Even voor de zekerheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Even voor de zekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:52

Ik weet niet of dit iets ernstigs is of een symptoom van iets dus ik vraag het hier maar even na. Al een paar dagen als ik (vooral de achterhoeven) op wil tillen en uitkrabben zie ik dat ze helemaal vlak zijn (ik bedoel dan dat er normaal langs de straar en de rand groevjes zitten maar nu is dat niet het geval). Ik merk er niet zo heel veel van tijdens het rijden. Jah ze is wat vervelender en sneller maar dat komt denk ik omdat ze hengstig is. Maar misschien weet iemand of dit iets betekend? Ze is net 4 weken geleden bij de hoefsmid geweest.

hola

Re: Even voor de zekerheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:04

is ze niet bevangen?

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:05

Nee ze is niet hoefbevangen [toch pris?] Maar ik zou er even een goede hoefsmid/DA naar laten kijken. Je weet maar nooit. Lachen

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 19:26

ik zou niet weten wat dat zou kunnen zijn. Ik zou er zowiezo iemand naar laten kijken, al is het maar voor de zekerheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 06:47

ga naar de bibliotheek en kijk een boek in waar wat in staat over hoeven, kan gewoon afgesleten zijn van het rijden, je bedoelt datd e zool vlak is?

kan gebeuren, is volgens mij niete rg, normaal haalt een smid van de binnekant zeg maar ook wat weg( dat stuk naast de straal tot de hoefrand) maar soms laten ze dat ook wel zitten, een paard kan dan wel wat gevoeliger gaan lopen.

bel gewoon je smid even op en vraag hoe dit kan

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:45

Zet anders even een foto neer; het is nu niet zo duidelijk wat je bedoelt. Als bijv. de zool vlak is, kan dit bijv. net wat Ellepel zegt gewoon door het slijten, dus dan kan het geen kwaad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:04

Ik begrijp uit het verhaal dat de straalgroeven niet (meer) zichtbaar zijn. Dit is een normaal proces en komt door het groeien van de straal. Sommige hoefsmeden snijden de straalgroeven ook niet uit, omdat de straal de schokdemper van de hoef is. Hoe breder de straal (dus over de straalgroeven heengroeiend) hoe beter de schokdempende werking. Om die reden wordt de straal (en ook de zool en de steunsels) tegenwoordig vaak intact gelaten bij het bekappen.
Ook de middelste straalgroeve kan zo goed als dichtgegroeid zijn.

Met een hoevenkrabber kun je in principe nog wel langs/onder de straal in de straalgroeven komen om eventueel vuil eruit de halen. Maar omdat de straal breed uitgegroeid is, zal zich er waarschijnlijk nauwelijks vuil in verzamelen, dus echt noodzakelijk is dat niet eens.