Djerada heeft schimmel!! :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djerada

Djerada heeft schimmel!! :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 20:42

Hoi allemaal!
Sinds een tijdje heeft Djerada (aka Druif) lichte 'stipjes' (of plekjes, hoe ik het ook moet beschrijven) op d'r hoofd. Sinds kort is ze nu ook vreselijk aan het schuren, arm dier. Onder haar voorpluk heeft ze helemaal zitten schuren en het word steeds erger. Laatst was ik op visite, en de opa van de jarige (mijn kleine neefje teun, werd 5! ), had veel merrie's gehad in de hoge dressurklasses en heeft er nu nog 1. Omdat hij er veel verstand van heeft, vroeg ik aan hem wat deze symptonen betekende. Hij zei dat het schimmel kan zijn! Omdat ze ook zo vreselijk schuurt, en hij het herkende, geloof ik hem wel.

Nu is mijn vraag. Wat kan ik er tegen doen, zodat het weg gaat???
Ik kan er geen informatie over vinden.

Kunnen jullie mij meer info over schimmel geven, wat ik er tegen kan doen, hoe het komt dat een paard schimmel krijgt en of het besmettelijk is???
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, wat dan diertje schuurt haar hele hoofdje kapot!!

Ik hoorde van die man, dat er een spul bestaat (hij was de naam van het merk vergeten), wat je erop moet doen. Om de 2-3 dagen dacht ik. Maar wat, dat weet ik niet!

Help mij!!!! Alvast bedankt!
Kus YerrY

M3isSi3j

Re: Djerada heeft schimmel!! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:17

je kan je DA ff bellen met de berichtgeving dat ej paardje schimmel heeft. Dan zal die wel ff willen kijken en krijg je een middeltje waarmee je der hoofd kan wassen. Wat je ook kan doen is je paardje er dan voor laten inenten.. (iets wat ik echt onnozel vind maar mensen bij mij op stal vinden het ook wel eens helemaal geweldig..)

Het zal van zelf moeten genezen, als het niet open ligt en ze blijft schuren kan je ook azijn verdunnen en dat er op sponsen of vet houden. Dit is goed tegen de jeuk.

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 21:34

Dankje!
Maar het is mijn paard niet, dus ik kan haar niet inenten en ook niet een afspraak met de DA maken, helaas. Kan ik gewone normale azijn verdunnen met water?

Iemand anders nog info?

Kus Yerry

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:18

haal een fles imaverol, dit is speciaal tegen schimmel, op de fles staat wel hoe je dat moet gebruiken.
kun je kopen bij de ruitersportzaak en bij je dierenarts

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:28

of je moet haar wassen met biotex helpt ook echt super goed.
En het is nog goedkoop ook.
Behandeling lauw water niet zo heel veel en dan flink hoeveelheid biotex er dorr tot het een papje wordt dan je paard helemaal goed mee insmeren en niet afspoelen gewoon op laten drogen en dit iedere dag herhalen tot het weg is.

Het is wel besmettelijk dus borstels en shabrakjes ook wassen anders kom je er nooit vanaf de rest van de dingen die ze op of aan heeft goed reinigen.

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 14:52

Dankjulliewel.
Is het zeker weten schimmel? De symptonen had ik al verteld..

Imaverol:

- 100 ml fles kost E 18, 25
- 100 ml is voldoende voor 5 liter water
- Paard 4 keer wassen met imaverol
- Telkens wassen met een tussentijd van 3-4 dagen (dus ong. 2 keer per week)

Hoeveel liter imaverol moet je gebruiken per 1 wasbeurt ongeveer?
Kent iemand nog een goedkopere Imaverol? Zo ja, waar kun je die kopen/bestellen?
Wat voor soort schimmelinfectie heeft Djerada?? Ringworm???
Want bij ringworm is het ook besmettelijk voor mensen.
Dus welke soort schimmel heeft Druif?/

Antwoord please mijn vragen en geef tips, want ik heb (helaas) erg weinig verstand van schimmel.

Kus YerrY

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:48

ik ben er nog niet zo zeker van of het wel schimmel is, normaal gesproken jeukt schimmel niet (bij het paard).

Ik zou een DA laten kijken, over het internet is het nogal moeilijk bepalen wat het is, als het wel schimmel is moet je gewoon met imaverol wassen, dan is het zo weg

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:52

Mijn pony heeft op dit moment ook schimmel, maar bij haar zijn het een soort bultjes, die verder niet jeuken.
Ik heb ook Imaverol, en het werkt erg goed. Gewoon verdunnen met water en 2 keer per weer erop doen.
Je moet wel alles uitwassen ( dekens, shabrakjes, borstels, halsters e.d ), anders gaat het nooit weg, omdat de schimmel ook daarin kan gaan zitten
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 16:11

Oké!
Weetje wat ik dan doe?
Dan maak ik Zaterdag als ik er weer ben, foto's van. Dat is dan ook duidelijker voor jullie, want misschien is het wel wat anders. Gelukkig hebben jullie er verstand van, ik dus niet. Wel heb ik paardenboeken enzo, waar ik ook veel informatie over vind!

Druif heeft dus roze grote 'stippen'. En ze heeft (vooral) hele erge jeuk onder haar maanpluk. Ik weet niet zeker, maar volgensmij had ze ook een klein wondje bij haar neus....

Weten jullie wat het is??

Kus YerrY

joor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:11

hele simpele tip, maar het werkt.
verse citroensap.
en bij mijn pony werkte het ook.
succes. joor

liekjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:14

joor schreef:
hele simpele tip, maar het werkt.
verse citroensap.
en bij mijn pony werkte het ook.
succes. joor
[quote="joor"]hele simpele tip, maar het werkt.
helemaal mee eens

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:37

Het zou ook schurft kunnen zijn, dit is echter zeer besmettelijk. je moet je paard dan ook echt zsm behandelen met een speciaal middel van de DA

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:53

weet je wat je ook kunt doen?

haal een klein flesje Dettol bij de drogist of apotheek, verddun dit en behandel daar de plekjes mee.

dettol is ook goed tegen diverse bacterien, maar als je twijfeld zou ik toch een veearts laten kijken...

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 21:29

Wij hebben ook dettol op stal, is handig want je kunt het voor veel verschillende dingen gebruiken!
Maar is dettol niet veelste aggresief? Dat idee heb ik namelijk... :S
En met hoeveel water zou ik het dan moeten verdunnen en wel uitspoelen toch?

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 21:31

IronMaiden schreef:
Het zou ook schurft kunnen zijn, dit is echter zeer besmettelijk. je moet je paard dan ook echt zsm behandelen met een speciaal middel van de DA

Wat zijn dan de symptonen van schurft? En hoe ontstaan het?
Geen ander paard heeft schurft bij ons op stal, dus moet het dan bij Druif ontstaan zijn. Straks krijgen de andere paarden het ook nog!
Arme druif

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:18

Als je het echt zeker wilt weten, laat je de dierenarts komen. Als hij niet zeker weet, neemt hij een monster van de huid waar de schimmel op zit voor onderzoek mee. Dan weet je zeker wat het is. Iedereen geeft hier wel goedbedoelde adviezen, maar als het ècht schurft is, dan moet je als de sodemieter handelen, want anders heeft de hele stal het binnen enige weken. Schurft is zeer besmettelijk evenals schimmel.

Als het schimmel of schurft is, zou ik behandelen met Imaverol. 1 deel Imaverol op 49 delen lauw water - ja, ik heb ervaring met de behandeling van paarden met Imaverol - en dat op de plek van de schimmel sponsen. De 1e keer het hele paard insponsen. Ook het paard of de paarden waarmee jouw paard op de wei staat en/of de direkte stalgenootjes geheel behandelen.
3 dagen ertussen laten zitten en opnieuw behandelen en dat in totaal 4x doen (de behandeling dus). Dus weer 3 dagen ertussen, behandelen, 3 dagen wachten en voor de laatste keer behandelen.

Schurft is niet ongevaarlijk voor de mens, uit voorzorg kun je handschoenen aandoen bij het insponsen.

Ook alle tuigage, halsters, dekens, etc. die met jouw paard in aanraking zijn geweest, wassen en ontsmetten. Bij voorkeur ook de halsters, etc. van de paarden die direkte stal- en weidegenootjes zijn, wassen en ontsmetten.
Vergeet niet na behandeling de stal(len) te ontsmetten, want een schurft of schimmel blijft in de box aanwezig. Gaat bijv. in het hout zitten en dan word je er volgend jaar weer mee geconfronteerd.

Het is een heel gedoe.
Alleen, als je wilt voorkomen dat een schurft of schimmel zich verder verspreid in een stal, dan ontkom je niet aan extra werk.

Toch zou ik nog steeds eerst de dierenarts laten komen om te vragen wat jouw paardje heeft. Misschien is het wat anders en hoef je deze extra handelingen allemaal niet uit te voeren.

Iig succes ermee en een knuffel voor je paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:26

nee joh, dettol is helemaal niet agressief!

als ik zelf en wondje heb maak ik t er ook mee schoon. het prikt niet en mag zelfs voor kleine kinderen gebruikt worden..
ik doe altijd gewoon een klein beetje op een sponsje, dat sponsje doop ik dan in een klein laagje water.

daarmee dep ik dan de plekjes schoon.
bij dettol maakt het niet uit al zou je t puur ergens op smeren, dan kan het nog geen kwaad.

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 18:04

Oké!
Op stal hebben we gewoon dettol. Verdunnen met hoeveel water?
Dan probeer ik het zaterdag wel even met dettol. oo, wel handig dat het niet aggresief is!

En tegen Erna, het is niet mijn paard, dus ik weet niet op ik de DA erop mag sturen, maar ik bespreek het wel met de eigenaar....

Kus YerrY

P.S. verder nog tips zijn altijd welkom!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:25

Waar ik het eerste aan moest denken, was geen schimmel maar zomereczeem. Ik kan het helemaal fout hebben hoor. Maar kale plekken op het hoofd en vreselijke jeuk? In deze tijd van het jaar? Zijn de plekken een beetje rozig? Dan zou het nl best eczeem kunnen zijn.... kun je eens een foto maken van de plek?

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 21:24

Hay!

@ Majo,, ja, morgen ga ik erheen, en dan ga ik gelijk foto's maken.
Dan zet ik ze er zo gauw mogelijk op.

Nou zomereczeem, ik weet niet hoor. Zorak (haar mama ) heeft het ook, maar die heeft het al vanaf haar geboorte. Druif heeft er nog nooit last van, en het is alleen op haart hoofd, niet in d'r manen en/of staart.
Het zijn ander soort plekjes van zomereczeem, vind ik. Maarja, foto's erop zetten zal ik sowieso doen!

Tipsss???

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 14:36

Heey!
Na vet lange tijd zet ik de foto's erop! Sorry dat het zolang duurde.
Laatst kwam de dierenarts langs om te kijken wat hjet zou kunnen zijn, hij vroeg aan Karin (eigenares van de stallen) of het alleen op het hoofd was en ze zei ja. Maar net die dag erna kwamen we erachter dat het ook op het lijf was, dus zou het wel schimmel kunnen zijn. De DA heeft gezegd dat we de plekjes moeten aanstippen met imaverol met een wattenstaafje. Na dat gaan we dus ook doen!
Maar hier de foto's!
Die van het hoofd dat ze zo erg geschuurd heeft, was van een tijd geleden maar nu heeft ze niet meer zo'n jeuk en is die grote schuurplek helemaal weg!

Afbeelding
Over deze schuurplek had ik het.

Afbeelding
De plekjes rond d'r neus en mond.

Afbeelding
De laatste van haar lieve koppie!

Dat waren ze!
Kus YerrY

P.S. Op haar lijf heeft ze ook nog wat stipjes zoals deze!

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 19:13

Niemand een idee van wat dit is??

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 15:43

Ik pr0beer hem nu steds maar omhoog te kicken dat mensen dit topic zien en dan kunnen reageren!!! is het volgens jullie nou SCHIMMEL??

Mooneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:12

Misschien heeft ze last gehad van mijten? Voor zover ik weet krijg je die ook weg met Imaverol.

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 18:49

Nooit gehoord dat ze mijten heeft/had.
Ik denk het dus niet. Maar ik zal het voor de zekerheid wel vragen!
Iemand anders een idee?? Lijkt het welop schimmel?