Scheur in de hoef!!! En nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manu

Scheur in de hoef!!! En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 18:25

Hoihoi, mijn pony (9 jaar, 550 kg ongeveer) heeft nu al een tijdje een scheur in haar hoef. Het is haar rechter achterhoef, en de scheur loopt van beneden naar boven. Ik heb er een tijdje terug een hoefsmid bijgehad, die heeft een inkeping gemaakt boven de scheur. Dit werkte niet, hij scheurde door. Verdrietig
Daarna heb ik er een andere hoefsmid bij gehad, hij heeft mijn pony erg kort op de hoeven gezet en zodoende de scheur er uit gesneden. Ook dit werkt niet! Huilen

Wat moet ik nu doen????? Hij scheurt steeds verder en ben erg bang dat hij doorscheurt naar de kroonrand en ik haar vervolgens kreupel heb....

GRAAG een goed advies!!

XXXX

Mist

Re: Scheur in de hoef!!! En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:42

kijk eens op www.hoofcare.nl (hoefproblemen en dan bij Hoornwandscheuren invijlen) daar staat uitgebreide info !

Manu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 18:53

Hmmz.... dank je voor de site, maar het liet me wel schrikken. M'n pony had niet te lange hoeven en verzorg ze ook elke dag netjes. Maar goed, ik heb zelf een inkeping gemaakt en ik las net ergens dat biotine ook erg goed zou zijn.

En als dit dus niet werkt, moet ik 'm op hoefijzers laten zetten? Hoe duur is dat ongeveer?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:12

Wie heeft nu de inkeping gemaakt ? eerst schrijf je dat je hoefsmid dat gedaan heeft, nu zeg je dat je het zelf gedaan hebt ???

Ik weet niet hoe hoog die scheur nu inmiddels zit, maar ik kan me voorstellen dat als ie hoog zit, je inderdaad een tijdje op hoefijzers zal moeten om het te laten herstellen en uitgroeien. maar nog belangrijker is om de oorzaak te achterhalen. Ik heb maar 1 van mijn paarden (voor) op ijzers staan, dat ivm arthrose, maar de anderen kunnen met een klein scheurtje makkelijk af met gewoon bekappen. Als we het niet hebben over een scheurtje dat is ontstaan door toevallig verkeerd op een steen terecht komen, dan moet er een andere oorzaak zijn, een hoefwand scheurt niet zomaar !

kun je een foto plaatsen ?

Manu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 19:31

Eerst had de hoefsmid een inkeping gemaakt, maar nu scheurt ie dus verder en heb ik diezelfde inkeping iets breder gemaakt. Ik heb idd gekeken op hoofcare.nl, maar verwaarlozing en te weinig uitkrabben etc. is absoluut niet van toepassing. Ruwe ondergrond ook niet, de weide is nl behoorlijk vlak. Steentjes enn rotzooi krab ik er elke dag uit. Ik zal zsm een foto erop zetten, om het te laten zien.

Ze slaat wel af en toe met haar achterhoeven tegen haar voorbenen bedenk ik me net, kan dat een oorzaak zijn?

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:37

slaat ze dan haar hoeven tegen elkaar? Als ze dat doet denk ik dat je niet verder moet zoeken en je de oorzaak gevonden hebt. Ik denk dat hoefbeschermers dan de enige oplossing zal zijn.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:21

Die van mij heeft een hoefscheur naar binnen toe. Van mijn hoefsmid kreeg ik de tip om in te vetten of te weken in een mengsel van 1/2 l azijn en 1/2 l zonnebloemolie.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:10

Die van mij had er voor een. Ook tot helemaal boven( zat nog maar 1 cm onder de kroonrand) . Ze stond toen gewoon op ijzers met een zool eronder, maar dat had ze al als wedstrijdbeslag. Met die scheur hebben we nog wedstrijden gereden ook, nu staat ze op een rijpaardijzer zonder zool. Ze staat in het land, waar de hoef nat wordt en na het rijden maak ik de hoef ook altijd even nat Lachen . Mijn hoefsmid zei dat nat houden de nummer 1 manier is om de hoef weer te laten herstellen.

Trouwens, ik ben nu bijna een jaar verder en de scheur is er nog niet helemaal uit, je moet dus niet verwachten dat het snel opgelost is Lachen .

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:28

Mijn hoefsmid adviseert om groene zeep erop te smeren, vaak zitten er schimmels tussen de 1e en 2e hoefwand en die zorgen ervoor dat de 1e hoefwand gaat splijten. Om die schimmels te doden kun je groene zeep erop smeren. Werkt goed.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:27

Vraag eens of je hoefsmid de volgende keer een omgekeerde v aan de onderkant wil maken. Dan drukt dat stukje met de scheur niet op de grond en heb je kans dat het stopt met scheuren, omdat het niet belast wordt.

Manu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 13:36

Heey! Heel erg bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik echt wat aan Ik ga eens even wat suggesties proberen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:41

Mijn vorige ppny had het ook, die stond op ijzers en de hoefsmit ging hem dicht branden,

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:07

Mijn pony heeft dit ook gehad. Toen heeft de smid eerst die hele scheur netjes uitgesneden en toen op een speciaal ijzer gezet. Om de scheur te ontlasten. Dit moet er gewoon weer uitgroeien.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:24

Volgens mij is t normaal om een inkeping te maken onder de scheur, en niet er boven. Zoals Kyona al zei.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:44

Groene zeep?

Joh, die had ik echt nog nooit gehoord !

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:27

Aan het einde van de scheur kun je met een boortje en ronde inkeping maken. De verdeling van de krachten die het verder scheuren veroorzaken, wordt dan anders. Het scheurt dan niet verder in. Je hoeft niet (en mag) niet te diep met dat boortje gaan. Je neemt een gewoon boortje in je hand en draait daarmee een rond profieltje in de hoefwand. Dus geen boormachine gebruiken. Je kan vooraf op een stukje hout even oefenen. Tip vroeger van een bekende paardenkliniek gehad, het heeft bij alle paarden met dit probleem geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:09

Mijn merrie is maandag naar de smid geweest, heeft het aan beide voorhoeven. De smid heeft de scheur weggesneden, dus het is net een lipje wat weggesneden is. Verder moet ik het schoonhouden zodat er geen rommel in komt. De pony van de buren heeft vorig jaar een losse hoefwand gehad, die moest alle dagen ontsmet worden en was ook weggesneden. Maar dit was niet fraai en waarschijnlijk omdat ze in een vieze stal had gestaan.

ellen_doc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:12

heyhey mijn verzorgpaard heeft dit ook gehad vana alles geprobeerd niets hielp enz. wat ze toe gedaan hebben weet ik al niet meer maar hij heeft iig bijna een jaar op een wei gestaan alleen maar op die wei en na ong een jaar was het goed

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:02

Als het paard onbeslagen is zou ik elke week de hoefwand even terugvijlen t.o.v. de zool, zodat de hoefwand de grond niet meer raakt. Op die manier neem je de druk weg op de hoefwand en kan de scheur rustig uitgroeien zonder groter te worden.