ontstoken oog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingerocksy

ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 17:30

hallo,

mijn paard heeft sinds een paar dagen zijn oog ontstoken..
ik hem gister behandeld met afgekoeld gekookt water.. hij kon toen zijn oog
niet open doen soms een heel klein stukje en er zat vieze prut in..
hij had dit vorig jaar ook toen ging het na een weekje over..
maar nu had hij vandaag zijn oog helemaal open, alles was nog wle helemaal dik.. maar er zit nu zo'n waas overheen als wat blinde mensen ook hebben..
weten jullie misschien hoe dit komt?
of wat ik eraan kan doen?
mijn paard is wel heel gevoelig voor stofjes enz. bijv. met hoesten als het hooi te droog is..
ik hoop dat jullie me kunnen helpen..

Tal

Re: ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:34

Bel even met de assistente van je dierenarts, zij zal dit wel herkennen. Misschien geeft ze je zo een zalfje of zegt ze dat het beter is dat de dierenarts het oog even nakijkt op een beschadiging.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:18

Mijn paard had dit een paar dagen geleden ook (hij is blind aan dat oog), ik kwam op stal en hij had een dik tranend oog, dus schoongemaakt met gekookt water (daarna kneep hij ook met het oog, maar dat is logisch na het schoonmaken) en niet gereden en de volgende dag was de zwellig en het tranen bijna weg, maar zat er een blauwige waas over en was het oog troebel. Dus weer een paar keer schoongemaakt en er bright eye op gedaan en de volgende dag was het wel minder, maar nog niet weg. Vandaag dus de DA langsgeweest omdat ik het toch wel eng vond i.v.m. maanblindheid en volgens hem is het een hoornvliesbeschadeging (daar komt die waas dus ook door), waarschijnlijk heeft hij het dus gewoon gestoten. Ik heb er nu druppeltjes voor (omdat hij niks kan zien aan die kant laat hij het niet meer schoonmaken) en ik hou hem dag en nacht een vliegennetje om i.v.m. insecten die op het vocht afkomen en het 1000 keer erger kunnen maken. Moet er drie keer per dag een druppeltje in laten vallen voor ongeveer 5 dagen lang en dan moet het weg zijn (weet ff niet hoe het spul heet, kijk k morgen wel naar). Als k jou was zou k niet te lang wachten met een DA raadplegen met die waas over het oog want het zou bijv ook maanblindheid kunnen zijn.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:46

ingerocksy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 17:42

de da is vandaag geweest hij heeft maan ziekte..
hij heeft geen beschadiging aan zijn hoornvlies, de waas komt doordat er teveel vocht in het hoornvlies zit.
ik heb een zalf gekregen en druppels die ik 2x per dag in zijn oog moet doen.
hopelijk komt zo alles weer goed!!
dankjewel voor jullie reacties

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 19:00

Bedoel je met maanziekte niet maanblindheid? Als hij dat heeft komt het elke paar weken terug en moet je het dus extreem goed in de gaten houden. Het is erg pijnlijk voor het paard omdat de pupil verwijdt is, hij is daardoor ook bijv overgevoellig voor licht. En elke keer als het terugkomt wordt hun zicht slechter en het kan uiteindelijk leiden tot blindheid en het kan overslaan op het andere oog.