diaree veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DMHorses

diaree veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 14:16

Hallo,
Mijn veulen is vandaag 6 dagen oud en vandaag in eens aan de diaree. Nou heb ik al van meerdere mensen gehoord dat het vrij normaal is dat een veulentje diaree krijgt, maar toch ben ik nog niet helemaal gerust. Hoelang mag dit duren? Het veulen drinkt goed bij de moeder en is ook actief...

gr. dor

piggeljay

Re: diaree veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:30

waarschijnlijk is de moeder hengstig, wat mijn dierenarts mij in zo'n geval adviseert is om het veulen 1 streepje van een wormenspuit te geven, dat maakt dat het stopt, blijft de diaree langer duren dan 4 dagen bel dan de dierenarts.
maar in jou geval zou ik me inderdaad geen zorgen maken zolang de moeder hengstig is veranderd er ook iets in de samenstelling van de melk en daardoor krijgt het veulen diaree

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 22:14

Blijft het aanhouden, geef dan 2x per dag 60 ml yoghurt met wat roosvice stop erdoor. Laat het veulen daarbij absoluut die dagen geen water drinken en alleen dus bij de moeder laten drinken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:14

LDRD schreef:
Blijft het aanhouden, geef dan 2x per dag 60 ml yoghurt met wat roosvice stop erdoor. Laat het veulen daarbij absoluut die dagen geen water drinken en alleen dus bij de moeder laten drinken.

Met dit weer geen water laten drinken terwijl een veulen diarree heeft? Dat is de beste manier om uitdroging te krijgen.

Geef liever preventief wat ORS (oral rehydration salts) in een grote spuit aan je veulen. Dan droogt-ie iig niet uit.

Veulen diarree is bijna altijd een gevolg van wormeninfectie. Omdat een wormeninfectie (via de melk komen ook wormlarfjes mee!) even duurt om zichtbaar te worden wordt vaak de link met de veulenhengstigheid van de moeder gelegd. Dit is niet correct. (Immers: waarom zou je dan alleen tijdens de éerste hengstigheid van de merrie diarree zien, en later niet?)
Ontwormen is dus de oplossing, zoals al gemeld. De veranderende melksamenstelling bij de merrie tijdens de hengstigheid kan de mest bij het veulen wel íets dunner maken, maar geeft geen spuitdiarree.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 14:27

volgens de da mocht ik veulen en merrie pas ontwormen op 10 dagen, dus nog even 3 daagjes wachten. Ze heeft nog wel dunne ontlasting maar niet meer zo erg als gister. Bovendien drinkt ze goed bij de moeder, zit wel afentoe in de waterbak te frutselen maar drinkt niet al teveel water. De andere veulens bij ons op stal hebben het ook allemaal gehad en zijn er zonder kleerscheuren weer vanaf gekomen...

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:29

Sorry Ibbel, maar een veulen tot 2.5 / 3 maand oud, moet je zover mogelijk uit de buurt van water houden. De darmen verdragen op die leeftijd nog geen water en maakt ze doodziek.

Yoghurt is wel een goed idee en dan bvk links gedraaide volle boeren yochurt. Ik gaf afhankelijk van de leeftijd, 2 tot 3x daags, een kwart tot halve liter per keer.

Ook ontwormen is een must. 90% Van veulen diaree onstaat door wormen en dit begint idd rond de 6e dag op te spelen, dat veel merries rond die tijd ook de veulenhengstigheid is meer toeval en meestal niet de oorzaak van diaree.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:09

Kitten schreef:
Sorry Ibbel, maar een veulen tot 2.5 / 3 maand oud, moet je zover mogelijk uit de buurt van water houden. De darmen verdragen op die leeftijd nog geen water en maakt ze doodziek.

Waar komt dat broodje aap vandaan?

Darmen die geen water verdragen. Doe me nou een lol. Wat denk je dat melk is? 95% water....

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 07:52

tja dat water ze geen water mogen drinken lijkt me ook een beetje raar. De veulens hier op stal drinken allemaal vanaf het begin water mee en er is er nog nooit eentje ziek geworden hoor...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 09:17

Ibbel schreef:
LDRD schreef:

Met dit weer geen water laten drinken terwijl een veulen diarree heeft? Dat is de beste manier om uitdroging te krijgen.

Geef liever preventief wat ORS (oral rehydration salts) in een grote spuit aan je veulen. Dan droogt-ie iig niet uit.

Veulen diarree is bijna altijd een gevolg van wormeninfectie. Omdat een wormeninfectie (via de melk komen ook wormlarfjes mee!) even duurt om zichtbaar te worden wordt vaak de link met de veulenhengstigheid van de moeder gelegd. Dit is niet correct. (Immers: waarom zou je dan alleen tijdens de éerste hengstigheid van de merrie diarree zien, en later niet?)
Ontwormen is dus de oplossing, zoals al gemeld. De veranderende melksamenstelling bij de merrie tijdens de hengstigheid kan de mest bij het veulen wel íets dunner maken, maar geeft geen spuitdiarree.

Een veulen krijgt genoeg vocht via de moeder!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:37

Ibbel schreef:
Kitten schreef:

Darmen die geen water verdragen. Doe me nou een lol. Wat denk je dat melk is? 95% water....

Je hoeft mij niet te geloven, vraag je veearts er maar eens naar.

Veulens en dan zeker een van pas een week oud, hebben nog niet de juiste hoeveelheid darmbacterien, om dingen als kracht voer, hooi of water te verteren.
Vandaar ze op een gegeven moment, de mest van de moeder opeten, want daar zitten juist die bacterien in die ze nodig hebben.
Voor dat het darmklimaat helemaal aan krachtvoer en water is aangepast, zijn ze zo rond de 3 maanden oud.

Nu kan een slokje water of wat korrels biks geen kwaad, maar een slokje water worden met dit hete weer al gauw meerdere slokjes en een drinkbak wordt niet nijdig als je iedere 10 minuten wilt drinken.

Als ze bij jullie melk verkopen die voor 95% uit (kraan)(sloot) water bestaat,zou ik je toch dringend willen adviseren een andere melk leverancier te zoeken, voor jezelf ook diaree krijgt!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:54

Juist als ze diaree hebben hebben ze veel vocht nodig om uitdroging te voorkomen.

Of het nu daadwerkelijk aan een eventuele worminfectie ligt....

ik had dit jaar 2 merries staat, de eerste merrie krijgt een veulen en merie was op 9 dagen hengstig, maar geen veulendiaree gezien.
Op 14 dagen alles ontwormd ook merrie 2 die diezelfde avond een veulen kreeg, die merrie was op 10 dagen hengstig en het veulen had echte diaree, en dat terwijl mams 10 dagen ervoor ontwormd was.... veulen op 11 dagen ontwormd en de diaree heeft 3 dagen geduurd.

Dat een veulen ziek kan worden van water zou kunnen als je praat over verontreinigd water, normaal kraanwater of grondwater geloof ik niets van en nog nooit gehoord niet van DA of collegafokkers....