HELP Mijn paard heeft uitslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mettetje

HELP Mijn paard heeft uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 19:05

Hai,

Erg raar, mijn merrie heeft de hele week al last van steeds weer terugkerende uitslag.

Het is net of er 2000 mugjes haar collectief hebben geprikt.

Op aanraden van de dierenarts had ik een vliegendeken gekocht, omdat de aard van de uitslag iets te maken kon hebben met de zon en hitte.

Toen ik het nieuw aangeschafte "geval met hals" wilde passen, leek de uitslag te zijn verdwenen. Ik heb de deken dus weer teruggebracht.

De volgende dag werd het weer erger. Die avond weer minder. Gister was het nagenoeg weg.

Nu kom ik net op stal, zit ze er van top tot teen weer onder, zo erg had ze het nog niet gehad.

Beeld;

Allemaal kleine bultjes, vooral op de hals, buik en flanken.

Haar huid voelt warm aan, ik koel haar ook twee keer per dag met water.

Ze wordt boos, wanneer iemand er aan zit (niet op mijn gelukkig).

Het lijkt! te jeuken, maar het is absoluut geen ongedierte, dat is uitgesloten.

Ze heeft een keurige temperatuur van 37.4.

Ze eet goed, is iets minder allert en drink behoorlijk veel, maar ja het is natuurlijk niet koud buiten.

Er is niets veranderd, hetzelfde weiland, dezelfde vliegwerende produkten(die ze nu dus al een tijdje krijgt ivm bubbels), enz.

Heeft iemand dit eerder bij zijn paard gehad, of bij een ander paard gezien? Omdat ze er niet ziek van is wil ik de arts nog niet langs laten komen. Wanneer het aanhoudt natuurlijk wel.

Alle tips/suggesties/ervaringen zijn welkom!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: HELP Mijn paard heeft uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 08:41

Ook mijn paard heeft dit. Allemaal kleine bultjes, vooral op haar rug uitlopend naar de staartwortel.
Het is bij mijn paard ook geen schimmel. Ik zou niet weten hoe je het zou moeten behandelen. Ook ik heb de DA nog niet gebeld.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 08:48

volgens mij is dat urticaria oftewel netelroos, dit is een allergische reactie op voer, of een bepaalde stof, dit kan wel tot 6 weken aanhouden, maar kan ook na 1 dag weer wegtrekken...

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 11:30

netelroos? En verdwijnt dat in 1 keer en komt dan weer heftiger terug? En hoe te behandelen? Wanneer ik haar douche lijkt het weg te trekken. Het lijkt te jeuken en gloeit behoorlijk. Netelroos betekent toch ook schilfering? Ik zou graag wat specifiekere info willen over netelroos wanneer mogelijk?

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 11:38

Bloos het klinkt mischien heel raar, maar ik en mijn moeder zitten ook onder van dit soort rare bultjes.
het leiken net kleinen insechten beten maar zijn het niet.
ze jeuken ondzettend en zijn er inderdaad soms minder en dan heel veel.
Cool mischien licht het toch dit jaar aan de zon.

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 11:46

Netelroos bij paarden

Indien er een grote zwelling is ontstaan is apis mellifica (bijengif) een passend middel. Cardiospermum (blaaserwt) is een algemeen middel passend bij allergieën; het stimuleert de werking van het afweersysteem. Lachesis (slangengif) past bij huidklachten met algemene infecties en blauwgekleurde ontstekingshaarden. Dit komt voor bij netelroos, een allergische huidreactie die voornamelijk aan de linkerkant van het lichaam voorkomt. Het komt zo plotseling dat het lijkt of het dier in de brandnetels heeft gerold.

Nee, dit lijkt het mij niet te zijn. Het is toch iets anders................

Maar ik ga er nu heen, ik ga haar even douchen en haar zonnekapje tegen het verbranden van de neus opzetten. Het arme dier heeft nu al een flutzomer..................

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:55

dan weet ik wel wat het is..
zweetallergie, komt bij mensen ook voor, het precieze verhaal weet ik niet, maar het komt erop neer dat je gaat zweten, de huid kan t niet snel genoeg afvoeren en zo ontstaat een allergische reactie.

ik heb het zelf ook, krijg kleine blaasjes, ziet er wat uit alsof je in de brandnetels hebt gezeten, het jeukt heel erg.
afspoelen met koud water doet het weer wegtrekken.

ik was mijn handen dan met selun te koop bij de apotheek, maar weet niet of er wat is voor paarden

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 14:46

Daar dacht ik ook aan. Zonneallergie/warmteallergie of iets in die trant. Daarom heb ik het vrijdag even aangekeken. Gister was het natuurlijk stukken koeler dan de voorgaande dagen, maar toen werd het dus erger. En dat zou je niet verwachten.

Ik kom net van stal en het is nu nog veel erger. Ziet er zo naar uit. Ik heb haar weer afgedouched. Dit vindt ze in eerste instantie erg onprettig, na een paar minuten (ik begin bij haar benen en werk rustig naar haar lijf) vindt ze het prettig en gaat ze op rust staan. Ze is ook wat snotterig (niet van het afspuiten, want ze wordt weer droog en warm in het weiland gezet) en hangerig, maar nog steeds geen koorts.

Als het vanavond niet weg is zal ik toch maar de dierenarts langs laten komen morgen. Dit is ook niets zo. Dat zal dan wel een bloedonderzoek worden. Ik kan echt geen reden bedenken van deze allergische reactie.

Ik heb het nooit eerder gezien!

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:49

ellepel schreef:
dan weet ik wel wat het is..
zweetallergie, komt bij mensen ook voor, het precieze verhaal weet ik niet, maar het komt erop neer dat je gaat zweten, de huid kan t niet snel genoeg afvoeren en zo ontstaat een allergische reactie.

ik heb het zelf ook, krijg kleine blaasjes, ziet er wat uit alsof je in de brandnetels hebt gezeten, het jeukt heel erg.
afspoelen met koud water doet het weer wegtrekken.

ik was mijn handen dan met selun te koop bij de apotheek, maar weet niet of er wat is voor paarden

ja dat is precies wat ik bedoel.

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 15:01

maar het is denk ik niet van toepassing op mijn paard.

Ze had trouwens een teek een week geleden. Die heb ik met kop en pootjes eruit gehaald met zo'n speciaal tangetje.

Zou dat er iets mee te maken hebben?

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 15:03

Nog iets???

Eiwit? Misschien teveel gras/te grote hoeveelheid eiwit. Krijgen ze daar uitslag van?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:18

ja en ook dat noem je urticaria-netelroos.

maar in de volksmond is het verbasterd bij de paarden naar eiwitbulten. je ziet dan heel veel kleine bultjes zitten, die trekken meestal na een dag of vier pas weer weg, als de spijsvertering aan het gras gewent is...

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 15:27

En wat kan je doen om het paard te helpen? Het gloeit behoorlijk, daarom.

Ze staat al een tijdje in dit weiland, kan dit zo maar opeens opkomen? Het weiland is expres erg schraal.

En is rijden verstandig? Of zal ik dit de komende tijd maar laten? Poetsen is in ieder geavl niet prettig voor haar, dus eigelijk is mijn vraag al beantwoord. Als ze dat al niet prettig vind dan is een zadel met een dik katoenen shabrak helemaal een marteling.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:06

misschien kun je menthol poeder proberen? is heel goed tegen de jeuk en t verkoeld...

rijden is denk ik even gokken en kijken of je paard er zin in heeft, het een paard toont zijn pijn wat meer dan een andere...net zoals bij de mensen eigenlijk.

die doen dat ook:D

verder ga zoeken op internet, als je bij google het woord in typt urticaria of netelroos, dan vind je heel erg veel info.