Waarom struikelt mijn paard??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arnoud

Waarom struikelt mijn paard??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 22:56

Ik heb een Fjordje van 6 jaar. Ik rij geen wedstrijden, maar rij wel veel buitenritten. Ik ben een echte recreatie ruiter. Alleen als ik een rit maak, struikelt en strompelt ze regelmatig. Niet steeds of continu, maar regelmatig. Ik vind dit niet erg prettig rijden. Ik geef haar ook dressuur trainingen en heb daarbij les, dus daaraan licht het volgens mij ook niet. Wie heeft enig idee waarom mijn paard dit doet?

Papaya

Re: Waarom struikelt mijn paard??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:14

Onoplettenheid is het niet denk je?

Een paardje wat ik ken struikelde vaak en hier is een na onderzoek gebleken dat er e.e.a. in zijn rug vastzat en hij daardoor te weinig gevoel had voor het neerzetten van de benen. Er kwamen te weinig signalen door. Als je z'n been optilde en de hoef met de toon op de grond zette liet hij hem gewoon staan en voelde hij niet dat hij hem plat neer moest zetten. In eerste instantie was men bang dat het een vorm van axatie zoui kunnen zijn, maar door specifieke oefeningen om enkele spieren die te weinig gebruikt werden te trainen en door het loswerken van de rug lijkt het beter te gaan. De behandeling is nog maar kort geleden ingezet dus het eindresultaat is nog niet helemaal helder

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:21

kan allerlei oorzaken hebben, waaronder onoplettendheid, maar ook bijvoorbeeld artrose. Ik zou het een dierenarts uit laten zoeken.
Succes!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:23

Ja kan ook zijn dat je paard teveel op de voorhand loopt, paard hoort 3/5 gedeelte op de achterhand te dragen. Loopt je paard liever wat langer en lager in de hoofd/halshouding? Activeren vanuit de achterhand, sneller maken zonder dat ze harder gaat. Overgangen rijden op korte stukken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:12

je hoefsmid kan het een en ander aanpassen, met een ijzertje onder de hoeven die iets verder naar voor of achter liggen( weet niet precies meer hoe dat nou zat) maken ze de passen langer en tillen ze de benen beter op.

wel eerst medische oorzaken uitsluiten, maar ik zou de smid eens bellen en vragen...

Bonanzalover

Woonplaats: Klein dorpje ten noorden van Leeuwarden (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:31

Ik heb pas ook gelezen op de site Hoofcare dat paarden ook struikelen als ze last hebben van het hoefkatrol. Der staat ook bij dat het stijver en korter worden van de gangen veroorzaakt. Maar het kan natuurljk ook zijn dat hij zijn benen gewoon niet goed optild of kijkt waar hij ze neerzet omdat de omgeving natuurlijk veel interessanter is Pling . Je kunt eens kijken op de site www.hoofcare.nl

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:27

Papaya schreef:
Onoplettenheid is het niet denk je?

Een paardje wat ik ken struikelde vaak en hier is een na onderzoek gebleken dat er e.e.a. in zijn rug vastzat en hij daardoor te weinig gevoel had voor het neerzetten van de benen. Er kwamen te weinig signalen door. Als je z'n been optilde en de hoef met de toon op de grond zette liet hij hem gewoon staan en voelde hij niet dat hij hem plat neer moest zetten. In eerste instantie was men bang dat het een vorm van axatie zoui kunnen zijn, maar door specifieke oefeningen om enkele spieren die te weinig gebruikt werden te trainen en door het loswerken van de rug lijkt het beter te gaan. De behandeling is nog maar kort geleden ingezet dus het eindresultaat is nog niet helemaal helder

Ataxie is het toch? Clown

Mijn paard struikeld ook weleens, maar zij heeft nogal gevoelige hoeven! Misschien dat het daar aan zou kunnen liggen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:52

Het zou ook luiheid kunnen zijn, als je je voeten niet goed optilt, tja, dan struikel je wel eens....

Goed voorwaarts rijden dus en je paard dus lekker actief en wakker houden.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 13:59

Het schijnt een Fjordenkwaal te zijn.... Ze is gewoon lui dus. Het lompe karakter als het ware. Het interresseert haar niet zo waar ze haar voeten neer zet, is dus meer bezig met andere dingen. Mijn instructeur is ff meegeweest met een buitenrit, moest het paard loslaten, waardoor ze "zelf" moet lopen. Ik ga dat nu dus eerst proberen of dat lukt. Medische oorzaak zoeken kan altijd nog, immers ik rij al 3 jaar zo ermee, dus 1 maandje extra maakt dan ook niet meer uit.

Bedankt voor alle reacties

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:04

Bets schreef:
Ja kan ook zijn dat je paard teveel op de voorhand loopt, paard hoort 3/5 gedeelte op de achterhand te dragen. Loopt je paard liever wat langer en lager in de hoofd/halshouding? Activeren vanuit de achterhand, sneller maken zonder dat ze harder gaat. Overgangen rijden op korte stukken.

Van nature loopt een paard voor 3/5 op de voorhand en in de natuur struikelen ze bijna nooit, want dan is het hap...slik... weg....

Mijn paard struikelde ook veel.
Hij werd niet goed bekapt en zette daardoor zijn hoeven niet goed neer. Nu is er niets meer aan de hand.......alleen zijn onze ruiterpaden slecht onderhouden en zitten ze vol met "verborgen" wortels. Die ziet hij niet en struikelt er over...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 21:55

Er zijn dus meerdere oorzaken mogelijk, begrijp ik. Ik probeer eerst het probleem wel rijtechnisch op te lossen. Maar 1 ding is duidelijk, lekker rijdt het niet.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:32

Hippotha schreef:
Bets schreef:

Van nature loopt een paard voor 3/5 op de voorhand en in de natuur struikelen ze bijna nooit, want dan is het hap...slik... weg....

Mijn paard struikelde ook veel.
Hij werd niet goed bekapt en zette daardoor zijn hoeven niet goed neer. Nu is er niets meer aan de hand.......alleen zijn onze ruiterpaden slecht onderhouden en zitten ze vol met "verborgen" wortels. Die ziet hij niet en struikelt er over...

Nou en normaal paard loopt echt niet zomaar op voorhand hoor. Ik weet niet hoe je eraan komt, maar als je hem goed voor elkaar wil hebben, zul je 3/5 gewicht op de achterhand moeten hebben. Door het bovenstaande te regelen en zorgen de dat drang naar voren in orde is (dus dat je paard stuwt) dan gaat je paard echt wel op de achterhand zitten. Ga maar eens paar keer van B naar E rijden maar rij recht op de bakrand af, gegarandeerd dat je paard niet op voorhand zal vallen, maar op de achterhand afremt. Wat doet een paard die als een gek gaat rennen en voor een hek of omheining moet stoppen, zal niet remmen op voorhand maar schuift de achterhand eronder??? Logische verklaring van mij dus

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:48

Bets schreef:
Nou en normaal paard loopt echt niet zomaar op voorhand hoor. Ik weet niet hoe je eraan komt, maar als je hem goed voor elkaar wil hebben, zul je 3/5 gewicht op de achterhand moeten hebben. Door het bovenstaande te regelen en zorgen de dat drang naar voren in orde is (dus dat je paard stuwt) dan gaat je paard echt wel op de achterhand zitten. Ga maar eens paar keer van B naar E rijden maar rij recht op de bakrand af, gegarandeerd dat je paard niet op voorhand zal vallen, maar op de achterhand afremt. Wat doet een paard die als een gek gaat rennen en voor een hek of omheining moet stoppen, zal niet remmen op voorhand maar schuift de achterhand eronder??? Logische verklaring van mij dus

Wat is een normaal paard? Alleen een dressuurpaard????
Wilde paarden, dus ook ons gedomesticeerde paard, lopen van nature voor 3/5 op de voorhand......Natuurlijk niet als ze ineens moeten remmen, anders maken ze een salto...maar met gewoon draven enz...op de voorhand.
Dus voor- of achterhand heeft niets met het struikelen te maken. Wel de activiteit en de oplettendheid.
[/quote]

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:52

Ik leg toch uit hoe je het kan voorkomen? Dan is het toch goed Maar ben niet met je eens dat paarden van nature al op voorhand lopen,want dan moeten ze na jaren zo lopen, ook blessures hebben. Want dan gaan ook wilde paarden de voorhand belasten. Maar goed dat is mijn visie. Ieder mag zijn mening uiten. Geen probleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:56

Is je paard beslagen? Het kan zijn dat door verkeerd beslag het hoefmechanisme dusdanig verstoord is dat de doorbloeding is afgenomen en je paard geen of weinig gevoel meer heeft in zijn hoeven. Dan verliezen ze controle over hun hoeven en gaan ze vaker struikelen. Beter beslag of liever nog helemaal geen beslag kan de oplossing zijn. Het kan wel enige tijd duren voordat het gevoel terugkeert in de hoeven en je paard kan gevoelig gaan lopen. Maar dat laatste is een teken dat het gevoel weer terugkomt in de hoeven dus dat is alleen maar goed eigenlijk. Dan duurt het nog minstens een half jaar voordat de gevoeligheid overgaat.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 19:57

@ Arabesk. Nee mijn paard wordt niet beslagen. Ze wordt wel bekapt door mijn buurman, die natuurlijke bekapper is. Toevallig vandaag nog gesproken. Hij zei dat ik wel meer op asfalt mocht gaan lopen om het hoefmechanisme extra te stimuleren om meer gevoel voor contact met de grond te krijgen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 22:30

Arnoud schreef:
@ Arabesk. Nee mijn paard wordt niet beslagen. Ze wordt wel bekapt door mijn buurman, die natuurlijke bekapper is. Toevallig vandaag nog gesproken. Hij zei dat ik wel meer op asfalt mocht gaan lopen om het hoefmechanisme extra te stimuleren om meer gevoel voor contact met de grond te krijgen.

A..ha..ik zeg niets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:25

Bets schreef:

Normaal gesproken wel Bets, maar mijn paard dus niet. Je houd je hart vast maar hij land op zijn voorbenen en komt ahw met zijn achterhand bijna omhoog, kan ook niet anders. Mijn paard loopt zelfs met weggedrukte rug. Als ik ooit een ander paard koop is dit het eerste waar ik op let, of een paard met stoppen zijn achterhand onder brengt, zakt en zo tot stilstand komt. Zijn bouw is ook zo, zijn voorbenen lijken korter dan zijn achterbenen. Weet niet of dit nu afwijkend is, maar hij is helemaal springen gefokt dus hoeft daardoor niet op hoge benen te staan, maar ik vind dit dus niks. Hij is door zijn bouw juist iets voorover, zitten is ook niet iets wat hij makkelijk zal gaan doen.

Jij hebt dus duidelijk een mooi dressuurpaardje

Door de manier van doen van mijn paard, mag hij absoluut niet jagen op de wei, dus altijd als eerste van de wei af moet. Hij glijdt ook vaak door, het is echt eng om te zien en altijd als hij het doet heeft hij weer wonden aan zijn benen.
Helaas dus ook afgelopen zaterdag waardoor zijn pees aan de binnenkant van zijn voorbeen opgezet is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:30

Citaat:
Hij zei dat ik wel meer op asfalt mocht gaan lopen om het hoefmechanisme extra te stimuleren om meer gevoel voor contact met de grond te krijgen

huh?...zal wel aan mij liggen, maar een hoef heeft toch altijd contact met de grond als deze niet beslagen is?

arnoud:
lukt het jou om een foto te maken van de hoeven van je dier?
en die hier neer te zetten?
ben namelijk wel wat benieuwd hoe deze staat..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:36

russel schreef:
Normaal gesproken wel Bets, maar mijn paard dus niet. Je houd je hart vast maar hij land op zijn voorbenen en komt ahw met zijn achterhand bijna omhoog, kan ook niet anders. Mijn paard loopt zelfs met weggedrukte rug. Als ik ooit een ander paard koop is dit het eerste waar ik op let, of een paard met stoppen zijn achterhand onder brengt, zakt en zo tot stilstand komt. Zijn bouw is ook zo, zijn voorbenen lijken korter dan zijn achterbenen. Weet niet of dit nu afwijkend is, maar hij is helemaal springen gefokt dus hoeft daardoor niet op hoge benen te staan, maar ik vind dit dus niks. Hij is door zijn bouw juist iets voorover, zitten is ook niet iets wat hij makkelijk zal gaan doen.

Jij hebt dus duidelijk een mooi dressuurpaardje

Door de manier van doen van mijn paard, mag hij absoluut niet jagen op de wei, dus altijd als eerste van de wei af moet. Hij glijdt ook vaak door, het is echt eng om te zien en altijd als hij het doet heeft hij weer wonden aan zijn benen.
Helaas dus ook afgelopen zaterdag waardoor zijn pees aan de binnenkant van zijn voorbeen opgezet is.

Ja maar het is logisch dat paard wat op voorhand loopt dus ook eerder daarop blessures krijgt. Dat heeft niets met dressuurpaard te maken.
Kennis van me heeft ook een springpaard wat van achteren overgebouwd is, liep ook veel te struikelen en kwam voor sprong ook te weinig eronder. Door rijtechnisch hieraan te werken, is paard super verbeterd en loopt stuk beter en kan nu zelfs wel de achterhand wat meer eronder brengen als voorheen. Paard moet dat aan gaan leren om het te zien als een gewoonte. Als je zelf altijd sloft met je voeten, dan is dat een gewoonte geworden, om dat af te leren, moet je er goed op letten, maar later zul je echt wel merken als je eraan werkt, dat je dat niet zo makkelijk meer doet. Het is namelijk wel te trainen, tenzij er grote afwijking/medisch probleem van paard aanwezig is. Maar dat komt dan hoofdzakelijk vanuit de rug.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:48

Arnoud schreef:
Het schijnt een Fjordenkwaal te zijn.... Ze is gewoon lui dus. Het lompe karakter als het ware. Het interresseert haar niet zo waar ze haar voeten neer zet, is dus meer bezig met andere dingen. Mijn instructeur is ff meegeweest met een buitenrit, moest het paard loslaten, waardoor ze "zelf" moet lopen. Ik ga dat nu dus eerst proberen of dat lukt. Medische oorzaak zoeken kan altijd nog, immers ik rij al 3 jaar zo ermee, dus 1 maandje extra maakt dan ook niet meer uit.

Bedankt voor alle reacties

heeft mijn fjord ook hoor.
verder niks ernstigs ze is alleen te lui om haar voeten op te tillen.
ff wakker maken met een klein tikje en ze loopt weer goed.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:04

Kan ook door te lange hoeven komen, of door een verkeerde hoef- of beenstand, i.d.d. te veel op de voorhand lopen of misschien is hij inderdaad gewoon lui, of onoplettend..... (er zijn zoveel oorzaken, medisch en niet-medisch, maar om advies of raad te krijgen zou je, denk ik, er beter iemand bij kunnen halen, a.d.h. van een verhaaltje, zonder paard en voorbeeld erbij wordt het moeilijk)
Laatst bijgewerkt door Hetja op 29-06-05 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:40

Hoezo, struikelen een Fjordenkwaal ???

Heb meer dan 20 jaar Fjorden gehad. 1 ruin heeft een korte tijd gestruikeld. Toen hij net onder het zadel was. Maar toen hij wat meer bespierd raakte was het struikelen voorgoed over.
Wat ik lees van de TS is dat deze ruin 6 jaar is. En al 3 jaar onder het zadel loopt
Fjorden zijn laat rijp. Een groeischeut op hun 6e of zelfs 7e jaar is niet ongewoon.
Ten eerste is dit paard veel te jong beleerd. Ten 2e kan hij zelfs nu nog in een groeifase zitten waardoor hij nog niet op volle sterkte is.
En blijft hij op den duur toch struikelen dan zijn gymnastische oefeningen om de achterhand sterker te maken wellicht een oplossing.
Helaas worden HEEL VEEL Fjorden verkeerd gereden en lopen ze constant teveel op de voorhand.
Iets wat ze van nature al sterk doen.
En dan zijn er uiteraard nog onoplettendheid of verkeerd bekappen een mogelijke oorzaak.

Henny

layspays

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:26

Het struikelen kan een evenwichtsprobleem zijn. Mijn paard struikelde toen ik haar net had ook erg vaak en dan met name in de draf. Dit kwam omdat ze teveel op de voorhand liep en dat haar rechterkant veel beter was ontwikkeld dan haar linkerkand. Hierdoor probeerde ze haar linkerkant te ontlasten en struikelde ze vaak. Met grondwerk kun je dit prima oplossen!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 20:33

@ Henny,

Ik weet dat teveel paarden verkeerd bereden worden. Zelf rij ik klassiek dressur. (naar de spaanse rijschool style). Te vroeg ingereden valt bij haar eerlijk gezegd wel mee, bij veel fjorden komt veel ergenr voor. Ik heb haar ingereden toen ze 4 jaar was, en in het eerste jaar ook alleen maar gestapt, om spieren, peze en botten te laten wennen. bij 6 jaar inrijden en gelijk dat jaar ook galopperen e.d. is nog veel slechter, ookal volgroeid. Dus rustig aan opgebouwd. Van mij mogen ze dit bij het stamboek gaan stimuleren, nu doen ze het tegenovergestelde helaas.

@ Ellepel, Hetja,

Mijn fjordje is net bekapt door mijn buurman, hoeven waren dus aan de lange kant. Ze is nu rondom gekapt en de voorsrte randjes zijn afgerond, waardoor ze er mooi overheen "rolt". Maar ik zal binnenkort wel een paar foto's plaatsen.

@ Horsii-tanii,

Ik heb idd al van meerdere fjordenbezitters gehoord dat dit vaker voorkomt, ook bij het stamboek is het bevestigd. Een soort luiheid/oninteresse vam het voeten optillen.

Prachtig dat iedereen zo meedenkt, heel erg bedankt daarvoor. Het zal wel alles bij elkaar zijn wat betrefd de oorzaak van het struikelen. Een optelsommetje dus, en daarom had ze het waarschijnlijk erger dan normaal. Er wordt nu aan gewerkt, ik hou iedereen op de hoogte