Help: wondje boven de kroonrand doorlopend naar achteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Help: wondje boven de kroonrand doorlopend naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 15:23

Pfff... Wat een titel! Knipoog

Een paar dagen terug heb, toen ik mijn paard uit de wei haalde, een wondje bij 1 achterbeen ontdenkt. Het wondje zit aan de buitenzijde van de hoef, tegen de kroonrand aan. Daaronder zit nog een wondje dat naar achteren doorloopt. Als ik het schoonspuit lijkt het alsof er wildvlees op zit o.i.d.

Steeds komt er vuil bij en het wondje lijkt ook niet echt te willen genezen doordat het dichtgroeid ofzo. Het blijft steeds open gaan.

Ik vind dit echt heel vervelend maar weet niet in welke richting ik moet zoeken om het eventueel te behandelen.

Zal proberen er een foto van te maken, maar wie kan me nu alvast wat suggesties doen wat het EVENTUEEL kan zijn of wat ik kan DOEN??

Thanks

Samo

Re: Help: wondje boven de kroonrand doorlopend naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:32

Ik zou het wondje afspoelen, geen harde straal erop zetten maar een zacht straaltje water langs het wondje laten lopen. Dan ontsmetten met betadine.

Je zou eventueel ook een elastische zelfklevende bandage (flex wrap bandage) om heen kunnen doen, zodat er geen vuil meer in kan komen. Maar in buitenlucht droogt het wondje beter..

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 15:44

flex wraps bandages ken ik niet. Kun je deze tot helemaal beneden bij de hoef bandageren zonder dat het losgaat? En hoelang kun je deze laten zitten?

Samo, bedankt voor je hulp!

Wie nog meer? Zit er best wel mee!! Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:45

Als het niet mogelijk is om het wondje schoon te houden op het land, zou ik hem binnen neerzetten. En een wildvleesvorming duidt er toch op dat je het te vaak open hebt gemaakt. Komt er viezigheid uit? Als er op een gegeven moment een korstje opzit en het been niet dik wordt (infectie en kans op olifantsbeen) zou ik er ook niet meer aanzitten en de natuur zijn werk laten doen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 09:41

@Cassidy: Wat dat wildvleesvorming, dat is nou juist het probleem! Het wondje wil gewoon niet uitzichzelf dicht gaan of een korstje op gaan vormen. Steeds als ik haar benen afspuit, dan zie ik gewoon weer roze vlees zeg maar. Er komt by the way geen viezigheid/ pus uit en ze loopt ook niet kreupel of heeft een dik been.

Ik heb er nu paarsspray opgedaan dat bacterien buiten houdt en de wond de gehele dag ontsmet wordt. Ga straks even checken hoe de zaken ervoor staan. Bedankt voor je reactie!

Groetjes
Kim