Singelwondjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meikie

Singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 21:56

Zoals ieder paard weleens heeft, heeft mijn paardje nu ook een singel wondje. Ik heb net een nieuw westernzadel met een extra zachte neopreensingel. Vorige week een paar dagen niet gereden om de boel te laten hetstellen. En afgelopen zaterdag een buitenrit gemaakt, helaas waren er toen weer twee nieuwe wondje ontstaan. Dus een bontje eromheen en acederm erop. Dit vind ze vreselijk en ik ga nu van spray de zalf proberen. Mijn vraag is heeft iemand nog goede adviezen om singelwondje te voorkomen of te genezen? Ik hoor ze graag. Pling

Paradiso

Re: Singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 07:29

ben hier ook wel benieuwd naar ...
mijn paardje loopt sinds kort met bont onder de sluiting van de neusriem ... ook wondje :S nu hopen dat het singenwondje ook snel overgaat, anders komt er nog meer bont hihi.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:15

Op de manege vroeger smeerde we er altijd uierzalf op.
En gewoon de standaard dingen op letten dat de huid niet dubbel zit, goed schoonmaken alvorens je op zadelt ect.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:47

Zo heb ik ook een paard gereden die, ondanks alle voorzorgen zoals ijsklotje noemt, toch steeds open lag van de singel.
Wij hebben uiteindelijk een zeem van schapenleer gebruikt. Toen verkrijgbaar bij de Hema.
We hadden wel de zeem dubbel gevouwen en dicht gestikt. Dan krijg je een hoesje over je singel, net als bij een bontje.
Moet je wel in de gaten houden dat je de zeem regelmatig wast.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:02

Bij het inrijden in het begin ook last gehad (schijnt vaker voor te komen hoor ik omdat de huid nog niet gewend is aan een singel).
In eerste instantie niet meer gereden, uierzalf en vervolgens calendula gebruikt. Het leek alsof de huid week bleef door het zalven en niet echt herstelde. Daarna ben ik overgegaan om het zo droog mogelijk te houden, goed afspelen. drogen met handdoek en daarna behandeld met baby-talkpoeder. Heb nog wel een keer een heel klein beetje calendula-lotion erop gedaan voor sneller herstel, maar verder geprobeerd het zo droog mogelijk te houden. Binnen een week waren de wondjes weg. Sindsdien geen last meer gehad. Ik heb de neopreensingel vervangen door bont en deze singel in het begin na elke rijbeurt gewassen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:56

Mijn pony had bij de vorige eigenaar veel last van singelwondjes. Nadat ze het zadel iets verder naar achter legde was het over. En ik heb er met hem ook nooit meer last van gehad.

hola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:03

mijn pony heeft heel erg last van wondjes dat komt ook wel omdat ze drachtig was en daardoor het zadel erg ging schuiven maar in middels is dat niet meer maar de wondjes blijven dan open gaan! nu is mij verteld dat je het nooit voordat je gaat rijden nat mag maken want dan maak je t zacht en gaat het eerder kapot! en na t rijde moet je het goed met een spons afdoen dat gaat egt het besten!! ik zou zeggen probeer het eens!!!!!!!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 19:14

gebruik je altijd een neopreen singel of heb je die singel net?
wij hebben een groot aantal paarden die we rijden en sommige paarden zijn allergies voor neopreen, en daardoor onstaan de wondjes
vandaar de vraag of je al langer een neopreen singel gebruikt of misschien net.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:38

Je kunt de huid vaak afspoelen met koud water, wordt de huid 'harder' van heb ik gehoord en nadat je hebt aangesingeld de benen even naar voren halen zodat de huid mooi glad onder de singel zit. Verder natuurlijk zorgen voor een schone singel en een schone huid, goed zand ed wegpoetsen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:37

Mijn paard kon ik alleen met een leren singel rijden, tegen de rest kon hij niet.

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:40

tea tree zalf

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:29

Beetje alcohol erop doen. Houdt het schoon en de alcohol maakt de huid wat steviger als je het regelmatig doet.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 22:46

Bedankt voor alle adviezen, ik heb het afspuiten al sinfds gisteren gedaan, ga ik ellke dag en ik ben heel benieuwd ijslandertje waar je de teatree zalf koopt. Alcehol lijkt me niet zo'n goed idee, ze flipt nu al met acederm, alcehol prikt nog meer!!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:06

Samo schreef:
Je kunt de huid vaak afspoelen met koud water, wordt de huid 'harder' van heb ik gehoord en nadat je hebt aangesingeld de benen even naar voren halen zodat de huid mooi glad onder de singel zit. Verder natuurlijk zorgen voor een schone singel en een schone huid, goed zand ed wegpoetsen.

Idd, dat is een goed advies!

Na aansingelen de benen naar voren trekken heeft alleen nut bij een koordsingel, bij andere singels (dichte) zou ik het niet doen omdat je de huid ga verzamelen voor de singel wat ook tot schuurplekken kan leiden.

Verder.. geen alcohol! Dat prikt inderdaad erg, je kan beter de huid afspoelen met koud (schoon) water.

horserider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:24

met zo'n neopreen (als ik het goed schrijf) singel voorkom je wondjes, die singels zijn extra zacht, echt superfijn!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:27

horserider schreef:
met zo'n neopreen (als ik het goed schrijf) singel voorkom je wondjes, die singels zijn extra zacht, echt superfijn!

Maar sommige paarden kunnen niet tegen neopreen en krijgen dan juist wondjes..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:21

TheSam schreef:
Verder.. geen alcohol! Dat prikt inderdaad erg, je kan beter de huid afspoelen met koud (schoon) water.

als de huid strakjes weer dicht is prikt alcohol niet meer hoor, en maakt de huid echt steviger. Mensen die een hoorapparaat krijgen, moeten hun oor er ook mee druppelen zodat de huid van gehoorgang wat steviger wordt en niet stuk gaat als je de hele dag met zo'n ding in je oor loopt!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:36

Ik gebruik een singel met lamsvel aan de binnenkant. Van het Duitste merk Mattes.

Mijn paard heeft een hele dunne huid, maar heeft van deze singel nooit plekjes.
Werkt prima.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:43

Mijn paard heeft ook zo gauw het weer erg warm weer wordt open plekjes van de singel...

Ik geef haar dan meestal een paar dagen en rust en spuit het af en met koud water en smeer het in met antibiotica (mok) zalf van de veearts.

Verder gebruik ik dan zoveel mogelijk singelhoezen van echt schapenvacht om mijn singels, dat werkt vrij goed.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:55

paars schreef:
TheSam schreef:

als de huid strakjes weer dicht is prikt alcohol niet meer hoor, en maakt de huid echt steviger. Mensen die een hoorapparaat krijgen, moeten hun oor er ook mee druppelen zodat de huid van gehoorgang wat steviger wordt en niet stuk gaat als je de hele dag met zo'n ding in je oor loopt!

*Voelt zich geroepen om te reageren*

Ik moest bij mijn weten nooit alcohol in mijn oren druppelen(ben slechthorend)

Verder zou ik een bontje om je singel doen
En geen spray of whatever op de wonde maar gewoon honing

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 19:27

Blue_Star schreef:
Ik moest bij mijn weten nooit alcohol in mijn oren druppelen(ben slechthorend)

geen pure alcohol in je oren, maar een druppelvloeistof op alcoholbasis. Zelf van de KNO arts gekregen, om de eerder genoemde reden. Op een dichte huid kan alcohol 70% echt geen kwaad hoor. Je gaat het paard er niet mee in bad doen voor een half uur, gewoon even deppen met een watje eens per dag. No problem. Maar het is geen moeten hoor, het is een tip, doe ermee wat je wilt!