Kreupel in korte wendingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

talented

Kreupel in korte wendingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 16:27

Mijn paard is in de korte wendingen voor mijn gevoel nooit helemaal zuiver. Ik heb het idee dat zij dan haar passen heel klein maakt en soms wat onregelmatig door de bocht gaat. Hierbij gaat het vooral om een volte tien meter of door een S van hand veranderen. Vandaag kwam ik erachter dat ik wanneer ik op haar rechterbil duw zij vrij snel met haar kont zakt ( probeert te gaan zitten), wanneer ik op haar linkerbil duw is dit niet het geval. Iemand enig idee wat dit kan betekenen en of deze twee dingen met elkaar samen kunnen hangen?

DiantaM

Re: Kreupel in korte wendingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:29

Ik weet wel dat als je paard onregelmatig is in wending, het meestal betekent dat er iets fout zit in de hoef. Dit kan lopen van verkeerd beslag tot aan gekanteld hoefbeen. Die reactie op haar bil is ook niet een goede, ze horen wel iets gevoelig te zijn, maar zeker geen pijn te hebben. Lijkt me tijd voor een kliniekbezoekje.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 16:39

Tulandro schreef:
Ik weet wel dat als je paard onregelmatig is in wending, het meestal betekent dat er iets fout zit in de hoef. Dit kan lopen van verkeerd beslag tot aan gekanteld hoefbeen. Die reactie op haar bil is ook niet een goede, ze horen wel iets gevoelig te zijn, maar zeker geen pijn te hebben. Lijkt me tijd voor een kliniekbezoekje.

Ik dacht ook dat dat kon liggen aan de kniebanden?Dat die niet sterk genoeg zijn?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:40

Zo ver gaat mijn kennis niet, maar mijn eigen ervaringen leren dat het dan meestal vanuit de hoef komt, maar het kan natuurlijk ook iets er boven zijn. Mijn paard liep licht onregelmatig in de bocht, omdat hij verkeerd bekapt was, waardoor er slijtage in zijn kogel kwam. En een andere vriendin had een paard met hoefkatrolontsteking die onregelmatig in de bocht was. Het is voor zover ik weet wel altijd een pijnreactie.

gisella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:18

Beste Talented

De kreupelheid/onregelmatigheid die je beschrijft kan vele oorzaken hebben. Het lijkt me verstandig om eerst uit te laten zoeken wat er aan de hand is voordat je verder traint met je paard. De gevoelige plek op de bil kan de boosdoener zijn, maar kan ook een probleem zijn dat los staat van de onregelmatigheid.De oorzaak van de onregelmatigheid moet je dan ergens anders zoeken. Het kan zijn dat je paard een probleem in het bekken heeft en om die reden gevoelig is op die plek op de bil. Hoe dan ook laat er door een deskundige naar kijken. Als je zo door blijft rijden loop je het risico dat je paard nog meer klachten ontwikkelt. Ik ben dierfysiotherapeut van beroep en heb inmiddels teveel paarden gezien die te lang door hebben moeten lopen met een probleem. Wel goed overigens dat je het probleem bij je paard geconstateerd hebt en dat je om hulp/tips vraagt!