Bij mijn paard van 12 jaar is vorig jaar artrose in de voorbenen geconstateerd (zogenaamde overhoef wordt het in dat geval van mij genoemd). Ze loopt nu redelijk (met ups en downs) op speciaal beslag (break-over) en met een schpeje glucosamide door het voer iedere dag. We kunnen weer doen wat we willen in beperkte mate, je moet er altijd rekening mee houden en af en toe rust inbouwen.
Veel op je paard letten op zijn gedrag etc.
Maar iedere soort artrose is anders..in de achterbenen is ook weer anders als voor en dan ook afhankelijk waar het zit.
Wel fotos maken en bij de kliniek nagaan wat mogelijk is om je paard een goed leefbaar leventje te geven. Bij mij waren ze in eerste instantie zeer negatief...toch bleek ze onwijs goed aan te slaan op het beslag en dat we na 6 weken opnieuw kwamen waren ze lichtelijk verbaast en opeens wel heel veel positiever.
Kop op...laat hem niet zitten. Het is allemaal wel kostebaar hou daar rekening mee ! (mijn eerste rek van de kliniek vas ca. 600 euro...met overnachting, foto's, ontstekingsremmers, verdovingen gedurende 2 dagen omdat ze het goed wilde onderzoeken bleef mijne een nachtje). Maar ik zeg altijd dat je alles voor je paard over moet hebben anders moet je er niet aan beginnen !
Artrose is in mijn geval botwoekering op de onderhoef..bij de kroonrand in de voorhoeven)
Succes en sterkte..en hou er goed rekening mee dat er heel veel soorten artrose zijn en ze er allemaal verschillend op reageren.