Paard met allerlei allergieën... zoek maar eens welk???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Paard met allerlei allergieën... zoek maar eens welk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 12:15

Vandaag is wederom de DA bij Gamier geweest (ik moet een 10 strippenkaart gaan nemen geloof ik Huilen )

Hij stond al ander halve week met dikke benen en van de week kwam de aap uit de mouw..... MOK... Waarschijnlijk zat dat al een tijdje van binnenuit te zeuren...

Gisteren haalde ik hem van de wei en toen zat zijn hele kont onder de bulten. Geen steken van dazen maar echt bulten. Het was net een maanlandschap.

Aangezien ik nu al ruim ander halve week aan het tobben was heb ik de DA er maar weer bij gehaald. (beter voor het weekend dan in het weekend zullen we maar zeggen)

Wat blijkt Gamier is allergisch voor van alles en nog wat. Ook de mok kan een uiting zijn van een allergie. Ik heb gevraagt of het mogelijk is om dat te testen (zeker gezien zijn hooikoorts die ong. anderhalve maand geleden is geconstateerd) maar hij gaf aan dat, dat onbegonnen werk is. Waarschijnlijk is hij voor verschrikkelijk veel dingen overgevoelig.

De bulten kunnen zijn van zonneallergie of een eiwittenallergie of een grasje/kruidje in de wei of een stofje in de lucht etc etc (of door een combinatie van alles). Als ik het goed begrepen heb kan het dus door van alles en nog wat veroorzaakt worden. Verward

Gamier zijn longen klonken niet helemaal lekker dus is hij weer op de Ventipulmin gezet. Tevens krijgt hij nu 1x daags een anti- histamine capsule.

Heeft iemand ervaring met een paardje wat allergisch blijkt te zijn voor van alles en nog wat? En heeft iemand enig idee hoe ik er achter kan komen waar hij allergisch voor is?

Was het maar weer herfst voor Gamiertje Verdrietig

ellepel

Re: Paard met allerlei allergieën... zoek maar eens welk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 07:41

ik heb wel een zomereczeempje die ook hooikoorts heeft Knipoog

pff..ik zou de stofwisseling laten nakijken, volledig bloedonderzoek erbij.

wat je kunt doen..wat in elk geval heel goed helpt is een kuurtje geven voor de darmen, kijk ff in het topic over pro-biotica.

van binnenuit moet het lichaam zich weer gaan herstellen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:12

Hoi,

Dus als ik het goed begrijp heeft hij de laatste tijd ineens last van diverse allergiën ? Als dat spontaan komt opzetten, terwijl hij daar vorige jaren geen last van had.. dan zou ik verder zoeken bij zijn weerstand. Vaak ligt daar de oorzaak. Probiotica kan zeker goed zijn. En ga ook na of er misschien iets veranderd is. (voer, stalling, recentelijke ziekte enz).. dat kan er zeker ook mee te maken hebben.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 09:31

An_J schreef:
Hoi,

Dus als ik het goed begrijp heeft hij de laatste tijd ineens last van diverse allergiën ? Als dat spontaan komt opzetten, terwijl hij daar vorige jaren geen last van had.. dan zou ik verder zoeken bij zijn weerstand. Vaak ligt daar de oorzaak. Probiotica kan zeker goed zijn. En ga ook na of er misschien iets veranderd is. (voer, stalling, recentelijke ziekte enz).. dat kan er zeker ook mee te maken hebben.

Het probleem is dat ik Gamier sinds 19 juni een jaar heb. In zijn oude omgeving had hij geen last (volgens de vorige eigenaar) van allergieën. Hij stond daar ook meer op stal dan buiten, Vergeleken met vorig jaar is er dus veel veranderd voor hem.

Volgens de DA kan een paard (net als bij mensen) spontaan allergieën ontwikkelen. Het probleem is nu echter dat hij op van alles en nog wat reageerd. Het is dus heel moeilijk voor ons om precies te achterhalen op welke stoffen/omstandigheden hij precies reageerd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:44

Mijn paard geeft ook hooikoorts, en is wellicht voor meer dingen allergies. Volgens de vorige eigenaren had ie dat daar op stal niet. Bij mij staan ze ook eigenlijk altijd buiten, daar stond ie bijna altijd op stal.

Ik geef mijn paard nu Plantagines + C , dit homeopatische middel heb ik via de DA gekocht, en werkt voor hem erg goed. Via www.natuurlijkinbalans.nl kun je je paard voor weinig geld laten testen op allergieën. Ik wil dit nog gaan doen, dus heb er nog geen ervaring mee.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:44

Je zou eens D-tox kunnen proberen van de paardendrogist; ken meer paarden die hier baat bij hebben (veel mok/bulten enz - ging over). Tja, die bulten dat is gissen: ik heb het meegemaakt bijv. van de biotine zo groot als pingpongballen (pas na 2,5 maand biotine kreeg hij dit) en ook bij gevoeligheid op vliegenspray (hele vriendelijke homeopatische jaja...).

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 15:45

Kyona schreef:
Je zou eens D-tox kunnen proberen van de paardendrogist; ken meer paarden die hier baat bij hebben (veel mok/bulten enz - ging over). Tja, die bulten dat is gissen: ik heb het meegemaakt bijv. van de biotine zo groot als pingpongballen (pas na 2,5 maand biotine kreeg hij dit) en ook bij gevoeligheid op vliegenspray (hele vriendelijke homeopatische jaja...).

Voor zijn hooikoorts kreeg (krijg) hij Alergo kruiden van Drechtstede. Ik ben niet zo voorstander van Ventipulim en anti-histamine. Op dit moment kan het even niet anders (licht dampig) maar ik hoop dat ik na deze kuur een "natuurlijker" oplossing kan vinden.

Het probleem is alleen dat ik echt niet weet waar hij allemaal allergisch voor is en om maar luk raak homeopatische dingen te geven.... Is denk ik ook niet de bedoeling. De DA gaf aan dat er uit een bloedtest wel pollen/grassen en andere stoffen komen maar bijvoorbeeld zonneallergie weer niet.

Zucht.... ga dan maar eens zoeken. (en de zomer begint net pas Huilen )

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 09:21

Doet mij denken aan mijn eigen paardje 4 jaar terug. Werd na 4 maanden (voorjaar) ineens hoesterig, allergies en weet ik wat.

Dat headsheaken kan met de pollenallergie te maken hebben. Neuzen die kriebelen worden geschud. Daarnaast gaan ze slijm aanmaken om luchtwegen te beschermen wat (bij foute boel) de longen inloopt.

Zolang zijn longen vol zijn geen risico nemen. Homeopathie is prima (erge voorstander zelf) maar met dit soort dingen werken antibiotica e.d. gewoon beter.

Daarna zou ik zeker verder gaan om hem homeopathisch te ondersteunen. Ik heb destijds Steffi vd Laarse erbij gehaald. Mijn paard is uiteindelijk helemaal genezen, maar is nog steeds gevoelig voor stof (met name in stro) en pollen.

In het voorjaar start ik met Pollen Veterinair extra van Puur Natuur. Voor de resistentie op te bouwen. Daarnaast geef ik ze bij overgang van stal naar wei een probiotica kuur.

Als ze 's winters last heeft van het stof en slijm gaat aanmaken start ik direct met Luchtwegcompositum van de Groene Os.

En al met al werkt het super. Als je zegt dat ze 4 jaar geleden 'chronisch dampig' werd verklaard.... ze staat volop in het werk en heeft superconditie.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 16:58

An_J schreef:
Ik heb destijds Steffi vd Laarse erbij gehaald. Mijn paard is uiteindelijk helemaal genezen, maar is nog steeds gevoelig voor stof (met name in stro) en pollen.

Ik zit er ook aan te denken om Steffie er bij te halen.... Ik ben niet helemaal happy met de diagnose van de DA.... dat zeg ik eigenlijk verkeerd... Ik zou graag willen weten waar hij allergisch voor is en daar kan mij DA geen antwoord op geven.

Echter vraag ik mij af of een Steffie dat wel kan. En of zij dan ook de oplossing heeft voor Gamier zijn problemen.

Hij is nu een jaar bij ons en elke keer weer dat dokteren..... Ik word er soms een beetje moederloos van.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:15

Kan ik me voorstellen, het is ook niet niks. Heb je een nieuw paardje, begint het gedonder.

Tja ik ben er door steffi wel achter gekomen (pollen en stof). Maar meestal zijn er een achterliggend probleem wat allergieen veroorzaakt. Zo is mijn paard de eerste 2 jaar dat ik haar had allergisch geweest voor oa. kuilvoer. En dat eet ze nu toch regelmatig zonder daarvan last te hebben. Ik zou zeggen, mail Steffi gewoon en vraag het. Nee heb je, ja kan je krijgen .. toch?