blauwalg gevaarlijk voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

briallen

blauwalg gevaarlijk voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 17:51

Zoals menig paard, drinken onze paarden het water uit de sloot.
Door de warmte ontstaat blauwalg ( en botulisme).

Wie weet wat voor effect blauwalg op paarden heeft?
Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes,

Briallen

Kyona

Re: blauwalg gevaarlijk voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:18

Tja, volgens mij is er nogal een verschil tussen blauwalg en botulisme. Botulisme is toch meer als de vissen bijv. dood gaan (dus dan is het veel erger dan met wat blauwalg). Als het een klein beetje blauw is, zonder drek kan het volgens mij nog niet zo'n kwaad. De paarden bij ons in het land hebben daar tenminste nog nooit iets van gehad (2 jr geleden hadden we zo'n snikhete zomer die maar duurde en duurde). Als er dode vissen boven komen drijven zou ik ze er iig niet meer van laten drinken.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:50

Dit is wat ik op Google vond over blauwalg. Let wel: stukje uit 2003!!!

Waarschuwing blauwalg in drinkwater

De waterschappen op de Zuid-Hollandse Eilanden adviseren veehouders in de Hoekse Waard om hun dieren voorlopig niet meer uit de watergangen te laten drinken. De beheerders waarschuwen voor de aanwezigheid van blauwalg in het oppervlaktewater.

Als gevolg van de aanhoudende droogte is het waterschap gedwongen om rivierwater in te laten om zodoende het waterpeil op een aanvaardbaar niveau te houden. De blauwalg in het polderwater is afkomstig uit het Haringvliet. De groei van de blauwalg is een gevolg van de lage afvoer op de rivieren en de aanhoudend hoge temperaturen. De alg gedijt vooral op ondiepe plaatsen in water met weinig doorstroming. Als de temperatuur daalt zullen de algen binnen enkele weken vanzelf weer verdwijnen.
Het drinken van water waarin blauwalg voorkomt kan maag- en darmklachten veroorzaken. „Het is niet direct dodelijk, maar daarom niet minder belangrijk dat veehouders alert zijn op de drinkplaatsen voor hun vee. De alg drijft zichtbaar op het water. In zo'n geval kunnen de veehouders hun dieren het beste op een ander perceel beweiden”, stelt Arie Verhorst, WLTO-bestuurder van de vakgroep Veehouderij.
Het inlaten van rivierwater levert voor de rest nog geen noemenswaardige problemen op, zo melden de waterschappen. Het zoutgehalte in de buitenwateren leidt niet tot ernstige verzilting. Door de inlaat van buitenwater hoeft nog geen beregeningsverbod te worden ingesteld. Wel doet het waterschap het verzoek om alleen 's avonds te beregenen.

Wilt u hierop reageren? E-mail dan naar ********

Redactie Westweek, donderdag 21 augustus 2003

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 14:19

Hoe gevaarlijk botulisme is, is mij wel bekend.
Maar bedankt voor het meedenken.

Ik had inderdaad ook al op google gezocht en wel het een en ander gevonden alleen niet wat het precies voor klachten kan geven bij paarden.

Misschien dat ik maar eens moet informeren bij mijn veearts. Ik mag toch aannemen dat die daar een antwoord op moet kunnen geven.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:32