Haflinger gekocht, blijkt ze eczeem te hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janine23

Haflinger gekocht, blijkt ze eczeem te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 15:38

Hallo,

Een vriendin van mij heeft 3 maanden terug een haflinger gekocht.
Hartstikke leuk paardje, zadelmak kon voor de kar, heel erg leuk.
Toen ze daar waren hebben ze gevraagd of er gebreken waren, nee geen gebreken...eczeem nee geen eczeem, helemaal kerngezond.
Blijkt ze dus wel eczeem te hebben!
Ik had het paardje een tijdje niet meer gezien, maar ik ben me echt rot geschrokken! Onder de wondjes, staart weg geschuurt, echt niet normaal.
Nou is mijn vraag, kun je na drie maanden je geld nog terug vragen. Want dit is gewoon pure oplichting lijkt me.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Gr. Janine Huilen
Laatst bijgewerkt door Jantien op 25-06-05 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste spelling van eczeem in het topic gezet.

Kiara

Re: Haflinger gekocht, blijkt ze exceem te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:39

Ik meen dat het een koop-ontbindende factor kan zijn, eczeem.
Maar het is moeilijk te bewijzen dat ze het al had.
Stond ze eerst anders gehuisvest?
Krijgt ze nu ander (beter, rijker) voer?

janine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 16:59

Ze stond in Zeddam, en nu in Zelhem.
Ze staat momenteel dag en nacht in de wei, maar dat stond ze daar ook al.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:21

Dat is toch vrij dicht bij elkaar. Zou er snel eens naar informeren: je hebt van die advocaten die paardenzaken doen (via google of bijv. in de hoefslag te vinden). Vaak kan je ze dit even via de telefoon vragen zonder dat het je wat kost. Je zou er vanuit gaan dat de pony het al had, omdat er qua omgeving niet zoveel veranderd is; binnen 6 maanden denk ik dat je dus best een goede kans maakt. Maar willen de mensen de pony weer weg doen? Anders behandelen en een Boett deken op. Kan je wel proberen wat geld terug te krijgen.

Jantien

Re: Haflinger gekocht, blijkt ze eczeem te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:28

Dat hangt er van af van wie ze de haflinger heeft gekocht.
Ik neem aan dat je vriendin de haflinger niet voor de handel heeft gekocht, maar dus als particulier.

Is de verkoper dan ook een particulier (oftewel: iemand die niet z'n geld verdient met de verkoop van paarden) dan kan je niks en heeft je vriendin puur pech.
Aangezien zomereczeem binnen een week kan ontstaan kan je niet aantonen dat de haflinger het al bij z'n vorgige eigenaar gehad heeft.

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:53

Inderdaad, zomereczeem kan zo ineens ontstaan.
Je kunt dus nooit bewijzen dat hij het daar ook al had.
Het is een moeilijk probleem en kan me voorstellen dat je je opgelicht voelt maar veel kun je er niet aan doen ben ik bang.

Ik heb jaren geleden, mijn eerste pony, van een kleine handelaar gekocht. Zij bleek stof-allergie te hebben, heeft eerst een erge bronchitis gehad voordat we daar achter kwamen. Ik ben vreselijk boos geweest op die man omdat hij het wel wist!!!
Ik was zo gek van haar dat ik er niet over nagedacht heb om haar terug te brengen maar voelde me aardig opgelicht..

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 09:44

Voor zover ik weet, is staart en maan eczeem wel degelijk koopontbindend. Ik zou er zeker naar informeren. Zeker in de staat zoals jij het beschijft, komt dat gerust niet zomaar aanwaaien.

Greetje61

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:45

janine23 schreef:
Hallo,

Een vriendin van mij heeft 3 maanden terug een haflinger gekocht.
Hartstikke leuk paardje, zadelmak kon voor de kar, heel erg leuk.
Toen ze daar waren hebben ze gevraagd of er gebreken waren, nee geen gebreken...eczeem nee geen eczeem, helemaal kerngezond.
Blijkt ze dus wel eczeem te hebben!
Ik had het paardje een tijdje niet meer gezien, maar ik ben me echt rot geschrokken! Onder de wondjes, staart weg geschuurt, echt niet normaal.
Nou is mijn vraag, kun je na drie maanden je geld nog terug vragen. Want dit is gewoon pure oplichting lijkt me.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Gr. Janine

Nee hoor, eczeem kan zomaar opeens ontstaan. Mijn oude Fjord van 20 jaar heeft nooit van zijn leven geschuurd, nu deze zomer is hij helemaal kaal en heeft een ernstige vorm van eczeem.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:47

ik ben ook zo bang dat mijn haflinger die ik terug gekocht heb ook zomerexzeem heeft.

het is pas afgelopen zomer begonnen,hij is nu 6 jaar.
gelukkig woon ik 10 kilometer van de kust af.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 07:46

Ik heb altijd geleerd dat zomereczeem onder de "verborgen gebreken" valt. Dan mag je de koop toch binnen 6 weken ongedaan maken?

Greetje61

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:12

nikkigioa schreef:
Ik heb altijd geleerd dat zomereczeem onder de "verborgen gebreken" valt. Dan mag je de koop toch binnen 6 weken ongedaan maken?

Volgens mij niet officieel, en gezien de uitbraken en de kennis van de laatste jaren omrent eczeem denk ik niet dat dit meer onder de verborgen gebreken kan vallen. Paarden die 5,6,7 of zelfs 14 of zoals die van mij 20! jaar oud zijn krijgen zomaar opeens eczeem terwijl ze het daarvoor nooit gehad hebben. Je weet het dus nooit als je een paard koopt. Als jij een paard koopt zonder eczeem en je gaat hem verkeerd voeren bijv. kan jou paard eczeem krijgen door jou eigen invloeden en daar kun je dan niet de vorige eigenaar op aanspreken.

Greet

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:12

Ik weet wel dat het op elke leeftijd kan ontstaan maar ik dacht dat het wettelijk gezien juist wel (nog) onder de geborgen gebreken valt.

Greetje61

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:48

nikkigioa schreef:
Ik weet wel dat het op elke leeftijd kan ontstaan maar ik dacht dat het wettelijk gezien juist wel (nog) onder de geborgen gebreken valt.

Wij hebben een paar jaar geleden een Fjord gekocht in Jan/Feb en die stond op stal en was geschoren. Toen wij die Fjord later wilden overschrijven op onze naam bij het stamboek, vertelde de stamboek inspecteur al dat er iets was met die Fjord. Hij zocht het voor ons na en toen bleek dat de vorige eigenaren de fokker hadden aangeklaagd omdat het dier zomereczeem zou hebben. Wij hebben op onze beurt weer die vorige eigenaren gebeld met de vraag waarom zij ons een paard verkocht hadden waarvan zij wisten dat het dier zomereczeem had. Zij reageerden hier uiterst onverschillig op, namen het paard niet terug en we hebben toen uit laten zoeken of we er wettig gezien iets aan konden doen, dat bleek niet het geval.

Greet

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:15

Oke, dat wist ik niet! Wat raar van die eigenaren trouwens! Je wilt toch dat je paardje de verzorging krijgt die hij nodig heeft, dus ook eczeemverzorging! En ook erg oneerlijk, om zo een pony te verkopen!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:50

Ik heb wel even iets belangrijks te vertellen, ten eerste kun je even mijn toppic lezen, heb ik vandaag geplaatst over mijn paardenvakantie viewtopic.php?f=15&t=439685 Paarden kunnen ook gewoon plaatsgebonden exceem krijgen, er kunnen diertjes/incekten in de lucht zitten, in bepaald hout ect zitten schimmels waardoor je paard last kan krijgen, dit kan bij de vorige eigenaar niet geval geweest zijn.

Paarden kunnen dus zomaar exceem krijgen, mijn paard kreeg het ook, nooit last van gehad, was ik op paarden vakantie op de veluwe en na drie dagen zat hij helemaal onder! Het kwam door de dazen en de teken die daar in het hout zitten, het had niets met de zon temaken maar de verschijnselen waren hetzelfde!

Misschien weten de eigenaren dus van niets! Niet meteen heel boos worden. Als ik mijn paard naar Gelderland verkocht had, had ik dus ook een boze koper aan de deur gekregen terwijl ik van niets wist!!!!!!!!!!!!