rare wondjes op mond, wat kan dit zijn??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

layspays

rare wondjes op mond, wat kan dit zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 21:44

Mijn paard heeft vreemde wondjes op haar onderlip. Het lijken een soort brandblaartjes maar het kan niet van de zon komen omdat het bijna in de mond zit. Dus je ziet de wondjes van de buitenkant niet! Ze heeft echt een ontzettend dikke onderlip en ze heeft er duidelijk last van. Ze loopt constant met haar lip over de grond te schuren.
Ik spoel haar mond nu uit en smeer er vaseline op omdat het misschien door uitdroging kan komen?? Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?? En zo ja, wat doe je er dan aan?

ramira

Re: rare wondjes op mond, wat kan dit zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 22:55

hey, mijn verzorgpaard heeft dit ook nu blijkt dat ze tijdens het eten op aar eigen lip bijt. Nu zij haar tanden gevijld en heeft ze er geen last meer van. Waarschijnlijk moet ze even naar de tandarts.

groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 07:38

of ze heeft brandnetels gegeten.
even afwachten , na een dagje moet dat wel weg zijn.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 07:43

Heeft Tal ook 2x gehad, 1e x is een deel weg gesneden, daarna iedere dag met schuurspons en betadine schrobben. 2e keer heb ik dat gelijk gedaan en toen ging het eigenlijk nog sneller weg ook. Kan soort koortslip zijn, maar heb ook in medisch boek exact zo'n plaatje gevonden en dan staat erbij dat het door een binnegedrongen larf oid komt, YEK!
kortom, goed schrobben dus!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:13

Staan er boterbloemen in de wei?

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 17:43

Klinkt als koortslip. Heeft Kieran ook ooit gehad. Je kan er Sofirax opsmeren, dat helpt (tip van m'n DA) 't is alleen zo duur! Boos!

layspays

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 17:51

Bedankt voor jullie reacties!

@Ramira: Dit kan bij mijn paard bijna niet omdat de tandarts niet zo lang geleden nog is geweest, maar hier dacht ik in de eerste plaats inderdaad ook aan!

@ Talida: is dat schrobben niet heel erg pijnlijk, en gaat het dan niet juist erger open?? want het zijn een soort open blaartjes en als je over blaren heen gaat schrobben wordt het volgens mij steeds erger:S

@ melanieS: Ja dat kan ook nog eens goed kunnen, ik zal eens gaan informeren bij de DA. Dank je wel!

In de wei waar ze staat staan geen brandnetels en ook geen boterbloemen (in ieder geval niet in grote getalen)
Bedankt voor de reacties!!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:25

Heb je er geen foto van? Dan is het denk ik makkelijker om te zien of het hetzelfde is. Schrobben was niet echt pijnlijk, ze von dhet gefrunnik en betadine in dr mond vervelender. Het ging ook wel bloeden, maar ja ze zeggen niet voor niets, zachte helers maken stinkende wonden...

layspays

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 17:12

Tot mijn verbazing was het vandaag stukken beter met de plekjes. Ze had er nog maar weinig last van en haar lip was aanzienlijk dunner geworden! Dus ik smeer vrolijk verder met vaseline:D Als het erger wordt zal ik er foto's van maken..!

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:14

Het kan herpes (koortslip) zijn. Niet alle dierenartsen herkennen dit (weet ik uit ervaring). Dit kan besmettelijk zijn voor andere paarden, dus geen hoofdstellen etc. van elkaar gebruiken. Er is een kuurtje dat goed helpt, helaas kan ik je niet aan de naam ervan helpen.