Leverontsteking bloedarmoede ontdekt bij kreupelheidsonderz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Leverontsteking bloedarmoede ontdekt bij kreupelheidsonderz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 09:40

Hallo allemaal,

Plaatste ik enige weken geleden nog heel trots fotos van mijn allerliefste vriend die ik na drie weken van kreupel zijn na zijn herstel op de wedstrijd voor had gesteld en met 1 winstpunt (157 ptn in L2 dressuur had afgesloten) blijkt nu na onderzoek in de kliniek het paard behoorlijk ziek te zijn geweest.

Het paard raakte namelijk weer kreupel en dat in combinatie met zijn slome gedrag ( behalve op de weide) en zijn doffe vacht en dat schrale heb ik besloten hem naar de kliniek in haaksbergen te brengen.

De reden dat hij kreupel was, hij had gewoon last van een stuk hoorn dat in de straal drukte. Maar hij was zo schraal op de botten en zo dof en behoorlijk sloom iets dat hij al een tijd heeft en waar hij maar niet overheen kwam.
Afijn de kliniek heeft het bloed laten onderzoeken. En wat denken jullie?
Kafue blijkt een leverontsteking te hebben en een bloedarmoede. Daarom baal ik er nu van dat ik niet eerder naar haaksbergen ben gegaan maar de DA had dit ook niet verwacht hoor, komt ook niet zoveel voor gelukkig.
Hij krijgt nu injecties en vitamine B12 en dan moet het allemaal goed komen.

Zijn er meer mensen die een paard met een virale leverontseking hebben gehad?

Wonderbaarlijke wezen paarden, ik bedoel van een leveronsteking kun je je behoorlijk beroerd voelen maar Kafue heeft afgezien van iets slomer zijn niets laten merken.

Rytir

Re: Leverontsteking bloedarmoede ontdekt bij kreupelheidsond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:12

Jeetje, wat een dodo's kunnen het ook zijn he? Maar ja, sommige paarden hebben zo'n will to please dat ze het niet laten merken. Had hij trouwens ook last van 'gele ogen'? Dat is één van de meest kenmerkende tekenen van een probleem met de lever. Ik heb nog nooit eerder een paard gezien met een lever infectie, mijn hond had echter een levershunt (dan gaan de aderen langs i.p.v. door de lever). Weten ze al hoe lang de infectie heeft geduurd en of het wat heeft aangetast?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:26

Is het geen spierverzuring doordat de lever problemen heeft veroorzaakt en bloedarmoede bij elkaar, mijn paard had dus ook problemen met lever (en nieren) en begon op 1 op andere dag ook kreupel te lopen en ook ik was net als jij te laat. Had ik maar eerder dit of dat gezien, maar dat is achteraf gezien geweest.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:13

Mijn paard heeft ook een leverontsteking,...gelukkig wel snel ontdekt.

Had koorts, zware koliek gehad, at en dronk amper en stond er een beetje lusteloos bij...

Bloedonderzoek wees uit dat hij een leverontsteking heeft Sigaar Verdrietig

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 14:37

Bets schreef:
Is het geen spierverzuring doordat de lever problemen heeft veroorzaakt en bloedarmoede bij elkaar, mijn paard had dus ook problemen met lever (en nieren) en begon op 1 op andere dag ook kreupel te lopen en ook ik was net als jij te laat. Had ik maar eerder dit of dat gezien, maar dat is achteraf gezien geweest.

Nee het is geen spierverzuring. De kreupelheid kwam weg bij het slechte wegsnijden van de zool en straal was te smal waardoor het paard die op ijzers gezet is het gevoel kreeg van een ingegroeide nagel.

Het bloedonderzoek heeft uitgewewzen dat het een leverontsteking in combinatie met een bloedarmoede was.

Sommige paarden laten gewoon niet merken dat ze ziek zijn, ja ze zijn slomer dan normaal op bepaalde momenten, lusteloos, dof in het haarkleed en schraal op de botten je krijgt en geen vlees meer bij op.
Ik baal ook wel dat ik het niet eerder ontdekt heb, maar evengoed krijgt het paard nu de beste medische verzoriging en is aan de beterende hand.
Ik baal ook wel dat ik hem mee op wedstrijd heb genomen maar eigelijk verwonderde de bloeduitslag de dierenarts ook die had dit ook neit verwacht en die heeft er ja voor geleerd.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 14:39

Rytir schreef:
Jeetje, wat een dodo's kunnen het ook zijn he? Maar ja, sommige paarden hebben zo'n will to please dat ze het niet laten merken. Had hij trouwens ook last van 'gele ogen'? Dat is één van de meest kenmerkende tekenen van een probleem met de lever. Ik heb nog nooit eerder een paard gezien met een lever infectie, mijn hond had echter een levershunt (dan gaan de aderen langs i.p.v. door de lever). Weten ze al hoe lang de infectie heeft geduurd en of het wat heeft aangetast?

Het paard was al bezig zelf te herstellen. Hoe lang die het heeft gehad is niet te achterhalen. Wel was hij uit zichzelf al aan het genezen.
Alles komt weer goed is me gezegt.
Gele ogen en zo heb ik niet gezien. Alles was normaal op dat lusteloze, slome gedrag na, die doffe haarkleed en dat schrale.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:40

Kafue iedereen heeft het beste met zijn paard voor. De mijne werd ook op slag kreupel en had voor de rest ook niet veel laten merken, ja achteraf wel iets maar ook niet veel. Echt een werkpaard dat hard voor zichzelf is, maar ja dan zijn vaak de gevolgen ook hard...
Het komt wel goed, je bent nu op goed adres en ik wens je veel sterkte toe. Ach gut

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 14:54

Bets schreef:
Kafue iedereen heeft het beste met zijn paard voor. De mijne werd ook op slag kreupel en had voor de rest ook niet veel laten merken, ja achteraf wel iets maar ook niet veel. Echt een werkpaard dat hard voor zichzelf is, maar ja dan zijn vaak de gevolgen ook hard...
Het komt wel goed, je bent nu op goed adres en ik wens je veel sterkte toe. Ach gut

Het gaat wel lukken. HIj liep in ieder geval vanmiddag niet meer kreupel. Dat is al iets en zag er ook al een ietsie pietsie beter uit.