Niet meer willen lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bornn

Niet meer willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 01:12

Vandaag kwam ik uit mijn werk en ging ff lekker in de tuin zitten. Op een gegeven moment gingen we even de bak uitmeten en zagen dat Untouchable, onze bijna 4-jarige ruin, helemaal alleen achterin het weiland staan. En dat terwijl de andere paarden vooraan stonden. Dat is dus niets voor hem en wij gingen er gelijk heen.
Daar aangekomen zagen we hem heel zielig staan en hij wilde/kon niet meer lopen. Omdat het natuurlijk zo warm is geweest dachten we eerst aan een zonnesteek....of spierbevangen. Dus we wilde hem niet laten lopen.
Gelijk dierenarts gebeld en toen die kwam zei die dat Touch hoefbevangen was. Hij kreeg een spuitje maar we kregen hem niet aan het lopen dus moest ik hem maar laten staan.

Hier voelde wij ons niet lekker bij, zeker niet omdat er zoveel onweer was opgegeven. Ook hadden wij het gevoel dat we meer moesten doen dan alleen het spuitje. Hij stond er zo zielig bij en had zoveel pijn.
Dus eerst een vriendin opgebeld die een eigen springstal heeft om te vertellen wat er aan de hand was. Ook die zei dat er iets niet klopte en heeft advies gevraagd aan haar eigen dierenarts. Die heb ik daarna aan de telefoon gehad. Hij was bang dat Touch acute hoefbevangenheid had en dan moet je oppassen dat het hoefbeentje niet verplaatst/kantelt. Maar deze dierenarts zit niet echt in de buurt en het was inmiddels al bijna elf uur s'avonds. We hadden afgesproken dat ik morgenochtend om 7 uur zou kijken en dan gelijk de dierenarts zou bellen als Touch nog steeds niet kon lopen. Dit ook omdat de dierenarts nu een paard moest gaan hechten en daar wel even bezig zou zijn.

Nog geen kwartier later belde de arts op om te zeggen dat die toch liever vanavond nog langs kwam omdat hij mijn verhaal niet prettig vond. Zo gezegd zo gedaan, Touch stond nog steeds helemaal achterin het weiland op dezelfde plaats. En flitsen dat het deed het was doodeng. We kregen hem wederom niet aan het lopen maar voelde wel zijn bloed pompen op zijn voor en achterbenen, wat betekend dat hij toch een ernstige vorm van hoefbevangenheid heeft.

De dierenarts heeft zijn voorbenen verdoofd zodat we hem in ieder geval naar binnen konden krijgen...lopen is niet goed voor hem maar in deze onweer buiten laten staan ook niet. Toen hij eenmaal binnen stond hebben we hem met een speciale douch gedouched Haha! ....dat zijn slangen die om zijn benen gaan en waar je de tuinslang op aan sluit.

Nu doen wij dit zo vaak mogelijk om zijn benen goed koud te houden. We wachten het tot maandag af en als hij dan nog zo stijf is gaat hij alsnog in het gips om te voorkomen dat het hoefbeentje verplaatst/kantelt. Verder heeft hij een spuit gehad en nog meer medicijnen en moet zeker een maand op stal blijven.
Om 2 uur ging de dierenarts weg, ben wel heel blij dat we hem hebben laten komen. Touch staat nu lekker op stal terwijl het buiten heel erg aan het onweren is. Tong uitsteken

Angela

Re: Niet meer willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 07:41

Goed dat je meteen actie hebt ondernomen!!! ook klasse van de dierenarts dat hij toch nog in de avond (nacht) is gekomen!!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 07:42

Hoe gaat het nu??? kan hij al weer (een beetje) lopen???

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:31

Het is vreselijk om te zien dat je paard hoefbevangen is (spreek uit ervaring). ik zat even te denken aan je opmerking over gips....lijkt me niet erg logisch, het hoefbeen zit nl. binnenin de hoef. Volgens mij moet je ervoor zorgen dat de hoef zo bekapt is dat het hoefbeen parallel loopt met de grond. Dit kun je dus zonder gips bereiken.

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 13:58

Kinke schreef:
Het is vreselijk om te zien dat je paard hoefbevangen is (spreek uit ervaring). ik zat even te denken aan je opmerking over gips....lijkt me niet erg logisch, het hoefbeen zit nl. binnenin de hoef. Volgens mij moet je ervoor zorgen dat de hoef zo bekapt is dat het hoefbeen parallel loopt met de grond. Dit kun je dus zonder gips bereiken.

Het gips wordt in de hoef gegoten, dus over de straal heen. Zo kan het hoefbeentje nergens heen...ervaring heb ik er gelukkig niet mee maar dat is wat de dierenarts zei.

Vanmorgen lag Touch, gelukkig kon hij wel weer op staan. Hij is nog steeds heel erg gevoelig op zijn benen maar beweegt wel iets meer. We douchen hem nu zo vaak mogelijk, gelukkig is het weekend en is iedereen thuis om te helpen Haha!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:16

Jeetje zeg, arme untouchable

Sterkte ermee Ach gut

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 08:48

gips wordt in de hoef gegoten???? vraag me af hoe dat blijft zitten Blond

een erg informatieve site is www.hoefnatuurlijk.nl

succes!

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 20:52

Het is gewoon een soort gipsverband, net als je een voorbeen in het gips zet....alleen dan ook de zool. Het wordt vrij vaak gedaan bij Hoefbevangenheid dus echt apart is het niet. Ik hoop alleen dat het zo ver niet zal komen.

De hoef bekappen is natuurlijk pas een oplossing als het allemaal weer over is. Wat nu belangrijk is dat het hoefbeentje op zijn plaats blijft, we waren er gelukkig snel bij en stond hij op tijd op rust. Gelukkig lijkt het niet zo ernstig dat het niet meer goed komt met hem