Artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

menske

Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 14:18

Mijn oudste paard is nu 13 en loopt soms kreupel aan zijn rechter achterbeen. De dierenarts heeft het vermoeden dat het artrose is en wil graag foto's laten maken.

Heeft er iemand ervaring met artrose? Wat houdt het precies in en wat heeft het voor gevolgen voor het paard?

Groeten Marije

Nano05

Re: Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:11

Hierover zijn al zoveel topics geweest. Zoek eens met de zoekfunctie, je zal heel veel informatie vinden hierover.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:54

Ik heb alfgelopen februarie helaas mijn lieve 11 jarige paard in moeten laten slapen aan de gevolgen van artrose. het was bij hem heel erg en hij stond al een jaar met pensioen op de wei, maar ook dat was te veel voor hem.
Ik hoop dat het met jouw paardje bete afloopt. ik zou wel foto's nemen dan weet je het zeker, het kost wel heel veel geld, maar dan weet je wel wat er is.
er zijn ook alternatieve geneeswijzen voor artrose, zoals voedingssupplementen, maar ook therapie.
Wat je zo ie zo kan doen is appelazijn door het eten doen. dat kan je bij iedere ruiter of voederzaak wel komen en is veel goedkoper dan speciale artrose bestrijdingsmiddelen waar de werking nog niet van bewezen is.
ik geef al mijn paarden appelazijn om te voorkomen dat ze het krijgen.
helemaal voorkomen kun je het niet, maar het komt in ieder geval later of de symptomen blijven minimaal. appelazijn helpt altijd wel iets!
veel succes!

ingerocksy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:04

haj

het paard van mijn vriendin die heeft ook artrose,
de DA heeft er foto's van gemaakt en je kon duidelijk zien wat er aan de hand was..
het paard mag nu geen zwaar werk meer doen alleen buitenritjes
(niet zwaarder werk dan klasse B)
hij heeft nu gewoon een soort vervroegd pensioen..
het paard is gelukkig gewoon zichzelf kan doen wat hij wil spelen en alles
wij waren eerst ook bang dat we hem moesten laten inslapen
maar dat is niet gebeurd gelukkig.. hij kan op deze manier ''nog heel lang mee'' om het zo maar even te zeggen.
ik hoop dat het goe dkomt met je paard..
groetjes inge

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:25

Bij mijn paard is artrose gecontateerd in het najaar van 2003. Na een springconcour werd hij plotseling kreupel en het werd niet veel beter. Alles is op de foto gezet, hij heeft spuiten gehad, daarna is hij in januari nog 1 keer kreupel geweest (waarschijnlijk niet aan het gevolg van zijn artrose), en nu (even afkloppen) is hij niet meer kreupel geweest.
Ondanks zijn artrose loopt hij momenteel M1 dressuur met 7 winstpunten. Wanneer artrose gecontateerd word, hoeft het niet het einde te bekenen van jouw paard! Hij kan nog jaren en jaren meelopen. Denk wel om elke dag beweging en bij kou, bij kou zijn ze het gevoeligst.

Wel hoop ik voor jou dat het geen artrose is. Artrose zit er, en blijft er... het gaat nooit meer weg en het blijft een zwakpunt van jouw paard! Sterkte!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:42

Bij mijn paard is een maand geleden artrose vastgesteld aan de hand van foto's. (= helemaal niet zo gek duur hoor, maar per kliniek verschillend, circa € 25,- p/foto). Zij heeft Tildren toegediend gekregen en speciaal beslag en ik zie absoluut vooruitgang. Tildren is sinds een paar jaar op de markt en lijkt een goed medicijn te zijn voor paarden met artrose (of spat) en peesproblemen. Als je via google zoekt op Tildren kun je er meer over te weten komen. Ook je DA zou je meer info moeten kunnen geven. (= overigens wel een dure behandeling)
Voor meer info kun je ook nog kijken op www.hoofcare.nl
Op deze site is heel duidelijk omschreven wat het is en wat het in een paardenlichaam doet.
Sterkte met jouw paardje

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:58

Bij mijn paard van 12 jaar is vorig jaar artrose in de voorbenen geconstateerd (zogenaamde overhoef wordt het in dat geval van mij genoemd). Ze loopt nu redelijk (met ups en downs) op speciaal beslag (break-over) en met een schpeje glucosamide door het voer iedere dag. We kunnen weer doen wat we willen in beperkte mate, je moet er altijd rekening mee houden en af en toe rust inbouwen.
Veel op je paard letten op zijn gedrag etc.
Maar iedere soort artrose is anders..in de achterbenen is ook weer anders als voor en dan ook afhankelijk waar het zit.
Wel fotos maken en bij de kliniek nagaan wat mogelijk is om je paard een goed leefbaar leventje te geven. Bij mij waren ze in eerste instantie zeer negatief...toch bleek ze onwijs goed aan te slaan op het beslag en dat we na 6 weken opnieuw kwamen waren ze lichtelijk verbaast en opeens wel heel veel positiever.
Kop op...laat hem niet zitten. Het is allemaal wel kostebaar hou daar rekening mee ! (mijn eerste rek van de kliniek vas ca. 600 euro...met overnachting, foto's, ontstekingsremmers, verdovingen gedurende 2 dagen omdat ze het goed wilde onderzoeken bleef mijne een nachtje). Maar ik zeg altijd dat je alles voor je paard over moet hebben anders moet je er niet aan beginnen !
Artrose is in mijn geval botwoekering op de onderhoef..bij de kroonrand in de voorhoeven)

Succes en sterkte..en hou er goed rekening mee dat er heel veel soorten artrose zijn en ze er allemaal verschillend op reageren.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:37

hey hoi,in 2003 is er artrose geconstateert bij mijn merrie,dit hoeft inderdaad niet het einde te betekenen van je paard.nou heeft mijn paard het niet super erg.kwam via de dierenarts op een voedingssuplement terecht het heet arthri-aid en dus speciaal voor artrose,dit werkt bij mijn merrie supergoed!ze loopt weer heel soepeltjes en het gaat weer heel goed met haar.ze kan gewoon weer springen en dressuur rijden.succes ermee