Wie heeft er ervaring met hoefkatrol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hann

Wie heeft er ervaring met hoefkatrol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 13:29

Ik weet inmidels dat er een site is over hoefkatrol, maar ik zou graag reacties horen van mensen (lees dus paarden) die met hoefkatrol ervaring hebben. Mijn merrie heeft nu een veulen en is ook nog te zwaar. Een hoefijzer en afvallen is nu erg moeilijk. Zijn er nog alternatieven? Op de foto had ze een 3 tot 4 gekregen en ze ligt bijna iedere morgen in de stal en loopt op de wei ook kreupel. Graag reacties, ook als ze negatief zijn. Groetjes Hann.

VValar

Re: Wie heeft er ervaring met hoefkatrol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:02

OK, dit is niet rot bedoeld, maar waarom laat je je paard nog zo doorlopen als ze duidelijk kreupel loopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:05

Ik, mijn vorige paard had fase 3, die is afgemaakt (althans, ik heb hem terug gegeven aan de vorige eigenaar, lijkt me sterk als hij nog leeft), die liep zo kreupel dat het niet meer te verhelpen was, het hoefbeen was totaal gekanteld.

Zo te horen klinkt dit ook erg slecht.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:12

Alternatieven zijn er overigens genoeg;
ander beslag,
andere training,
afvallen (minder gewicht = minder belasting voor de benen, alhoewel dit je hko kreupelheid niet oplost natuurlijk)
zenuwsnede,
tildren

....nog meer suggesties?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:15

Is het niet HoefkatrolOntsteking? Lachen
ik had een ruin van 12 jaar met hoefkatrolontsteking... ik mocht niet intensief meer met hem springen maar dressuur was geen probleem, als je vanaf de onderkant van zn hoef keek zagen zijn ijzers (alleen van de voorbenen) er zo uit:
Ijzer
Rubberen plaatje
Kit (huis tuin en keukenkit)
Zo werden zoveel mogelijk schokken geabsorbeerd en had hij geen pijn Lachen ... (maar ik weet de fase in welke hij verkeerde niet)

Succes

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:19

Mijn pony liep licht kreupel (liep toen 10 jaar op gewone ijzers) Na foto's bleek ze hoefkatrolontsteking te hebben dus kwam ze op speciaal beslag te staan! Dit had het verkeerde resultaat ze ging alleen maar slechter lopen. Dat er dus weer af laten halen en zonder ijzers op het land gezet (in Jan.) ! Heb er toen een natuurlijke bekapper bijgehaald en die is aan de slag gegaan nu flink wat maantjes later gaat het de goed kant op! We rijden weer (nog rustig alleen recht uit en conditie op bouwend en 2 keer in de week). Op grind loopt ze nog gevoelig maar in het gras niet.

Na de vakantie wil ik ook weer beginnen met lang, laag en rechtrichten beginnen. Ze heeft ongeveer 8 maanden stil gestaan (op het land dan)en we zijn er nog lang niet! Kijk dus goed naar je paard of die er nog zin in heeft om te lopen! Een paard mag nooit te veel pijn hebben! Mijn pony hield nog hele race partijen in het land met zijn maatje! Dat gaf aan dat ze nog zeker wilde lopen!

hann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 16:26

Waarom ik mijn paard nog laat lopen. Punt 1 er loopt een veulen bij en ik laat haar niet zomaar wegbrengen. Ik heb met deze merrie een heel speciale band en wil eerst kijken of er nog iets aan te doen is. Ik wil nog geen ijzers zo lang het veulen er nog bij loopt, daarna wil ik dat zeker proberen. Afvallen is ook noodzakelijk, maar een merrie met veulen hoort in de wei en niet de hele dag in de stal. Ik probeer de weidegang al zo goed mogelijk te doseren. Een zenuwsnede werkt schijnbaar nogal eens, maar ik heb ook gehoord dat 80 % toch weer pijn krijgt door bindweefsel vorming. We zijn al bezig geweest met rechtrichten, lichte aanleuning en dragen op het achterbeen, maar de merrie is overbouwd en loopt graag op de voorhand te sjouwen. Dit is heel moeilijk te voorkomen. Al met al is het nog niet zo eenvoudig. En wanneer moet je zeggen het kan niet meer, waar ligt de (pijn)grens. In het najaar ben ik al met zo iets meer geconfronteerd geweest. Die beslissing is heel moeilijk, zelfs als het duidelijk is en ik wil in ieder geval nog alles geprobeerd hebben. Alvast wel bedankt voor de reacties. Groetjes Hann.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:10

Als eerste zou ik de DA eens vragen om een pijnstiller.

Dier heeft pijn en dat moet eerst weg alvorens je ze in beweging kan zetten om af te vallen.

Een ijzertje eronder kan best, er zijn genoeg zogende merries die ijzers dragen.

Houd de wei zo kaal mogenlijk of maak de wei kleiner.
Heb je niet een zandpaddock(bak) waar ze overdag/s'nachts in kunnen?

Ga wandelen met je paard. Gooi en singel om de buik en maak daar het veulen aan vast. Zo krijgt je paard beweging en wordt je veulen gelijkk verkeers mak.

Als je paard goed reageert op de ijzers/pijnstillers zou ik 20 minuten per dag gaan rijden en dit uitbouwen.
En dan zou ik toch een keertje een lesje(s) nemen bij die Belg.
Die doet dagelijks niets anders dan paarden rechtrichten en volgens mij kan ie je vast een eindje op weghelpen met je overbouwde merrie.

Er zijn trouwens meer mensen in nederland die je kunnen helpen(pb BETS)

Mocht dit niet helpen kan je altijd nog kiezen voor een zenuwsnede of een andere behandel methode.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:25

Mijn paard had hoefkatrolontsteking (4). Hij heeft speciale ijzers gekregen en nog een half jaar op de wei gestaan. Maar hij bleef kreupel lopen. Zelfs een stukje stappen was teveel voor hem op het laatst.
Ik heb hem helaas een half jaar geleden in moeten laten slapen.
Mijn paard had er overigens wel artrose bij, dus het blijft de vraag waar hij het meest last van had.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 20:32

Mijn merrie heeft ook nog wel wat lichte atrose erbij. Die Belg is dat Antoine Bodt? Is hij goed? En waar zit hij in België? Ik heb hem wel een email gestuurd. En van dat ijzer; mijn merrie is wel wat lomp en gaat zo nu en dan (in de stal) gerust op haar veulen staan. Ik heb zandpaddocks, maar ik ben bang dat het veulen zand gaat eten en een kleine wei voor een veulen dat zo veel energie heeft en met haar maatje wil rennen, ik weet het niet. Bovendien gaan ze dan weer snel het gras met wortel en al, dus ook met zand eten. Ze staan nu wel op een gemaaide en wat dorre wei. Als het veulen er af is gaat de merrie wel weer in een zandpaddock, zodat ze wel naar buiten kan. Wat is tildren eigenlijk?
Dank zij jullie reacties ga ik wel wat wijzer worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 07:15

Mijn paard heeft het ook en heeft ook een veulen erbij. Daarom mogen ze niet aan de reguliere pijnstillers/ontstekingsremmers, t wordt namelijk doorgegeven in de melk. Verder staat mijn paard op egg-bars met hoofpack (een soort siliconen), dat gaat prima. Ze liep wel een tijd flink kreupel in een hel drassige wei, dit was als gevolg van doortreden waardoor het hoefkatrolgebied werd belast. Toen ben ik pro-flex bij gaan geven. Dat is te bestellen bij de paardendrogist. Het is een middel dat gewoon aan lacterende merries gegeven mag worden en bij mijn paard helpt het! Het is een middel dat de aanmaak van gewrichtvloeistof stimuleert en ook pijnstillend werkt door de duivelsklauw die erin zit.
Misschien kun je dit eens proberen!

hann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 19:01

Ik heb van de veearts zo'n soort spul gehad, maar ik vergeet de naam steeds. Het zit in een zwarte bus. Of het pijnstillend werkt weet ik niet, maar in ieder geval wel voor de gewrichtsvloeistof en het is onstekingsremmend.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:45

@skippy1 en @hann
Hoelang weten jullie al dat jullie merrie's het hebben??
Hoe zet het met de erfelijkheid mbt. jullie veulens???
Als je het van tevoren al wist; waarom fok je dan met zo'n merrie?

Goof schreef:
Mijn paard had hoefkatrolontsteking (4). Hij heeft speciale ijzers gekregen en nog een half jaar op de wei gestaan. Maar hij bleef kreupel lopen. Zelfs een stukje stappen was teveel voor hem op het laatst.
Ik heb hem helaas een half jaar geleden in moeten laten slapen.
Mijn paard had er overigens wel artrose bij, dus het blijft de vraag waar hij het meest last van had.

Voor mij precies hetzelfde verhaal, alleen had mijn paard geen artrose. Ook heb ik volgens de methode van Antoine de Bodt getrained.

De vader van mijn paard was ineens uit de sport verdwenen en via -via heb ik vernomen dan hij hoefkatrolontsteking had.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:10

Dan nu maar een positief verhaal: bij mijn paard werd hoefkatrolontsteking fase 4 geconstateerd, ze liep op dat moment een paar maanden niet lekker tot kreupel. In die periode ging het na wat weekjes rust beter, maar na een week rijden ging het weer mis. We hebben toen foto´s laten maken.

We hebben haar ondanks de zeer slechte prognose toch op egg bars gezet met zooltjes en siliconen, een jaar weidegang gegeven met af en toe een buitenrit en na een ruim jaar zijn we met haar aan het werk gegaan. Ook dit is een wat op de voorhand gebouwde merrie met een laag ingezette rechte hals. Daarnaast heeft ze hoeven die snel laag op de verzenen komen (puntige hoeven, zeg maar).

Met gerichte training (geen De Bodt), een goede hoefsmid die haar weer correct op de hoeven heeft gezet (absolute noodzaak) en wat massages om haar weer soepel te krijgen, gaat het nu al 5 jaar goed. Ze is na dat eerste jaar nooit meer kreupel geweest en loopt nu M1 dressuur. Door de training is ze van de voorhand af gekomen en als ze lekker los is en de achterhand goed geactiveerd wordt, lijkt het zelfs wel of ze front heeft . De smid heeft haar uiteindelijk mooi recht op de hoeven gekregen, maar ijzers (gewone, na een jaar is ze van de egg bars gehaald) blijven noodzakelijk.

Kortom, je kan ook mazzel hebben en met een paard waarbij alles lijkt tegen te zitten nog best leuk rijden. Als ik je wat tips mag geven: goede hoefsmid, gerichte training (de Bodt lijkt me prima), heel veel beweging (wei bij voorkeur), indien nodig fysio en vooral veel geduld en niets verwachten. Succes ermee!

hann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 20:57

Dit geeft de paarden eigenaar weer moed. Ik heb gelukkig een goede smid. Mijn merrie is ook overbouwd en loopt graag opde voorhand. Dit probleem probeerden we in de training al op te lossen en werd ook beter. Mijn paard heeft als gespeend veulen een grote achterstand gekregen in de periode dat juist de aanmaak van botten en kraakbeen plaast vind. Ik denk dat het daar fout gegaan is. Ik hoop dat Silvester dit leest. Haar moeder heb ik ook nog steeds, ze is 19 jaar en die heeft geen klachte. Haar zoon liep al op jonge leeftijd Z-dressuur en ik heb ook nooit gehoord dat hij het had. Bovendien wist ik toen het veulen geboren was nog niet eens van dit probleem af, we zijn hier 2 weken gelden achter gekomen en het veulen is bijna 4 maanden . Ik ga er dus vanuit dat het in ons geval geen erfelijke kwestie is.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:34

Ik zeg maar niks

1 van onze paarden heeft het niet kunnen redden.
Na 1 jaar en alles (uiteindelijk zelfs een hoge zenuwsnee) geprobeert te hebben had hij nog steeds te veel pijn.

Nu helaas (7 jaar later) hebben we er weer 1 met een 4
Ik hoop echt dat het met hem net zo goed gaat al met die van mirjam, want nog een keer zo'n verhaal trek ik niet

Dit paard LIEP Z+30 springen, toen we hem wilde verkopen liep ie wat kreupel en helaas na 9 jaar geen 1 probleem met kreupel zijn of wat dan ook, toch een 4 !
We hopen hem nog recreatief te kunnen gebruiken

Ik wil ook een mirjam verhaal!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:24

Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:38

Mistral, ik hoop dat je net zoveel geluk hebt! Een tweede keer lijkt me echt afschuwelijk.

Mijn hoefsmid heeft enkele paarden met hoefkatrolontsteking geholpen en ongeveer de helft loopt nog steeds goed (na jaren). Bij de andere helft liep het helaas minder goed af. Hij ziet het wel direct of het nog een kans heeft. En het karakter van het paard is volgens hem mede bepalend, zoals hij het zegt: ze moeten hard zijn voor zichzelf.

Op zich weet ik niet zo goed wat ik van die cijfertjes moet denken. Zoals je schrijft, het paard heeft een 4 maar is hiervoor nog nooit kreupel geweest. Ik denk dat er veel paarden rond lopen met een 3 of een 4, maar omdat ze goed lopen is er nog nooit een foto van gemaakt. Terwijl er ook paarden zijn die een 1 hebben en continu zonder aanwijsbare oorzaak kreupel zijn (dat noemen ze geloof ik klinische hko). Helaas is het in Nederland erg bepalend bij de verkoop.

Of je het paard alleen maar recreatief moet gaan inzetten, mocht het kreupelvrij worden, weet ik nog zo niet. Juist omdat ik mijn paard gericht ben gaan trainen is ze beter geworden. Ik twijfel of dat het geval zou zijn geweest wanneer ze alleen maar recreatief zou zijn gebruikt. Jouw paard zal wel wat ouder zijn en springen op dat niveau lijkt me niet meer zo'n goed idee, maar misschien is die nog heel geschikt voor dressuur? Een tweede carriere?

Heel veel succes ermee en ik hoop van harte dat jij straks net zo'n verhaal kan vertellen als ik!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:50

Onwijs bedankt!

Recreatief voor mij is niet meer springen en ik wil hem dan verhuren en als die mensen dan met hem willen dressuren is dat uiteraard ok.
Hij is heel lief van karakter en kan goed bewegen. Verder denk ik dat het een bikkel is aangezien bij hem een 4 gewoon hele vette bloemkolen zijn, die volgens de VA zo uit een boekje kunnen komen.
(wat een geluk )

Ik denk dat ik mensen heel gelukkig zou kunnen maken met hem!
Maar verkopen wil ik niet, vandaar verhuren, zodat ik de touwtjes in handen hou m.b.t. zijn gezondheid.

(maar ik ben erg voorzichtig, want dit hadden we ook in gedachten met die andere )