dampigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 23:24

zoals de meeste weten is emara dampig,en het ging heel er goed met haar sindsdien ze dag en nacht buiten staat.en alleen gras krijgt,maar vanaf eergisteren dus door die hitte Huilen is ze erg benauwd en pompt ze heel erg,en hoest wel veel...niks slaat echt meer aan,ventipulmin jaren gehad.. niks helpt.en is ook niet meer te betalen.wie weet een goede recept op een goedkope manier zodat ze weer lucht gaat krijgen en slijm vrij is..wie heeft nog meer een dampig paard?"?gr emaartje

Jossie

Re: dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:12

Ik had een dampig paard, Son. Bij haar is vorig jaar juli van het ene op het andere moment een allergische reactie opgetreden in haar luchtwegen. Vlak voor de hittegolf, dus ze had het vreselijk benauwd en liep, ondanks de Ventipulmin kuur, te happen naar lucht. Nadat de allergische reactie over was, bleek er longschade te zijn... Dusdanig dat ze benauwd bleef en ze geen tien stappen kon zetten zonder kortademig te worden.

De hele zomer en najaar bleef dit benauwde en knapte niet op. Aangezien er 3 verschillende VA naar haar gekeken hebben en alleen continue aan de prednison de klachten iets kon verlichten, was er dus weinig wat ik kon doen om haar lijden te verlichten. Vorig najaar heb ik de VA er weer bij gehaald. Het wat toen netaan 20 graden en ze stond te happen naar lucht, ze kon echt niet meer... We (de VA en ik) hebben toen besloten om haar met pensioen te laten gaan. Ze mocht vanaf toen lekker grazen (wat voorheen geen optie was ivm haar grote aanleg voor hoefbevangenheid) en gewoon paard zijn. Misschien dat er in de winter nog een wonder zou gebeuren.

In de winter bleek ze het toch benauwd te hebben als er een zonnetje scheen en toen het voorjaar aanbrak en ik haar om 8 uur s'ochtends met haar neusgaten wijd open en puffend in het land aantrof, heb ik de VA gebeld. Op 3 mei is Son ingeslapen. Ik vond deze keuze moeilijk (voor mezelf, ik wilde haar niet kwijt), maar voor Son was dit geen leven meer. Ik wilde voor haar een waardig en rustig einde en geen langzame verstikking door de warmte. Ik koos voor haar en haar welzijn. Haar welzijn was er niet meer, dus vandaar mijn keuze...

Als ik de verhalen van jouw Emara lees, denk ik dat je toch moet gaan nadenken... Is leven geen lijden aan het worden voor Emara?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:08

Misschien is het een idee om op homeapatisch gebied verder te zoeken. Ik weet niet precies wat, maar er zijn verschillende manieren om daarmee verder te gaan. is vaak minder duur en werkt beter. En misschien een allergietest doen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 10:57

ja ik ben ook al bij een homeopaat geweest!!!heb verschillende medicijnen gebruikt het helpt niets...allemaal..en het is ook alleen met deze erge warmte dat ze zo last heeft...ik heb het er heel moeilijk mee..soms weet ik niet of ze zo inderdaad nog een fijn leven heeft..het is echt moeilijk want haar longen zitten weer vol slijm...volgende week zou het koeler worden hopelijk gaat het dan beter worden..zo kan het niet..niemand iets wat wel helpt

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:08

Amigo hoeven we ook niet te veel inspanning laten doen met dit weer. Hij heeft het ook vrij snel benauwd. Hij heeft even ventipulmin gehad als kuurtje, maar nu geef ik hem foenegriek, kruidenmusli en hoestsiroop van het kruidvat, even mengen en dan voorschotelen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 11:11

kitjuh schreef:
Amigo hoeven we ook niet te veel inspanning laten doen met dit weer. Hij heeft het ook vrij snel benauwd. Hij heeft even ventipulmin gehad als kuurtje, maar nu geef ik hem foenegriek, kruidenmusli en hoestsiroop van het kruidvat, even mengen en dan voorschotelen.

is jouw paard ook dampig dan???en wat voor siroop geef je dan?en hoeveel

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:29

Als Emara echt last heeft van slijm in dr longen, kun je naar mijn idee het beste een slijmoplosser geven die je via je DA kan krijgen of Bisolvon van de humane drogist als kuur geven, dat laatste is niet zo duur en werkt niet alleen om het slijm beter af te voeren maar ook om het paard wat beter in zn vel te laten zitten. (alleen als kuur geven)

Misschien kun je de kuur ondersteunen met een weerstandverhogend middel al dan niet homeopatisch bv weerstandcompositum van de Groene Os (wel prijzig) of rozebottel met anijs een goedkopere oplossing.

Als ze erg benauwd is (evt piepend geluid) en veel slijm heeft (of hoest) is een Da onmisbaar denk ik.
Ze is al op leeftijd aan het raken en veel reserves heeft ze ook niet n.a.v een niet al te beste winter.

Het blijft met dit weer lastig om je paard 'optimaal' te houden, veel schaduw aanbieden en niet in de volle zon laten staan.
Ze zal waarschijnlijk met dit soort dagen altijd meer last hebben dan koelere dagen, het is droog en stoffig buiten, daar kun je in jou geval niet veel aan veranderen.

Succes!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 21:31

cissie schreef:
Als Emara echt last heeft van slijm in dr longen, kun je naar mijn idee het beste een slijmoplosser geven die je via je DA kan krijgen of Bisolvon van de humane drogist als kuur geven, dat laatste is niet zo duur en werkt niet alleen om het slijm beter af te voeren maar ook om het paard wat beter in zn vel te laten zitten. (alleen als kuur geven)

Misschien kun je de kuur ondersteunen met een weerstandverhogend middel al dan niet homeopatisch bv weerstandcompositum van de Groene Os (wel prijzig) of rozebottel met anijs een goedkopere oplossing.

Als ze erg benauwd is (evt piepend geluid) en veel slijm heeft (of hoest) is een Da onmisbaar denk ik.
Ze is al op leeftijd aan het raken en veel reserves heeft ze ook niet n.a.v een niet al te beste winter.

Het blijft met dit weer lastig om je paard 'optimaal' te houden, veel schaduw aanbieden en niet in de volle zon laten staan.
Ze zal waarschijnlijk met dit soort dagen altijd meer last hebben dan koelere dagen, het is droog en stoffig buiten, daar kun je in jou geval niet veel aan veranderen.

Succes!

cissie bedankt voor de tips!!!ga inderdaad maar weereens een kuurtje bisolvon geven..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:39

ik verzorg een dampige haflinger.
ik vroeg me af wa teventueel de gevolgen kunnen zijn bij dampigheid, behalve die hier beschreven staan. ik weet dat een ingeklapte long ook kan voorkomen..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:12

BarbaLala schreef:
ik verzorg een dampige haflinger.
ik vroeg me af wa teventueel de gevolgen kunnen zijn bij dampigheid, behalve die hier beschreven staan. ik weet dat een ingeklapte long ook kan voorkomen..

misschien heb je wat an deze link

< Home | P | X

Dampigheid bij het paard

Door: Margreet Lockhorst, dierenarts

Margreet Lockhorst is dierenarts bij de DER, de Dutch Endurance Riders, die langere afstanden te paard afleggen in wedstrijdverband onder strenge diergeneeskundige controle. Zij is verantwoordelijk samen met een team van dierenartsen en veterinaire studenten voor de gezondheid van deze paarden.

Veel paarden op wat oudere leeftijd krijgen problemen met hun luchtwegen, de rek raakt eruit. Daardoor worden de prestaties minder, ze gaan zwaar ademen en uiteindelijk zijn ze ongeschikt voor de sport. We noemen dit dampigheid. In dit artikel wordt ingegaan op de achtergronden van deze chronische longaandoening.

Synoniemen voor dampigheid zijn:

COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease),
chronische bronchitis,
allergisch- en niet allergisch astma
emfyseem.
Er zijn een aantal factoren die dampigheid kunnen veroorzaken:

infecties van de luchtwegen,
allergieën en
factoren uit het milieu (de omgeving waarin het paard gehuisvest is). Men moet denken aan stoffen die een mechanische prikkel geven, b.v. stoffig of beschimmeld hooi, of stoffen die een chemische prikkel geven, b.v. ammoniakdamp uit de urine.
Meestal is er sprake van een combinatie van oorzaken. Het begint vaak met een 'verkoudheid'. Het paard hoest, heeft wel of geen koorts en soms wat heldere neusuitvloeiing.

Het slijmvlies in de luchtwegen gaat zwellen, er wordt slijm afgescheiden, waardoor een vernauwing van de luchtwegen optreedt. Door de prikkelende stoffen uit het milieu en de slijmvorming in de luchtwegen wordt de eenmaal begonnen bronchitis blijvend geactiveerd, de neusuitvloeiing wordt melkwit en soms groenig (als er b.v. een bacteriële infectie overheen komt).

Ventielwerking in de longen

De vernauwing van de luchtwegen bemoeilijkt met name de uitademing van lucht, waardoor 'airtrapping' ontstaat, dit is lucht die ten gevolge van ventielwerking gevangen blijft in de longblaasjes. De longblaasjes komen hierdoor onder grote spanning te staan en kunnen uiteindelijk knappen, met als gevolg emfyseem; de elasticiteit van het longweefsel is verminderd.

Als emfyseem eenmaal ontstaat is het proces onomkeerbaar, dat wil zeggen dat deel van de long is blijvend beschadigd. Het paard moet dan de lucht uit zijn longen persen. We kunnen dat zijn in de flanken van het paard, de dubbelslag. De diagnose wordt definitief gesteld door middel van tracheo-bronchoscopie. In de kliniek wordt gekeken met een flexibel buisje in de luchtpijp en luchtwegen, tegelijkertijd kan er een drukmeting gedaan worden via de slokdarm.

Therapie

Behandeling van dampigheid vindt in de praktijk met name met VentipulminO. Dit medicijn zorgt voor een verwijding van de luchtwegen. Als het opgehoeste slijm erg dik is, kan een drankje gegeven worden om dit slijm te verdunnen. Is er een bacteriële infectie overheen gekomen dan worden tevens antibiotica gegeven.

Helaas wordt vaak het belangrijkste vergeten, namelijk de verbetering van de leefomgeving van het paard:

liefst 24 uur per dag weidegang.
Als dit niet mogelijk is, huisvesting in een buitenstal met als bodembedekking houtkrullen of liever nog papier in plaats van stro.
Iedere dag goed uitmesten (vermindering van de ammoniak in de lucht uit de urine) niet met het paard in de stal.
Voeren van kuil of nat hooi (goed nat, niet alleen de buitenkant van de plak) om stof te verminderen.
De preventie van dampigheid bestaat uit:

het niet verwaarlozen van een verkoudheid (dus rust),
zorgen voor een optimale leefomgeving.
uiteraard moet minimaal jaarlijks ingeënt worden tegen influenza
regelmatig ontwormen (minimaal 2 keer per jaar en bij weidegang 4 keer per jaar).
Bij een veterinaire keuring zoals een endurancewedstrijd wordt o.a. gelet op het type van de ademhaling van het paard; het zogenaamde 'naknijpen', dit is het samentrekken van de buikspieren bij de uitademing en is het best zichtbaar in de flank. Naknijpen kan duiden op de aanwezigheid van emfyseem in de longen. Tevens wordt gelet op neusuitvloeïng, zo nodig wordt het paard getemperatuurd.

Samenvatting

Afsluitend kunnen we stellen dat er een groot aantal factoren van belang zijn voor het ontstaan van dampigheid. Slechts enkele kunnen we beïnvloeden.

Maar als het paard beginnende verschijnselen laat zien, is het oppassen geblazen: paard op rust en schone lucht. De dierenarts kan zo nodig medicijnen geven. Zo kunnen we problemen op langere termijn verminderen, maar ¨dampigheid¨ zal blijven bestaan zolang er paardensport en dierenartsen bestaan.

Copyright DierenNieuws © 2001

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:50

Ik heb een dampige merrie gehad. Ze had longemphyseem na in een brandende stal te hebben gestaan.
Uiteindelijk was ze zo benauwd dat ze geen adem had om bv over de drempel van haar stal te stappenWe hebben haar in laten slapen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 15:21

owjeetje ik hoop dat het bij emara dadelijk beter wordt!!!ik geef haar nou bisolvon slijmoplosser hopelijk helpt dat wat...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:26

Mijn paard had het ook en is er door zeer goede en intensieve verzorging toch 20 mee geworden!

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:02

Ik heb ook een dampig paard gehad. Stond op de wei ,kreeg nat hooi enz. Ontelbare potten Ventopulmin. Toen dat ook niet meer hielp ging hij aan de prednison. Maar op een gegeven moment was het gewoon op. Hij werd steeds benauwder, hij glom niet meer en de twinkeling was uit zijn ogen. Hij stond als het warm was te pompen en als je je oor bij zijn neusgat hield hoorde je hem ratelen. Toen ben ik ermee gestopt. Ik heb toen de juiste beslissing genomen want hij had er echt geen zin meer in.

Ik hoop dat dat voor jouw nog een eind weg blijft maar ik denk dat je naast ventopulmin en prednison weinig meer kunt doen. Veel succes in ieder geval

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 23:15

ja als ze zo benauwd blijft...ga ik toch maar prednison weer proberen...helpt da took niet dan word thet echt moeilijk...emara glimt nog wel,en eet en drinkt ook nog goed...wacht even de hitte af...jullie horen nog van me...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 23:24

MirandaFuego schreef:
Mijn paard had het ook en is er door zeer goede en intensieve verzorging toch 20 mee geworden!

is je paard overleden aan de dampigheid dan?? Huilen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:05

Ik ken echt maar 1 medicijn wat goed werkt, en dat is dag en nacht naar buiten. Niet meer erop rijden (behalve stappen, dat zal geen kwaad kunnen).
Wat ontzettend balen dat je paard dampig is. Maar de longblaasjes zijn nu eenmaal onherstelbaar beschadigd, dus dat geneest niet meer.

Warm weer is dan inderdaad een ramp voor zo'n paard.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:33

Scum schreef:
Ik ken echt maar 1 medicijn wat goed werkt, en dat is dag en nacht naar buiten. Niet meer erop rijden (behalve stappen, dat zal geen kwaad kunnen).
Wat ontzettend balen dat je paard dampig is. Maar de longblaasjes zijn nu eenmaal onherstelbaar beschadigd, dus dat geneest niet meer.

Warm weer is dan inderdaad een ramp voor zo'n paard.

Helaas staat dit paard al 24 pd buiten en er wordt niet meer op gereden allen stapritjes en een wandelingetje.
Maar idd die hitte is gevaarlijk denk maar aan oudere mensen met astma op een andere longaandoening die hebben het met dit soort dagen ook erg zwaar.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 23:29

ik heb vandaag contact gehad met de da en over emara gehad hoe he tnou verder moet me thaar!!!we hebben haar momenteel voor 10 dagen op prednison staan...als da tniet meer helpt was er niks meer wat voor te doen...en was het het beste besluit om haar in te laten slapen..maar hopelijk is dit nog lang niet aan de orde en kan ze met warm weer ook gewoon lucht krijgen...doormiddel van de prednison...nou maar afwachten want ze heeft vandaag de eerste dag 3 capsules gehad...dat moet 1x daags dan 10 dagen lang...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:37

Succes ermee! Gelukkig wordt het weer deze week iets minder warm. Hopelijk helpt dat ook voor je paardje.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 10:49

ja ik hoop ook echt dat de prednison aanslaat!!en inderdaad wordt het minder warm...je hoort het nog

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:18

Emaartje schreef:
kitjuh schreef:

dampig? tja ik weet niet of je exact zo kunt noemen. We merken nu ook dat wanneer er pollen in de lucht zijn hij last heeft van een beetje een loopneusje.
Ik geef hem siroop van het kruidvat het zit in een bruine fles met groen
etiket en groene dop, ben even de naam kwijt. (er zijn maar 3 soorten)
Hij krijgt eerst een beetje kruidenmusli dan een scheut siroop en foene griek erbij. Hij staat sinds december weer dag en nacht buiten, dus ook swinters.
Weg gaat het zowieso nooit meer...

is jouw paard ook dampig dan???en wat voor siroop geef je dan?en hoeveel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:04

Een dampig paard niet in het stof zetten en de warme droge lucht. Ik zou haar alleen s'nachts buiten en de ochtend buiten laten, daarna in een koele geluchte stal zetten met nat hooi.

Ik heb ook een paard met luchtwegproblemen, maar die zet ik niet op een wei die stoffig is en zeker niet in een stoffige paddock. Hij staat tussen 11.00 en 18.00 uur ook niet buiten, maar in een koelere stal.