Bijna dood.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pleps

Bijna dood.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 10:02

Goed waar moet ik beginnen.
Ik had net een nieuwe poetsbak gekocht dus ik dacht ik ga eens naar beauty.Nu kom ik daar toe en zie ik op de oprit een vreemde man staan.Dus ik dacht het zal wel de hoefsmit zijn ofzo.Nu sta ik aan de wei Beauty was verdoofd en die vreemde man bleek de veearts te zijn.
Nu bleek dat de jongste eigennaar van Beauty hem zijn korrels had gegeven maar naast de wei stond een zak met eten voor de koeien.
Beauty had die zak opengescheurt en is daar van beginnen eten.
Die voeding is beginnen zwellen in haar keel en zat vast.Maarten (de jongste eigennaar)heeft dan naar zijn mama gebeld die nog op haar werk was.Beauty stond te braken.Als Maarten niet snel de veearts had gebeld dan was Beauty gestikt in die voeding.De veearts stond met een buis in beauty's neus al het eten uit de keel te duwen er stroomde bloed over haar neus.1 Ding weet ik zeker ik zal nooit meer bekomen va wat ik dan heb gezien.Ze is e gelukkig gezond vanaf gekomen.
OEF!!!!!

Pleps

Re: Bijna dood.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 10:03

Wie heeft er nog zoiets meegemaakt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:09

Dat heet gewoon een slokdarmverstopping. Ziet er eng uit, maar ze stikken er niet in hoor. Het eten zit vast in de slokdarm, niet in de luchtpijp.
Ze kunnen er wel een verslikpneumonie aan over houden, dus vaak wordt preventief na zo'n verstopping een paar dagen antibiotica gegeven.

En braken kan een paard niet...

Elzepels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:11

Klinkt als een slokdarmverstopping. Dat heeft mijn paard 3 weken geleden gehad. Nam 2 happen hooi en dat bleef steken in haar slokdarm..... Bloos!

Aangezien paarden juist niet kunnen braken kunnen ze het dan erg moeilijk wegkrijgen. Soms kan er met hoesten wat naar boven komen, maar eigenlijk moet het weggespoeld worden....

Stikken gebeurt overigens niet erg snel, maar ze kunnen het wel heeeeeel erg benauwd krijgen en in paniek raken.

Het enige waar je nu nog voor moet uitkijken is dat hij/zij geen longontsteking krijgt. Dus goed opletten of hij/zij niet gaat hoesten!!! Het kan namelijk gebeuren dat er een beetje in de longen is gekomen en dit kan dan weer longontsteking veroorzaken.

Mijn paard is dus na die tijd (pas 3 dagen later) wel gaan hoesten, heeft net geen longontsteking gekregen maar wel 2 weken aan de ventopulmin gestaan. Nu gaat alles gelukkig weer helemaal goed! Haha!

Succes.....

Groetjes,
Els
Laatst bijgewerkt door Elzepels op 25-06-05 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tahoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:12

met braken bedoelde ze waarschijnlijk staan kokhalzen.

Pleps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 10:14

Ik bedoelde waarschijnlijk kokhalzen maar het zag er echt vies uit
en de veearts had gezegt dat ze kon gestikt zijn

Pleps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 10:15

Ze waren met water bezig door haar neus en na een tijd lag er in de emmer alleen maar bloed

Elzepels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:17

Dat bloed komt van de slang die door de neus gaat. Dit kan gaan bloeden als het paard net even iets onrustig was..... Lijkt heel dramatisch maar is het absoluut niet.... Knipoog

Mijn paard heeft ook staan bloeden uit haar neus. Nogmaals, dat ziet er vreselijk uit maar het lijkt veel erger dan het is.... Ga zelf maar na als je een bloedneus hebt....

Pleps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 10:18

oh af en toe terwijl de veearts met die slang in de neus zat hoeste ze een restje eten samen met bloed en snot ui

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:30

Bloed komt idd door de irritatie van de slang. Slokdarmverstopping komt vaak voor (bijv. ook als ze per ongeluk schapenbiks eten). Wel fijn dat de DA er snel bij was en het zo heeft kunnen verhelpen want het is heel akelig voor je pony als ie het zo benauwd heeft.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:35

Kan ik me voorstellen dat het vreselijk is om mee te maken, ik hoop voor je dat ze gezond blijft.
Ik heb het helaas ook meergemaakt met een verzorgshet, helaas is die 2 dagen later alsnog overleden.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:36

Braken kan bijna niet.
Maar als het gebeurt is ie al bijna dood om het zo maar te zeggen.

Tahoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:53

Kyona schreef:
Bloed komt idd door de irritatie van de slang. Slokdarmverstopping komt vaak voor (bijv. ook als ze per ongeluk schapenbiks eten). Wel fijn dat de DA er snel bij was en het zo heeft kunnen verhelpen want het is heel akelig voor je pony als ie het zo benauwd heeft.

Het niet mijn pony het is van een vriendin en ik mag ze verzorgen ze is al 18 dus is het wel eng als ze zo iets meemaaakt

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:33

hey

ik heb het ook meegemaakt mijn merrie heeft t een paar keer gehad en mijn veulen ook al een aantal keer . vorige week nog.
ziet er heel erg uit....
bij die van mij kwam er slijm uit zijn neus en mond en dan lijkt t echt of ze stikken, ik maak nu voor alle zekerheid hun brokken goed nat zodat t slobber lijkt..

hoe gaat t nu?

xxxxanoek