Jaarling nog niet door zijn wintervacht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sunset

Jaarling nog niet door zijn wintervacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 21:58

Mijn jaarling merrie komt maar moeilijk door haar wintervacht heen...
vraag me af of dit gebruikelijk is??
Heb nooit eerder dagelijks met een jaarling te maken gehad.
Daarentegen is mijn twenter pony heerlijk glad en zit mooi in z'n vacht.

Komt zij iets tekort?
kan ik haar een toevoeging van iets geven.

Ik voer haar dagelijks 1,5 kg merrie/veulen brok bij (staat dag/nacht op 't land)

Anoniem

Re: Jaarling nog niet door zijn wintervacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:14

Ze hoort eind juni toch allang glad te wezen. En ik vind 1,5 kg brok erg veel voor een jaarling, die hoort aan gras genoeg te hebben. Toch alles even checken, ontwormen, ontlasting, of ze fit is, kwaliteit grasland...

sunset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 22:20

[***]:
Kwaliteit van 't weiland is niet je van HET... op advies van een kennis (fokker) daarom 1 a 1,5 kg... per dag erbij.
Ze is dus alles behalve glad... pffff...
fit... levendig... valt mij tegen in vergelijking met mijn twenter.
ontlasting = OK
ontwormen heb ik 4 wkn gelden voor 't laatst gedaan... Nu nogmaals herhalen??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:10

vitaminen. En als het gras niet best is, dan zou ik goed hooi bijvoeren i.p.v. veel brok. 1kg per dag vind ik overigens wel meevallen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:54

En kijk eens of je de vacht er met je vingers uit kunt trekken. Soms is de wintervacht wel los, maar valt ie er zeg maar niet uit. Dat had ik bij mijn pony. Ik heb dus haar hele wintervacht er met mijn vingers uitgetrokken. het is mega veel werk, maar ze was me erg dankbaar!

sandra26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:59

Hoi hoi

Misschien een vitaminestoot geven?
Of wat lijnzaad of lijnzaadolie over het voer doen?
Mijn jaarling krijgt ook 1,5 kilo brok per dag ze zijn
in de groei dus ze hebben best wel wat nodig
en als je ziet dat ze te dik wordt kan je altijd minderen.

Succes ermee.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:07

Ho
Ik zou de jaarling wassen daar dat vaak vele haren loslaten. verder zou ik een vitaminenstoot geven en zonnebloemolie over het voer. Bij ons krijgt een jaarling altijd een vitaminensupplement en biotine (wat zeer goed is voor hoorn en haar). Als dit alles niet voor verbetering zorgt zou ik de DA er na laten kijken en een bloedonderzoek laten doen. Dan kan het worden veroorzaakt door een ziekte. Maar meestal is dit een vorm van vitaminen en mineralen gebrek.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:20

Mijn inmiddels 6 jarige merrie had dat ook. In haar geval zat ze flink onder de wormen en had een virus onder de leden. Ik ontwormde goed, maar bij haar fokker was dat verwaarloosd. Ik zou jouw jaarling nog best een wormkuur durven te geven. Als je uitsluitsel wilt kun je het beste een mestonderzoek doen (via je DA). Zou ik nu wel doen. Dat virus kwam in oktober boven water. Is ze vreselijk ziek van geweest, maar na behandeling met antibiotica razendsnel opgeknapt en daarna groeide ze als kool.

PS: ik zou zorgen voor een goede weide. De voedingsstoffen in gras hebben opgroeiende paarden echt nodig. Als je risico op OCD e.d. zoveel mogelijk wilt verkleinen zorg dan voor een mineriaalrijke (zoals koper) weide. Bezuinig daar niet op (dan hoef je geen brok meer te voeren). Voor worm(her)besmetting is het regelmatig verweiden ook heel belangrijk.

sunset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 20:53

Even een Update:

Gisteren was ik het zat... dus heb ik de DA maar gebeld... en die kwam...
Hij vondt haar al ontzettend groot voor een jaarling! was zijn 1e opmerking.
Hij heeft maar bloed afgenomen, omdat ie zo niets durfde te zeggen... en einde van de middag had ik de uitslag al binnen.
Iets wat ik totaal niet had verwacht.

Haar leverfunctie is TE hoog...??? normaal hoort dit 28 gamma PH te zijn en bij haar is dit 305 Gamma PH...
Dit kan komen doordat ze TE hard groeit, daardoor moet het lever extra hard werken. Hiertegen heeft ze een hormoon gekregen die haar lever wat rust geeft (en dus zij ff minder gaat groeien, inmiddels is onze dame 1.61m) en daarbij Heeft ze Netifol vloeistof voorgeschreven gekregen, dit moet door haar voer, 100ml per dag.!!
Ook moet ik het voeren opvoeren naar 4kg per dag...

Je zult het niet geloven, maar ze knapt nu al op...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:32

gelukkig heb je de oorzaak gevonden .
als ik als dierenarts bij een jaarling zou komen verwacht ik ook niet een jaarling van 1,61 hoog mijn merrie van 13 is 1,61 ben wel beniewd hoe groot je paardje is als ie uitgegroeid is .

succes met je paardje