. Maar ze verbeterde niet, dus maar weer na de DA voor een uitgebreid kreupelheidsonderzoek met een heel stel foto's.
De uitslag was niet best; ze heeft spat in haar rechter spronggewricht. Ook nog een vorm van spat die ernstig is (botoplossing). Er is sinds een paar jaar wel een goed medicijn op de markt (Tilderen). Dit heeft ze via een infuus toegediend gekregen. We zijn inmiddels nu een maand verder en ik zie absoluut verbetering. Haar stap is weer ruim en goed, in de linker draf loopt ze ook weer zuiver, maar rechtsom nog niet. Nu draaft ze weer weer in de wei; heeft ze lange tijd niet meer gedaan.
Nogmaals ik wil je niet bang maken, maar hou er wel rekening mee dat het ernstig kan zijn. Mocht je meer willen weten (bijv. na je bezoek aan de DA) stuur me dan maar een PB.
Groetjes,
Alani

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 10:09

Bedankt voor je reactie. Ik hou inderdaad wel rekening met iets ernstigs. Ik vind het dan ook echt doodeng. Ik kan me helemaal niet concentreren op mijn werk vandaag.
De staleigenaar dacht niet dat het heel erg zou zijn, maar ik heb er een heel naar gevoel over. Ook omdat ze al een aantal keer is ingespoten in de banden, en dan een tijd goed recht liep, maar het er toch weer insluipt.
Heb je achteraf spat kunnen herkennen? Ik bedoel zie je er tekenen van, misschien herken ik iets.
Na 13.00 uur weet ik waarschijnlijk hoe laat de DA komt.

Pff... zit echt in de stress.

Nogmaals bedankt voor je reactie. Ik hoop dat het goed komt met jouw merrie. Sterkte!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:23

Hey Lin,
veel succes met w8en! Ik weet er niets van dus ik kan je niet helpen, kan je alleen maar veel sterkte wensen.
xxxx Rox

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 10:25

roxje21 schreef:
Hey Lin,
veel succes met w8en! Ik weet er niets van dus ik kan je niet helpen, kan je alleen maar veel sterkte wensen.
xxxx Rox

Thanx meis, we moeten maar even afwachten. Ik laat het je zo snel mogelijk weten, ok?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:57

Heel veel sterkte!!! Ik duim voor je.

OCD is wel mogelijk, een haflingermerrie bij ons op stal van ook ongeveer die leeftijd heeft het aan allebei haar achterbenen.

Scannen is niks engs, ze scheren het te scannen stuk been kaal, doen een soort van gelei op het scangedeelte, gaan er met een soort van douchekop (maar dan anders) over deze plek heen, je kan dan gelijk zien wat er eventueel aan de hand is.

Nogmaals sterkte...!!

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 12:08

Dank je voor je reactie.
Ik zit echt te stuiteren hier op mijn werk, word moe van mezelf. Maar ik kan er niets aan doen. Ik maak me grote zorgen. Wat het ook is, ik hoop dat ik er op tijd bij ben!

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:21

Heel veel Succes vandaag!!

Ik moet straks ook om half 4 der rechter achterbeen laten scannen..
En ze denken aan een peesblessure Ik baal er echt van maar nu maar afwachten...

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 12:25

Jij ook veel sterkte!
Laat je even weten wat de uitslag is? We moeten maar voor elkaar duimen.

ik krijg steeds meer een hekel aan wachten... het duurt zo lang. Maar goed als ze eenmaal aan het scannen zijn weet je gelijk meer he!

Succes!!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:00

Een OCD zal je in principe niet zien op de scan. Daar zal je echt foto's voor moeten laten maken.
maykie heeft al uitgelegd hoe t scannen gaat.
Veel succes!!
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:34

zo aan de buitenkant van het been was niets te zien of te voelen. Alleen wanneer er botwoekering is kun je dat van buitenaf zien. Dit is alleen te zien op de foto. Maar nogmaals er zijn voor veel aandoeningen tegenwoordig goede medicijnen. Ik weet als geen ander hoe spannend dit is en wens je veel sterkte !

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 17:06

hoi allemaal,
Ben net terug van stal en het blijkt een heeeele lichte vorm van artrose te zijn. Ze is nu ingespoten en ik moet een weekje alleen maar met haar stappen, daarna mag ik de draad weer rustig oppakken. Het valt dus allemaal erg mee gelukkig. Ik heb alles goed kunnen zien op het scherm, en zag dan ook dat er wat "woekeringen" te zien waren. Volgens de DA goed te behandelen.

Ik ben blij toe. En Alani: heel erg bedankt voor je informatie, we pmen morgen nog even.

Thanx allemaal!!!

Buff

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:03

Haai,

Nou bij mij was er helemaal niks te zien op de foto`s... Ze had nog wel een dik been, maar ze heeft spuit gehad met ontstekingremmers, en zalf wat ik er 2x daags op moet smeren.. En het is nu alweer dun..

heel vreemd allemaal, maar ik mag er gelukkig ook gewoon weer op!

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 08:13

Ohw dat is wel erg fijn. Hou het wel goed in de gaten he!

Succes en veel plezier met rijden !!!