brokkelende hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

solarpleure

brokkelende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 13:18

Bij veel van de paarden waar ik rij zijn de hoeven aan het brokkelen, en de hoefsmid komt toch om de zoveel tijd (weet niet presies wanneer maar zovaak als het nodig is, weet ok niet hoevaak dat is) Maar weet iemand wat het zou kunnen zijn, ook de paarden die beslagen zijn hebben het, heel soms ook boven de ijzers.
Ze lopen er nog allemaal goed mee, maar ik vind het er niet zo goed uitzien. De eigenaar weet ook niet wat het is, en de hoefsmid zegt dat het natuurlijk is ofzo :S lijkt me alleen een beetje sterk.
Wat denken jullie?
Oja de jongere paarden hebben het niet, tot 3 jaar is het niks aan de hand.

ellepel

Re: brokkelende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:24

komt waarschijnlijk van de droogte?

elke dag de hoeven goed natmaken, ook in de wei waar ze drinken de grond nathouden, dan staan ze in de vochtige grond en worden de hoeven natter.
mengseltje maken van olie en azijn en dat er daarna opsmeren helpt ook.

verder kun je zeewier gaan voeren of biotine, is ook goed tegen droge brokkelhoeven

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:53

dat komt inderdaad door de droogte.
je kan er niet veel aan doen.

een (constante) vochtige grond lijkt mij nou niet echt bevorderend voor de paarden hoeven.

zeewier voeren is wel erg gezond voor je paard!

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 14:01

Oh, gelukkig ik was al helamal bang dat het iets ergs was. Maar zeewier is dus goed, wat doet dat dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:25

nee niet constant vocht, maar als je de grond voor de waterbak nat houd gaan ze er af en toe instaan en dan krijg je juist de goede hoeveelheid vocht erin...

in zeewier zitten extra mineralen etc.. in de winter geef ik t mijn pony vaak en hij heeft hele goede hoeven.

viel me gisteren inderdaad ook op dat de merrie bij m'n pony van 29 ook ontzettend droge hoeven heeft, d'r zitten allemaal scheurtjes ook in.
dus ik al braaf met een natte spons in de weer geweest, en nu maar hopen dat t wat helpt..

kijk even op de site van de paardendrogist, daar staat t wel helemaal uitgelegd.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:40

claudie schreef:
dat komt inderdaad door de droogte.
je kan er niet veel aan doen.

Je kan er wel degelijk wat aan doen. Mijn paardjes worden sinds een jaar volgens de Natural Balance methode bekapt en niks geen brokkelen. Het ene paard heeft 11 jaar op ijzers gestaan en loopt nu 3,5 maand zonder. En zo goed als probleemloos. Eerst brak er wel eens een stukje af, maar dat kwam door de nog aanwezige nagelgaten. Die zijn er nu uitgegroeid en de hoeven zijn in perfecte conditie en kei en keihard.
Bij de natuurlijke bekapmethodes blijft de zool intact en wordt de hoefwand vrij kort gehouden. De zool en wand lopen in elkaar over. Daar kan gewoon niks brokkelen, het is een heel breed draagvlak.
Bij de traditionele manier van bekappen loopt het paard op de smalle hoefwand en het is logisch dat dit gaat brokkelen.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:44

bij mijn paard ligt er sinds gister 1 ijzer af en de hoefsmid kan pas begin volgende week komen.
Die hoef is dus nu ook flink aan het brokkelen.
Wat ik er aan ga doen is hem straks 10 minuten in een emmer water zetten (ben benieuwd of het gaat lukken Haha! ), dan kan het vocht er een beetje intrekken. ik weet niet of dit ook echt hélpt, maargoed, dat is dan voor mijn gemoedsrust he Knipoog

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:10

daar hebben mijn verzorgpony's ook last van...komt inderdaag door de droogte wij hebben van de eigenaar hoefvet gekregen dat we er regelmatig op moeten smeren...

groetjes margo

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:15

MIjn merrie haar hoeven groeien heel langzaam en brokkelen dus ook vrij snel.

Ik heb nu net de eerste kilo biotine gevoerd verder krijgt ze zeewier en rozebottel ( is ook goed voor de hoeven en is een goede vitamine c bron)
Verder smeer ik leovet zomergel. Ik ben er erg te vrede mee. Zorgt er voor dat de hoeven in de zomer niet zo sterk uit drogen.

succes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:52

Als het paard onbeslagen is kan je het beste elke week de hoefwand even terugvijlen t.o.v. de zool én elke dag de hoeven nat maken met water, verder geen olie of vet gebruiken!!!

chantalmelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:50

Mijn paard heeft dit jaar ook last van brokkelhoeven. Niet zo erg nog. Ik denk ook dat het door de droogte komt. Ik maak ze de ene dag nat en de andere dag smeer ik ze in met hoefbalsem. Misschien heb je er ook wat aan. Succes!!!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:50

Hoi,

Mijn paard heeft ook enorme brokkel hoeven, zo erg zelfs dat ie kreupel loopt. Het is in één dag gebeurd, eergister was er nog niets aan de hand. Ook is een van z'n achterbenen ontzettend dik, waarschijnlijk door een infectie nav de scheurtjes in z'n zool. De veearts is geweest en heeft hem bekapt voor zo ver mogelijk, de smid komt morgen om hem rubber zooltjes te geven. Een ander paard op stal heeft precies het zelfde probleem. Ze blijven totdat de smid komt op stal om erger te voorkomen. Het komt inderdaad door de droogte en de tempertuurverschillen. Ik smeer eer laurierzalf op en spuit z'n hoefjes af.
Vind het wel onwijs sneu voor m dat ie nu binnen moet blijven staan maar 'gelukkig' heeft z'n buurman het dus ook en staan ze samen binnen met de radio

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:49

Rukaro schreef:
Ze blijven totdat de smid komt op stal om erger te voorkomen.

Ik weet niet of dat nu wel zo'n goed idee is. Eén van de belangrijkste dingen om goede hoeven te krijgen en/of houden is: BEWEGEN, BEWEGEN en nog eens BEWEGEN. En dat bereik je niet door ze op stal te zetten.

Die van mij lopen op het moment dag en nacht buiten. Overdag in de wei, maar met kort gras dus van de dauw komt daar ook weinig vocht. En 's nachts in de bak met kurkdroog zand. Ik doe eerlijk gezegd niks aan de hoeven, niet nat maken en niks er op smeren. Maar beiden hebben prima hoeven, geen scheurtje of brokkeltje te bekennen. Dat was in het verleden ook wel eens anders, maar ze worden nu op een natuurlijke manier bekapt en ik kan alleen maar zeggen dat ik daar dik tevreden over ben.

Ze lopen trouwens beide op blote voeten.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:00

Ja daar heb je gelijk in maar deze twee lopen dusdanig kreupel dat het gewoon echt niet kan. Ook met het oog op de eventuele infectie is het advies om ze binnen te houden. Wanneer het land wat minder droog en wat minder hobbels en bobbels gehad zou hebben hadden ze misschien wel naar buiten gekund.
De hoeven die aangetast zijn hebben geen ijzers onder. Wel is de hoefkwaliteit van beide niet al te denderend. Het natuurlijk bekappen lijkt mij ook wel wat als ik dat zo lees. Is dat iets waar een smid voor 'geleerd' moet hebben? Of kan inprinciepe iedere smid dat?

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:14

Er is al een topic gaande;
viewtopic.php?f=3&t=430542

Maar mijne heeft ook wel is scheurtjes.
Bij mij is het dan gewoon een teken van;
'De hoefsmid moet er weer bijkomen.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:17

Natuurlijk bekappen is meestal niet iets wat een smid doet, een nb-er doet namelijk niet aan ijzers
Kijk eens op www.hoefnatuurlijk.nl, daar staat ook een hele lijst met natuurlijk bekappers.

Maar het lijkt mij ook beter om je paarden buiten te zetten, stilstaan is helemaal niet goed voor een paard. Je hebt dan juist minder kans op infecties. Probeer er zo snel mogelijk een (natuurlijk) bekapper bij te halen. En als je hoefsmid een beetje ijzerfan is hoop ik niet dat je je paarden op ijzers zet, want dat maakt het juist nog erger.

Groeten Alline

en lovesander, tis meer een teken dat je net te laat ben met bellen

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:45

De kans bestaat idd dat de brokkelende hoeven door de droogte komen maar dat hoeft niet! Met dit weer zie je wel vaker dat hoeven afbrokkelen maar het kan ook door de hoef zelf komen! als joun (verzorg)paard zachte hoeven heeft (wat bij mijn paard het geval is) brokkelen ze ook snel af. zelfs midden in de winter. Dus dat heeft helemaal niets met de warmte/droogte te maken! Ik zorg ervoor dat de hoeven voorzien zijn van voldoende vocht en we hebben haar nu op ijzers gezet, dit was noodzakelijk maar is toch ook slecht, door de zachte hoeven gaan haar ijzers er makkelijk weer af en moeten ze er weer opnieuw onder. Als je dit te vaak herhaald dan komen er zoveel nagelgaten in de hoef dat er geen nieuwe ijzers meer onderkunnen. Aan de andere kant, als ze geen ijzers heeft dan brokkelen de hoeven zover, en komer er zoveel scheuren in dat ze kreupel gaat lopen. Ook niet een goede oplossing. Gelukkig is het door goede verzorging achter niet meer nodig om haar op ijzers te zetten en bij haar voorhoeven gaat het ook al een stuk beter! De ijzers worden nu ipv 7 nagels nu met 8 nagels vastgezet, mischien denk je 'het is maar 1 nagel, dus wat scheelt het.. ' maar toch werkt dit erg goed! Verder veel succes met de paarden en de tips zijn al gegeven!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:00

viewtopic.php?f=3&t=430542

zie ook dit topic over brokkelhoeven. Graag daar verder praten, dan houden we het een beetje bij elkaar.