bisolvon slijmoplosser

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

bisolvon slijmoplosser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 15:26

hallo wie gebruikt er nog meer voor een dampige pony/paard (bronchites) bisolvon slijmoplosser en wat geven jullie voor hoeveelheid..het schijn t namelijk heel goed te werken voor paardne die slijm vast hebben zitten in de longen ,luchtwegen bronchien,en het is ook niet zo duur..gr emaartje

janne

Re: bisolvon slijmoplosser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:49

ik gaf het mijn pony altijd die ook bronchitus had.
ik deed meestal 15/20 druppels op een broodje of in het water.
ik gaf het in combie met nat hooi.
ik gaf altijd de bisovlon eigen merk vd apotheek scheelt geld en zit het zelfde in als de officieele bisovlon

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 23:12

janne schreef:
ik gaf het mijn pony altijd die ook bronchitus had.
ik deed meestal 15/20 druppels op een broodje of in het water.
ik gaf het in combie met nat hooi.
ik gaf altijd de bisovlon eigen merk vd apotheek scheelt geld en zit het zelfde in als de officieele bisovlon

maar hoe groot was je pony dan als ik vragen mag??en hoevaak gaf je die druppels..in druppelsvorm is toch voor kinderen geschikt...maar niet de dosering bijv voor de volwassen..want ik heb nou de eigen merk bisolvon gekocht in siroop vorm..maar heb vanvond 60 ml gegeven...

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 23:21

Ik heb dat mijn paard ook wel gegeven. Wat ik mij herinner de kinderdosering.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 23:22

zal dr druppelvorm ook beter zijn dan??

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 23:29

Emaartje: Ik ken de druppelvorm niet, ik had de gewone siroop Bisolvon met zo'n maatbekertje. Heb ook wel apothekersmerk gebruikt maar dat was ook met een maatbekertje. Maar voor de zekerheid altijd kinderdosering of ietsje minder, je merkt snel genoeg of de slijmoplosser werkt. Bij twijfel of als het te lang duurt moet je gewoon even met je dierenarts bellen voor advies.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 02:51

Dus jullie geven gewoon een hoestdrankje wat een mens ook op drinkt als het slijm vast zit. Mijn paard hoest altijd in de winter ik heb haar nou nog niet weer horen hoesten misschien ga ik het ook eens uit proberen. Mijn paard is alergich voor stof. Ik heb het hooi ook al nat gemaakt maar dan eet mevrouw het niet op. En met kuilhooi heb ik het ook al geprobeerd maar daar is ze weer kieskeurig in.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 04:23

Tal schreef:
Emaartje: Ik ken de druppelvorm niet, ik had de gewone siroop Bisolvon met zo'n maatbekertje. Heb ook wel apothekersmerk gebruikt maar dat was ook met een maatbekertje. Maar voor de zekerheid altijd kinderdosering of ietsje minder, je merkt snel genoeg of de slijmoplosser werkt. Bij twijfel of als het te lang duurt moet je gewoon even met je dierenarts bellen voor advies.

dus een kinderdosering is voldoende om te geven!!!werkt het dan wel?heb gisteren 60 ml gegeven dus da tis al teveel..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:10

Een kinderdosering geven voor en paard van bijna 500 kg wat denk je nu zelf? >;)

Daarnaast is de Siroop wbt het afmeten van hoeveelheden niet te vergelijken met de siroop uitvoering die verhoudingen liggen totaal anders.

Deedee krijgt de siroop 2 keer daags 40 ml. de eerste 5 dagen.................. daarna afbouwen naar 2 keer daags 30 ml voor 3 dagen.................. dan weer 3 dagen 2 keer daags 20 ml.......................... dan 2 dagen 10 ml........................ de laatste dag geef ik hem 1 keer per dag 15 ml.
Je geeft emara 1 keer daags een grotere hoeveelheid in 1 keer dat werkt over het algemeen minder effectief dan de dagelijkse hoeveelheid te verdelen over meedere keren per dag.

Deedee is en kwpn-er van 1.60 en niet de dunste Vingers aflikken , hoeveeheden moet je afstemmen op het gewicht van je paard, een kleine pony kun je dit schema echt niet aanbieden, maar een belgisch trekpaard zou er niet voldoende aanhebben.

Het is vooral belangrijk (vind ik) om in de gaten te houden hoe je paard erop reageert, soms moet je de hoeveelheid aanpassen of bijstellen.
Als ik merk dat deedee na de eerste 5 dagen niet echt heel veel opknapt geef ik hem nog 2 dagen langer de 2 keer daags 40 ml. (flexibel daarin zijn), maar ook zeker niet weken lang doorgaan na een week moet er verschil zijn, zo niet dan lijkt het geen juist middel voor je paard of de hoeveelheden zijn niet juist afgestemd op je paard.

Maar nogmaals as je paard echt proppievol zit met slijm en/of ziek is is en DA noodzakelijk, dan kun je beter niet gaan experimenteren met medicijnen, maar gewoon bellen voor advies of hem langs laten komen.
De longen/luchtwegen laten leeghalen kun je overwegen, mar ook dat werkt tijdelijk en zal in de toekomst herhaald moeten worden in haar geval dan.
Hoeveel tijd er tussen de behandelingen zit is oa: afhankelijk van de aanmaak van het slijm.

Succes en sterkte, weet helaas hoe naar het is om een dampig paard te hebben Verdrietig

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:33

Hoi Cissie, waarschijnlijk heeft jouw dierenarts deze dosering voorgeschreven. Maar als je zelf medicijnen gaat geven aan je paard is het veiliger om een lage dosering te doen. Want stel dat je paard overgevoelig is voor een van de bestanddelen? Zoals je zelf zegt: In de gaten houden hoe je paard erop reageert en eventueel de hoeveelheid aanpassen of bijstellen.
Heb mijn paard dus een lage dosering gegeven, en dat werkte prima. Maar mijn paard is gelukkig niet dampig.

Bisolvon elixer forte voor volwassenen
250 ml

Bisolvon

Te gebruiken bij vastzittende hoest
broomhexine 8mg/5ml

Bisolovon Elixer Forte 250 ml

Wanneer kunt u Elixer Forte hoestsiroop gebruiken?
U kunt Elixer Forte hoestsiroop gebruiken bij vastzittend hoest.

Wanneer kunt u Elixer Forte hoestsiroop niet gebruiken?
U kunt Elixer Forte hoestsiroop niet gebruiken bij overgevoeligheid voor broomhexinehydrochloride of een van de overige bestanddelen. Elixer Forte hoestsiroop is niet bestemd voor kinderen onder 10 jaar.

Dosering
3 maal per dag 2,5 tot 10 ml.

Samenstelling
Bisolovon Elixer Forte bevat 8 mg broomhexinehydrochloride per 5 ml als werkzaam bestanddeel. Raadpleeg voor meer informatie de volledige bijsluiter.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 12:02

ja als je paard niet dampig is zal een lage dosering mischine voldoende zijn!!!!maar denk inderdaad dat emara de dosering wel nodig heeft wat cissie zegt...ik probeer gewoon hoe ze erop reageerd...en dan kijk ik wel of het eventueel minder kan...maar tal hoeveel gaf jij je paard dan??en hoevaak

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 13:08

Ik heb haar max 10 ml gegeven per keer, 3 keer per dag. Dit was een aantal jaren geleden, ze hoestte toen (en dat was een andere hoest dan 'kriebelhoest'), het was vrij snel over. De dag nadat ik de Bisolvon had gegeven, had ze weer een behoorlijke kuch en kwam er een flinke klodder sliijm uit. Denk dus dat ik voldoende Bisolvon gegeven heb om het slijm te verdunnen en dat het los kon komen. Ben altijd wel voorzichtig met zelf medicijnen geven. Dus tussen de kinderen vanaf 10 jaar en volwassenen in, die dosering. Maar zoals ik al schreef, bij twijfel even je dierenarts bellen, dit uitleggen en vragen hoeveel hij aanraadt om te geven, hij kent jouw paard tenslotte en jouw paard's medische verleden. En een telefonisch consult is meestal nog gratis ook. Ik zou dus als ik jou was gewoon even bellen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:27

Het schema wat ik voor mijn paard gebruik heb ik zelf gemaakt, tuurlijk begin je met een lagere dosis om te kijken wat het effect is, dat vind ik ook.
Maar de samenstelling voor bisolvon is op een mensenlijf afgestemd niet op die van een paard overdoseren is altijd mogelijk maar gering.
Tenzij je paard een allergie of overreactie geeft op 1 of meerdere bestanddelen, maar dat kun je met kleine hoeveelheden voorzichtig uitproberen. (volgens mijn da is er niet eerder een negatieve reactie van paarden op dit middel geweest)
Heb het wel met m'n da erover gehad, volgens hem is bisolvon als je het aan een paard geeft niet schadelijk en kun je veel ml in 1 keer geven omdat er bijna geen kans is op een negatieve reactie, dat zijn tenminste zijn woorden.

taraq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:55

Hoi, ik geef mijn paard ook altijd bisolvon als ze een beetje hoest. Ze vindt het lekker en likt het zo op uit de emmer. Ik geef een een flinke scheut dus weet niet precies hoeveel dat is (30 ml ongeveer). Om te controleren of ze veel slijm heeft geef ik na het rijden wat voer op de grond, dan loopt het slijm er goed uit. Werkt prima.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 17:48

ik heb met de da contact opgenomen over ene slijmoplosser.en het was beter om in poedervorm te geven en dan een andere stof wie erin zit dus die ga ik nou maar eens proberen..bisolvon had helaas geen effect bij emara..en die andere stof heet acythylise of zoiets ik schrijf het verkeerd,maar het is ook voor mensen bedoeld ,en je kunt het alleen bij de apotheek kopen...en moest dan 1x daags 2 zakjes geven..

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:46

Acetylcysteine.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 22:52

Tal schreef:
Acetylcysteine.

ja klopt dit bedoel ik acetylcysteine