Help!! mijn paard hoest vreselijk!! Allergie voor iets..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chawwa

Help!! mijn paard hoest vreselijk!! Allergie voor iets..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 20:24

Hallo,

Ik ben momenteel hartstikke wanhopig want mijn paard hoest als een gek, en het moet een allergie zijn. Allleen weet de DA niet waarvoor, en er zijn volgens hem ook geen testen voor. 1,5 jaar geleden hoestte hij ook vreselijk, en toen hebben we hem van stro op zaagsel gezet en knapte het direkt op, daarna wel altijd oppassen met het voer enzo, maar hij hoestte al heel lang niet meer. Nu dus sinds een week wel weer en ook heel heel erg. ik kan al niet meer rijden en ben bang dat hij hier wat aan over gaat houden, en omdat ik niet weet wat het is kan ik de oorzaak ook niet wegnemen. op stal doet hij het, maar nu is hij sinds een paar dagen in de wei dag en nacht, maar het knapt nog niet op. (bovendien heeft hij prednisolon capsules die zelfs nu ook niet helpen) Het is echt heel sneu, hij kan haast zijn brokken niet eens opeten en ik weet niet waar ik het zoeken moet. Het hoesten is op exact dezelfde manier als 1,5 jaar geleden, dus ben er van overtuigd dat het een allergie is. Nu dacht ik dus aan hooikoorts, maar hij schudt zijn hoofd nooit, heeft een droge neus (alleen iets nat tijdens een hoestbui) is verder superfit en hoest dus op stal ook net zo erg als buiten. Maar toch vraag ik me af of dit het wel zou kunnen zijn.
Ik ben heel benieuwd of iemand hier iets in kan herkennen, zoek echt naar een oplossing...
Alvast bedankt,

groetjes, Chawwa

naam

Re: Help!! mijn paard hoest vreselijk!! Allergie voor iets..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:46

t zou wel eens een brochitis kunnen zijn.
Mijn paard heeft chronische bronchitis, en heeft dus af en toe ook hoestaanvallen. Dit is meestal in de zomer dag. Hij heeft t heel erg wanneer t stoffig is (zoals nu met de droogte) Daarom sproei ik de wei ook heel erg vaak, zodat daar geen stof meer is. En nat hooi voeren wil ook wel eens helpen!
Als hij dan toch weer gaat hoesten krijgt hij een paar dagen sputolisin (als ik t goed schrijf) en dan is het zo weer over!
Maar voorkomen is dus latijd beter dan genezen!
Stof is voor elk paard slecht, dus dat zou je zo wie zo moeten proberen te voorkomen!

Succes ermee!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:50

Je kan wel een allergietest laten doen: als ze bloed prikken kunnen ze dat op iets van 54 van de meest voorkomende allergieën testen. Het duurt 2 weken voordat je de uitslag hebt, en het is prijzig, maar als je de oorzaak weet kan je daarmee aan de slag.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:59

kijk eens op www.natuurlijkinbalans.nl daar kunnen ze je paard op allergieen testen, en het is niet duur. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar het is denk ik zeker de moeite waard.

Mijn kwpn-er heeft hooikoorts en krijgt hiervoor plantagines + C, dit werkt voor hem erg goed en het hoesten is veel minder geworden. Die van mij heeft echter wel een beetje een loopneus (de ene dag meer als de andere). Met zijn hoofd schudden deed ie maar soms, maar is nu helemaal zo goed als voorbij.

voor meer info, je mag me pm-en

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:11

heb je goed nagedacht wat er nu anders kan zijn dan de tijd dat je paard NIET hoestte.

ander hooi?
ander brok?
brok vernieuwd?
ander kuil?
hoe is de lucht?

op het land staan is in ieder geval goed,je paard staat er nog maar enkele dagen,dan is stof nog niet uit de longen(als dat de allergie/irritatie brengt).

heb je misschien de stal geverfd(carboleum e.d)?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:14

Mocht je paard hooikoorts hebben en allergiasch zijn voor verschillende grassen dan is het te verklaren dat ie nog steeds zo hoest.

Ik heb bij natuurlijk in balans ook een allergietest gedaan ( 17.50 geloof ik) en daar kwam hooikoorts uit. Ik kreeg druppels en die werken goed, de enen dag hoest ze wel, maar er zijn ook dagen bijd at het super goed gaat.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:04

Ik herken de symptomen, hard hoesten en slijm had ik op de longen zo hard maar geen koorts;..maanden met de DA bezig..
Nu heb ik bloed laten trekken en in een labo laten onderzoeken kost wel duur maar dan weten we van wat hij allergisch is en kunnen we een serum proberen...
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:01

Het eerste waar ik aan dacht was het hooi. Slecht, stoffig hooi. En ik praat uit ervaring, mijn paard hoest ook vaak en heel eng. Ik heb toen een hele grote ton gekocht. Ton vol water, hooi erin en een dag laten staan. Dat mocht ie daarna eten. En voila, na een paar dagen was het al een stuk beter.

Ik zeg niet dat het dit is, maar het is het proberen waard.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 01:10

Mijn paard is allergich voor stof.
Ik hoef mijn hooi niet nat te maken want dan eet ze het niet meer op.
Kuilhooi is ook geen optie, daar is ze weer kieskeurig in.
Dus wat dat betreft heb ik maar een raar paard.
In haar stal ligt vlas stooisel.
Voorheen lag er gewoon zaagsel in,maar toen hoeste ze ook zo.
Ik heb de zaagsel eruit gehaalt en toen de vlas strooisel er in gedaan. En toen was het goed.
Alleen hoest ze swinters nog, maar dan staat ze ook meer binnen natuurlijk.