brokkelige hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica12345

brokkelige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 10:10

Me paard heeft de laatste week last van brokkelige hoeven en scheurtjes. Het is alleen bij de voorhoeven en er zijn al een paar stukjes hoef af. Weet iemand hoe dat zomaar komt? En wat ik er het best tegen kan doen?

ellepel

Re: brokkelige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 10:22

komt van de droogte, de hoeven goed natmaken, geen vet erop gaan smeren dan neemt de hoef juist minder vocht op.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:34

als je paard er makkelijk in is: zijn hoef in een emmer water zetten, kan het vocht er lekker intrekken en hoef je niet te blijven spuiten.

kom idd door de droogte, het kan helpen om de randjes bij te (laten) vijlen, zodat de hoef mooi glad is en het minder snel brokkelt maar zolang hij te droog blijft verhelp je het daarmee niet

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:54

je hebt ook speciale olie waardoor de hoef meer vocht krijgt.

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:48

Ik heb zomer-gel wat ik erop smeer.
Dit is geen vet waardoor er dus geen water afgestoten wordt maar vocht (bijv. ochtend-dauw) gewoon "opgenomen" kan worden door de hoef.
Mijn bevalt het erg goed. Is gewoon te koop bij de paardenwinkel.

Jessica12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 21:04

ok bedankt voor de tips ik zal morgen ff kijken voor die olie of gel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:00

Mijn merrie heeft het op het moment ook, precies op de plek waar de oude nagelgaten uitgroeien en in combinatie met de droogte, allemaal brokkels. De hoefsmid komt morgenochtend 10 uur, ik zal laten weten wat hij ervan zegt.

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:34

goed nat houdcen en hoevevet er op doen

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:09

MissVanna schreef:
goed nat houdcen en hoevevet er op doen

Nathouden, oke, maar absoluut geen vet er op!!!! Dat houdt juist de vochtopname tegen en kan de hoef geen water opnemen!!

De hoef wordt ook zacht door hoefvet, ik heb het niet zo op hoevenvet

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:52

idd nathouden en de hoef goed rondvijlen. Als de hoef te lang is, brokkelt hij eerder. Vraag anders je hoefsmit eens hoe je dat bijvijlen precies moet doen. Zo kun je ook de kleine rafeltjes bijvijlen en daarmee de grote scheuren voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:31

Ik dacht dat de hoeven van mijn merrie kort waren, maar er ging nog best een stuk af. Ze waren ook niet echt droog oid. Ik ga haar proberen om haar zonder ijzers te houden, haar hoeven zien er nu weer netjes uit. Ik smeer wel om de dag laurierzalf op de kroonrand. Met dit droge weer kun je best de hoef nat maken en dan wat hoefvet of olie erop. Dat houdt het vocht dan vast. Als het nat weer is of dauw oid worden de hoeven vanzelf vochtig dan hoeft dat niet. Laat met dit droge weer je waterbak in de wei eens overlopen zodat ze een paar keer per dag met de hoeven in de prut komen.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:22

Maak in de wei bij haar waterton een lekkere modderbende , moet je zien hoe de hoeven er van opknappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:06

Elke week de hoefwand iets terugvijlen t.o.v. de zool en elke dag de hoeven even nat maken.

lyszannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:12

een heel goed id, die ik weer van iemand anders heb is de grond om de waterbak heen nat maken, dat elke keer als ze drinken dat ze zeg maar met hun hoeven in de blubber staan, zo blijven de hoeven goed vochtig en gaan ze ook niet brokkelen..
Na een week zie je al verbetering!!
groetjes van Lysanne

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:18

mijn smid was er vandaag 1 x per week mag je invetten met dit weer vaker ook niet dat houd het vocht tegen beste was gewoon nat maken als je hem BV afspuit of benen wast of indd de waterbak laten overlopen

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:06

Je kan ook biotine geven (poeder, danwel soort drankje) om de hoeven te versterken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:29

In de vroege ochtend in de wei zetten; dan ligt er zelfs bij warm weer altijd wel wat dauw op het gras.
Daarbij zweet een paard door de voeten heb ik gehoord dus is het perse nathouden niet echt nodig.

Voorheen had mijn pony ook extreme brokkelhoeven en heb ik heel wat smeersels, modderbaden en voersoorten (biotine en msm zwavel) gegeven; zonder resultaat.

Nu hou ik de draagrand kort, geen ijzers meer onder en ik maak niets meer nat, smeer niets meer in en ze krijgt gewoon hooi en gras en geen hapje meer eruit; ook niet met deze droogte.

Jessica12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 18:54

Nou waterbak overlopen lukt niet, want dat stuk staat net een beetje schuin zodat het water in de winter juist weg kan stromen naar de sloot! IK spuit wel elke dag der hoeven af. Ze staat al zonder ijzers dus dan kan ik ze ook niet afhalen...Maar wat bedoel je met: ze krijgt gewoon hooi en gras en geen hapje meer eruit?

Jessica12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 18:56

Oja ze staat al 24/7 op de wei maar dat dauw maakt geen verschil uit want er is nog geen verbetering ofzo:(

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:15

Jessica12345 schreef:
Nou waterbak overlopen lukt niet, want dat stuk staat net een beetje schuin zodat het water in de winter juist weg kan stromen naar de sloot! IK spuit wel elke dag der hoeven af. Ze staat al zonder ijzers dus dan kan ik ze ook niet afhalen...Maar wat bedoel je met: ze krijgt gewoon hooi en gras en geen hapje meer eruit?

Ja die zin was wat krom.
Ik voer dus niets meer aan biotine, speciaal ander voer of brok oid. Gewoon gras en hooi. En haar hoeven brokkelen niet meer. Ook niet als ik zo'n 2 uur over harde weg met haar loop.

Dus het korthouden van de hoefwand is een hele goede oplossing. Koop een vijl en rond de hoefwand steeds goed af zodat hij niet kan brokkelen. Zie ook onderaan bij mijn naam hoe het met Isa's hoeven is gegaan (met fikse brokkels) en verderop hoe ze er nu uitzien; zonder happen en scheuren dus

Go_Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:46

Hoi,

Je kunt tegen de droogte ook hoefvocht er opsmeren.
Maar het regend nu alweer
Heeft bij mijn paard met heel erg geholpen.
Ik weet niet of je de naam van de winkel hier neer mag zetten, daar voor kun je me wel even een berichtje sturen. Je kunt het iig met de post thuis krijgen

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:54

Go_Desperado schreef:
Hoi,

Je kunt tegen de droogte ook hoefvocht er opsmeren.
Maar het regend nu alweer
Heeft bij mijn paard met heel erg geholpen.
Ik weet niet of je de naam van de winkel hier neer mag zetten, daar voor kun je me wel even een berichtje sturen. Je kunt het iig met de post thuis krijgen

Hoefvocht vind ik troep. Geen enkel effect, de hoef wordt er alleen maar goor van. Veel beweging, want de hoef wordt voor het grootste deel nl. van binnenuit gevoed en gehydrateerd, heb ik vernomen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:46

Ik ken helaas het probleem.
Mijn paard heeft er ook last van.
Het gaat alleen in periodes.
Het gaat lange tijd goed en zo in eens brokkelen ze weer.
Als bij ons de grond te droog is (en dat is het al snel) maak ik het zand goed nat met onze bron.
Maar verder doe ik er ook niks meer aan anders blijf ik aan het vetten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:05

Veel mensen gebruiken het vet ook verkeerd. Het vet trekt nl. niet in de hoef, houdt alleen het vocht maar tegen. Wat je wel kunt doen is eerst de hoef natmaken en dan pas invetten, dan hou je het vocht vast. Hoefvocht daarentegen werkt inderdaad wat anders, want het vocht dat daar in zit trekt in de hoef. Maar ik heb er toen weinig resultaat van gezien eigenlijk. Al het vet wat je erop smeert, trekt weer vuil en zand aan, en de hoef wordt een kleverige smeerboel.

Nogmaals, aangezien ik vorig jaar en dit jaar totaal geen last van heb (zonder smeersels) tegen voorheen juist extreem (met smeersels), ligt het dus vnl. in ieder geval in mijn geval aan het kort houden en afronden van de hoefwand.

horserider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:22

je moet eens kijken bij www.paardendrogist.nl daar kan je kijken voor diverse producten voor brokkelhoeven! succes!!