Dit is wat ik gehoord heb:
door teveel eiwitten vergiftigen paarden zichzelf en wordt de bloeddruk hoger in de hoeven waardoor de hoefwand losraakt (het voelt net als dat je je nagel van je vinger probeert te trekken *auw* ). Het hoefbeentje gaat daardoor kantelen. Daardoor gaan ze ook heel erg wijd staan. Ze proberen om zo min mogelijk op die hoefwand te gaan staan, omdat dat natuurlijk pijn doet.
Je kan het aan zien komen door de temperatuur van de hoeven. Als die bloedje heet zijn dan is het dus aardig mis. Hoeven horen warm aan te voelen! anders is de doorbloeding niet goed, maar té warm is niet goed.
Daarnaast gaan ze moeilijker lopen. Heel voorzichtig, stapje voor stapje, meestal weigeren ze ook om door te lopen en staan gewoon stil (en dat neem ik ze ook niet kwalijk aangezien het veel pijn doet).
Ook heb ik iets gehoord van een rode lijn. De witte lijn in de hoef wordt rood en breder.
Hoe op te lossen?
De dierenarts zal dan een pijnstiller geven en een ontstekingsremmer.
De hoefsmid komt er ook aan te pas en bekapt de hoeven zo dat de voorkant van de hoef de grond niet raakt.
Ze mogen niks anders meer eten dan heel oud hooi en water. (dus ook geen appel/wortel/"een paar" brokjes.
Ook wordt er aangeraden om je pony/paard op een natte zanderige ondergrond te zetten. Desnoods af en toe de hoeven koelen in een bakje koud water (dit om de ontsteking tegen te gaan)
Die shet van mij draafde na een week al uit der eigen vrolijk rond... Ik denk dat we er ook vreselijk vroeg bij waren aangezien ze zo snel genezen was... De genezing is pas zover als de hoef opnieuw gegroeid is. De hoefwand moet namelijk weer opnieuw eraan vast groeien. (denk aan je nagel die voor 3/4 los hangt en dus eraf moet groeien totdat je nieuwe nagel weer gegroeid is.) Dat kan dus ook wel een tijdje duren...
Dit is tot nu toe alles wat ik weet over hoefbevangen.
Je pony wordt chronisch hoefbevangen als je er laat bij bent. Dan is het nog maar de vraag of het ooit nog goed komt :S ik hoop het wel voor je!