mini-shet verhaart niet !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Panini

mini-shet verhaart niet !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 15:54

Twee jaar geleden heb ik een mini shet merrietje. Toen ik dr kocht bleek al de de verkopers niet zo eerlijk waren geweest over haar gezonheidstoestand. Ze was toen 2 jaar en ik vermoede al dat ze voor dat ik kwam kijken al geschoren was. Dat was in juni. Toen had ze dus een zomervacht maar op haar billen twee harige dotten. Vond ik al vreemd maar goed, toen bleek dat ze een soort visstol in haar schoft had van 30 cm diep en moest ze geopereerd worden. Affijn die zomer daarop wilde ze al niet door haar vacht komen. Het een en ander geprobeerd, lijnzaad (olie) om de haverklap ontwormen etc. Maar nix hoor, ik wijtte het aan de operatie en ziekte van vorige jaar en dat ze gewoon nog niet helemaal was opgeknapt.

Dit jaar is het weer raak. ´S winters heeft ze haren van zeker 10 cm ( tis echt zo´n teddy dan) en nu het zomer is zijn deze wel korter maar geen lekkere glanzende zomervacht.

Ik weet het nu echt niet meer we hebben van alles geprobeerd en nu met dat warme weer vind ik het echt zielig.

Hebben jullie misschien nog goede tips ????

miisshOrse

Re: mini-shet verhaart niet !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:56

Ik denk dat je hem/haar gewoon elke zomer moet scheren?

Panini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 15:58

ja maar dat is toch niet normaal voor een pony van 2 ?? Wel bedankt voor de tip hoor maar ik denk dat de vorige eigenaar gewoon de hormoonhuishouding op hol heeft gejaagd door haar in april te scheren en lukt het nu gewoon niet... er moet toch iets zijn waardoor ze uit zichzelf gaat haren ????

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:09

Ik denk inderdaad dat het eigenlijk niet hoort.. maar het komt wel vaker voor

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:07

Mijn 2-jarige shet zit ook nog half in zijn wintervacht, alleen zijn hals heeft zomervacht.
Ik heb hem pas een maand en weet niet of hij dat vorig jaar ook had, en zijn vorige eigenaar had hem ook nog niet zolang.
Hij was ontwormd op de dag dat ik hem ophaalde, toen ook erg aan de diaree, en ik heb hem vorige week nog maar eens ontwormd, weer diaree.
Sinds een week krijgt hij ook lijnzaad olie door zijn voer, hij is er niet weg van, maar ik hoop dat het helpt.
Zijn vacht zit ook echt nog heel vast.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 06:21

Mijn shetlandjaarling is gedeeltelijk in zn zomervacht. Hij heeft op zn rug, kont en hals nog wat kleine plukjes en op zn buik zitten nog behoorlijk was haren. Maar hij is wel bezig met verharen,, dus dat komt nog wel goed.

We hebben ooit een merrie gehad die bij de vorige eigenaar met een dek op stond. Bij ons had ze geen dek en ze ontwikkelde in de zomer een wintervacht,, was egt heel sneu om te zien. (het was niet mijn pony,, voordat er reacties komen als: "waarom laat je dat dek dan niet op") De zon had dat haar gebleekt dus toen was ze een zwarte pony met een gele/witte vacht . Ze heeft al dat haar er toen nog wel afgekregen volgens mij.

Panini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 06:53

ik heb geloof ik iets gezegd wat niet helemaal klopt ze is nu namelijk 4 en was 2 toen ik haar kocht. Sorry..... Bij een jaarling of 2 jarige kan het idd wel maar ik had van een 3-4 jarige toch anders verw8.... alvast bedankt voor de reacties !

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:50

Mijn oude arabier verhaart ook moeilijk. Ik heb haar lijnzaadolie bijgevoerd, en haar vacht er echt uitgeplukt, mega veel werk, maar ze staat nu wel in haar zomervachtje!

Het trekken deed ik echt plukje voor plukje, met je vingers de vacht eruit trekken. Met de borstel kreeg ik de haren er niet uit, maar met mijn vingers kon ik het er zo uittrekken. Orlanda vond het echt heerlijk als ik dat deed. Misschien het proberen waard?? als de wintervacht nog vastzit, tja dan zou ik het ook niet weten.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:32

Mijn shetlander verhaart al bijna 3 jaar niet (in de zomer ) Ik heb hem vandaag geschoren (hij is net drie )

Ik zou gewoon elk jaar gescheren..kloppen doet het idd niet..

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:48

naast ons staan ook twee mini-tjes ze zijn ook nog steeds niet verhaard. Zielig met deze warmte maar ze blijken er geen last van te hebben ze dollen gewoon de wei door in volle galop. Ik persoonlijk zou ze scheren denk ik.

Panini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 13:15

maar breng je door dat scheren zo laat in het seizoen de hormoonhuishouding helemaal op hol zodat het helemaal nix meer wordt ?? zijn er geen middeltjes waardoor de boel accuut loslaat ?? Het is idd echt zielig!!! nog 2 weken en dan ben ik ook bang dat ik dr maar ga scheren.

PS Vandaag is ze jarig 4 jaar !!!!! Hieper de Piep !!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 07:20

mijn mimishet komt van de markt. is te vroeg bij zijn moeder weggehaald enzo. ook hij liet zijn wintervacht niet los. ik heb hem vorige maand geschoren. was gewoon zielig, hij was met warm weer helemaal nat van het zweet. hij was zo blij toen hij kaal was! het komt vaker voor bij paardjes die iets stressvols hebben meegemaakt. gewoon lekker scheren! volgend jaar zie ik wel weer hoe het loopt.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 07:31

onze mini shet van één jaar verhaarde ook niet maar is nogal normaal in het eerste levensjaar
er zijn veel veulens wat niet zo goed uit hun eigen verharen
na hem wat lijnzaad te hebben gevoerd een paar weken lang heeft ie nu een super mooie zomervacht

dat een shet van vier niet verhaart vind ik niet echt normaal....waarschijnlijk klopt er dan toch iets niet in de hormoonhuishouding
misschien eens aan een DA vragen?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:48

Ik heb mijn 1 jaar oude Shet ook eind april geschoren. Terwijl mijn Tinkermerrie al d'r complete winterjas had uitgedaan zat hij er nog steeds vol in.
Het feit dat hij ook last had van luizen was nog een extra reden om hem te scheren. Zijn vacht was wel een cm of 5 dik en bestond niet alleen uit wintervacht maar ook nog uit zijn veulenvacht!
Hoe het komend winter en voorjaar gaat zie ik wel weer. Indien nodig laat ik hem weer scheren.
Hij is me er in ieder geval erg dankbaar voor met het warme weer en dat we hem hebben verlost van die kriebelende en jeukende luizen

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:47

weetje.. wij hebben dit probleem ook.
onze mini-shetlander van 3 jaar, wil ook niet door haar vacht komen.
ze heeft er ieder jaar eigenlijk wel last van.
je ziet wel zomervacht, maar er zitten allemaal plukjes langen haren op.
we hadden haar lijnzaadolie gegeven, maar daardoor kreeg haar veulentje diaree.

we hebben haar niet geschoren, maar zo erg is het nou ook weer niet.
maar het ziet er iig niet uit

vorig jaar, was ze net al haar vacht kwijt, toen het weer kouder werd

Panini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 12:52

nou dat stressvolle daar zit wel wat in idd, ik ben namelijk ban dat zn vorige baasje niet zo lief voor dr is geweest. Nou ik denk idd dat ik het dan nog maar even afwacht en anders het " mes" erover !!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:33

Wobbe is 1 jaar en die heb ik sinds 2 of 3 weken ook geschoren.
Hij bleef ook maar in die dikke vacht zitten en voelt zich nu een stuk lekkerder.