Voor het eerst zonder ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mercy

Voor het eerst zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 15:18

Beste Bokkers,
Ik heb een vraag.
Ons paard heeft lange tijd op ijzers gelopen.
Sinds gisteren zijn de ijzers verwijdert, maar nu kan ze haast niet lopen? Of durft niet te lopen? Is dit normaal? Is dit tijdelijk? Heeft een van jullie hier al eens ervaring mee gehad?

casjuh

Re: Voor het eerst zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:32

als het goed is is dit tijdelijk... Je kan een ander soort beslag eronder zetten dat de overgang al wat verminderd. (de groene meen ik)
http://www.hoofbalance.nl

De mijne loopt nu +/- 3 weken zonder ijzers, hij heeft 1,5 (of 3 jaar, weet z'n gs niet...) jaar op ijzers gestaan. Best korte tijd dus. Na 2 dagen liep hij al veel minder gevoelig op harde ondergrond. In de bak liep hij gewoon goed (beter zelfs!). Enkele dagen later liep hij helemaal niet meer gevoelig. Wel moet je rekening houden met een beetje afbrokkelen aangezien de gaten van de hoefnagels er nog uit moeten groeien...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:33

Jep, mijn pony. Die heeft 6 jaar op ijzers gelopen en ik vond het niet meer nodig. Beestje heeft de eerste paar weken heel moeilijk gelopen, maar dat komt omdat de hoeven moeten verharder. Volhouden. Als het echt niet beter gaat, hoefsmid er naar laten kijken en eventueel toch weer de ijzers eronder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:50

Mijn merrie moest ook zonder ijzers dat ze moest bevallen, en dat was ook erg gevoelig...als het goed gaat trekt het wel weer bij. Maar het kan ook niet overgaan, en dan zou ik toch eerder naar een ijzertje grijpen dan hoefschoenen of iets dergelijks.

Mercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 18:10

Bedankt! Ik kijk het nog een weekje aan....en nu maar hopen dat het goed komt!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:06

Een weekje is niet lang genoeg, ik zou zeggen een maand. Soms kan het wel een half jaar duren. Na een week loopt ze nog steeds niet helemaal soepel, dat kan ik je verzekeren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:49

Als je wilt dat ze tijdens het rijden weer snel normaal loopt, zou je hoefschoenen kunnen overwegen, dat neemt de gevoeligheid weg. Je kunt ze er alleen beter niet de hele dag op laten staan.

Verder is het echt even doorbijten. De hoeven van het paard moeten weer hard worden, en dat kost tijd.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:28

BIj het ene paard duurt het langer dan bij het andere paard. Hoe loopt ze in de bak? Het is normaal dat ze op het harde nog een tijd gevoelig loopt. Dat is hetzelfde als jij normaal schoenen aan hebt en dan opeens op blote voeten loopt. Zou het een maandje aankijken (mits de voeten niet te kort afslijten).

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:50

die van mij loopt in oktober zonder ijzers... maar sindsdien draaft ze niet meer :s heel raar! zal ik maar toch proberen op ijzers??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:22

Dat ze nu gevoelig loopt zegt iets over hoe de ijzers aangebracht waren, niet goed in elk geval!

Het is niet erg dat ze gevoelig loopt dat trekt vanzelf wel bij, het kan wel heel lang duren omdat de hoef zich moet aanpassen, kan wel een half jaar duren hoor! Geduld dus, maar daarna krijg je er sterkere hoeven voor terug.

Zorg dat je elke week even de hoefwand terugvijlt tot de hoogte van de zool zodat de druk verdeeld wordt over de hoefwand en de buitenste rand van de zool. Vraag ook je bekapper of die de steunsels uitsnijdt en de straal met rust laat zodat deze zo groot mogelijk kan worden.

En vergeet niet om elke dag de hoeven van je paard nat te maken zo hou je ze soepel.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 00:13

Tja, en ik vind het dan weer niet kunnen dat je je paard een half jaar of zelfs nog langer met gevoelige voeten rond laat lopen. Een paard dat sinds October niet meer draaft...waar ben je mee bezig?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 07:47

ga zelf maar eens zonder schoenen op een grindpaadje lopen.

dan kun je je voorstellen dat je eerst weer wat eelt onder je voeten moet krijgen.

de zool en straal van paarden met ijzers zijn gevoeliger, dit kan wel tot een maand of vijf duren voordat ze normaal lopen...

mijn pony had altijd voorijzers, bij hem duurde t zeker vier maanden voor hij er aan gewent was.

Mercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 07:58

Het blijkt! We zouden inderdaad veel geduld moeten hebben....
We zijn nu weer een paar dagen verder. In het begin had hij de meeste moeite op een harde ondergrond. In de buitenbak ging het redelijk. We hebben de hoeven gedurende de dagen telkens nat gemaakt en de randen van de hoeven bijgehouden.
Maar sinds gisteren gaat het nog slechter dan in het begin.
Ik snap het. De meningen zijn verdeeld, maar ik vind het niet eerlijk t.o.v. mijn paard, om hem die pijn te laten lijden.
Vrijdag komt de hoefsmid langs om te kijken of er misschien nog iets anders aan de hand is. Zo niet, dan kies ik er toch voor om hem weer op ijzers te zetten.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:10

Ik heb eens ergens gelezen dat er een soort tussenijzers bestaan om je paard te laten gewennen. Het leken net plastiek ijzers. Ik vond het ergens op internet maar weet echt niet meer waar. misschien is zo iets een oplossing?
Anders denk ik dat je gewoon wat geduld moet hebben. Op het einde is je paard beter af zonder ijzers. Als hij echt geen foutje aan zijn voetjes heeft natuurlijk.

Mercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 08:30

miekedar schreef:
Als hij echt geen foutje aan zijn voetjes heeft natuurlijk.

Zijn rechtervoorvoetje is steiler dan de linker. Misschien heeft dat een oorzaak?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:34

Mercy schreef:
Maar sinds gisteren gaat het nog slechter dan in het begin.
Ik snap het. De meningen zijn verdeeld, maar ik vind het niet eerlijk t.o.v. mijn paard, om hem die pijn te laten lijden.

Ja ik ken het dilemma; heb er zelf ook voorgestaan. Omdat ik perse zonder ijzers wilde (omdat ik vele problemen had met ijzers) wilde ik doorzetten. Ik heb wat pijnstillers in het begin gegeven en daarna hoefschoenen laten opmeten.

De mijne liep overigens ook op zand en gras bijna niet. Leek wel op bevangenheid (was het niet overigens, maar zo uitte het zich in het lopen).

Nu is het helemaal goed gekomen met haar

Trouwens blijf je ijzers onderzetten, dan kom je tevens in een visuele cirkel terecht.

Groeten, Ingrid

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:57

Je zou ook kunnen proberen piepschuim onder zijn hoeven te doen. Klinkt heel gek, heb ik laatst ergens gelezen. Zo kun je de hoeven voor een gedeelte toch ontlasten, terwijl hij er wel aan kan wennen zonder ijzers te lopen.

Of het werkt, geen idee.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:44

Hoefschoenen een optie???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:15

ik zou de hoeven dus niet nat gaan maken.
dan worden ze juist wat zachter en dus gevoeliger.

om mijn pony toen beter te laten wennen heb ik wel vrij veel op gras gereden, samen met zeewier bijvoeren kreeg hij later best harde hoeven

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 00:57

Ik wou dat mijn paard zonder ijzers kon.
Maar het gaat gewoon niet. Dan slijten de achterhoeven heel raar af. Dat is ook wel aan de achter ijzer te zien als die er af zijn.
Dus mijn paard kan gewoon niet zonder ijzers.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:53

MSQuincyTE schreef:
Ik wou dat mijn paard zonder ijzers kon.
Maar het gaat gewoon niet. Dan slijten de achterhoeven heel raar af. Dat is ook wel aan de achter ijzer te zien als die er af zijn.
Dus mijn paard kan gewoon niet zonder ijzers.

dat riep ik 2 jaar geleden ook heel stellig en nu loopt ie toch al anderhalf jaar zonder ijzers.
In eerste instantie omdat het niet anders kon: hij trapte ze gewoon af en de smid kon niet meer nagelen, toen ben ik me gaan verdiepen in natuurlij bekappen (tja, het is bijna vloeken hier op Bokt) en nu loopt hij op blote voeten.

Mijn paard heeft zowel voor als achter beenafwijkingen en liep de hoeven erg scheef af, maar dat wordt minder, de natuur doet blijkbaar toch nog zijn werk, al moeten paarden in Nederland er tegennatuurlijk leven.

Over een paar jaar (geduld is een schone zaak, het is een langdurig proces) zal hij zelfs zonder ijzers voor de wagen kunnen (dat zou nu al wel kunnen als we zandpaden hadden , maar ik woon in Asfaltia)

Nog 1 opmerking: mijn paard heeft geen seconde gevoelig of kreupel gelopen (voor iedereen begint te roepen dat ik een dierenbeul ben) en ik had de smid die het best bekend staat in de wijde omgeving

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:43

Dat vindt heel netjes van je paard dat hij niet gevoelig liep.
En dat verschilt ook weer per paard natuurlijk, de ene paard is het andere paard niet. Ik denk niet dat mijn hoefsmid daar blij mee is als ik mijn paard zonder ijzers laat lopen. Die hoeven slijten dan ook te snel af(en ze groeien niet al te snel). Maar daar voor voer ik ook biotine.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:38

Cassidy schreef:
Tja, en ik vind het dan weer niet kunnen dat je je paard een half jaar of zelfs nog langer met gevoelige voeten rond laat lopen. Een paard dat sinds October niet meer draaft...waar ben je mee bezig?

op het land, buiten, of langs de hand wel! alleen in de bak niet....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:27

MSQuincyTE schreef:
Dat vindt heel netjes van je paard dat hij niet gevoelig liep.
En dat verschilt ook weer per paard natuurlijk, de ene paard is het andere paard niet. Ik denk niet dat mijn hoefsmid daar blij mee is als ik mijn paard zonder ijzers laat lopen. Die hoeven slijten dan ook te snel af(en ze groeien niet al te snel). Maar daar voor voer ik ook biotine.

Dat scheve afslijten en niet snel groeien dat heeft ook een oorzaak gelegen in het ijzer. Straal maakt geen grondcontact dus de hoef krijgt niet het seintje "groeien maar ik ben te kort", dus groeit de hoef eigelijk nauwelijks.

Dat is ook het hele principe achter het "natuurlijk bekappen"; je laat de natuur zijn gang gaan. Het paard heeft in het begin bijna altijd wel even problemen omdat de hoef wat moet gaan doen wat ie nog nooit heeft hoeven te doen, nl. zelf bepalen hoe hij moet groeien

Maar ja eerlijk is eerlijk, het kost tijd en geduld. Overigens dat een paard dan maar een half jaar pijnlijk moet rondlopen is op te lossen met hoefschoenen als je gaat rijden. Prima paardvriendelijk alternatief.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:41

ook ik voer biotine om de hoefgroei te bevorderen, het voer is toevallig vanmorgen doorgemeten de biotine is goed bevonden!

Het scheef afslijten en te hard afslijten wordt door de manier van bekappen en het natuurlijk vermogen van het paard om dit te reguleren allemaal gecorrigeerd, alleen het kost wat tijd, geduld is een schone zaak in deze.

Ik heb het ervoor over, ik wil niets liever dan mijn trekpaard voor de platte wagen knopen en hooi gaan rijden oid, maar ik moet nog geduld betrachten en dat heb ik..... eindeloos geduld