Paard is onregelmatig, eet slecht en is niet vrolijk meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Paard is onregelmatig, eet slecht en is niet vrolijk meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 20:49

Hallo,
Mijn paard is nu sinds 2 weken onregelmatig, niet erg maar hij loopt toch niet helemaal lekker. Ook eet hij heel langszaam, terwijl hij echt geen haken heeft of andere obstakels in zijn mond. Hij staat ook maar te staren en normaal is dit een heel heet paardje.
Ik weet echt niet wat er aan de hand is, voor de onregelmatigheid zijn geen aanwijzingen op de benen dus ja.
Zou er iets kunnen zijn waardor deze verschijnselen ontstaan?
We staan helemaal bovenaan de selectie en ik zou graag kampioen worden met hem, maar ik wil hem ook niet forceren!
Groetjes Desiree

Terence

Re: Paard is onregelmatig, eet slecht en is niet vrolijk mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:58

Hallo Desiree,

Kun jij achterhalen wat er 2 weken geleden met hem is gebeurd? Heeft er een verandering plaatsgevonden in zijn leven? (verhuizing of een maatje weg ofzo).
Ziet hij ook wat dof op zijn vacht?

Het is heel verstandig dat je niets wilt forceren met hem.
Heb je er al iemand naar laten kijken? Een DA of tandarts of iemand anders?
Ben erg benieuwd wat hem mankeert.

Sterkte in elk geval.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 07:22

dat hij niet lekker eet duid dus op toch wel pijn.. laat het dier goed nakijken door een goede arts..

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:27

Het slecht eten kan ook door iets anders zijn. Bijvoorbeeld als zijn maatje weg is en hij zich alleen voelt. Is er toevallig iets gebeurd met hem 2 weken geleden wat een impact heeft gehad op hem.
Het zou ook kunnen komen door een tekenbeet. Heeft hij een teek gehad?
Misschien is het toch verstandig om je paard dan te laten controleren want hij is ook regelmatig. Een dierenarts heeft er meer verstand van en kan dingen uitsluiten.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 10:37

Hey
Er is niks gebeurd waardoor hij nu ineens zou is. hij staat nu sinds een half jaar bij ons thuis en daarvoor stond hij op de dressuurstal van margo timmermans, daar worden veel van onze paarden gestald en gereden.
Als hij zijn maatjes daar mist had dat wel eerder gekomen en hier heeft hij gewoon 2 nieuwe leuke maatjes staan.
Er is een half jaar geleden nog een tandarts bij hem geweest, maar het zou kunnen dat het toch weer nodig is, alleen heb ik zelf al gevoeld en er zitten in ieder geval geen haken. Maar het onregelmatige staat daar ook los van denk ik.
hij heeft wel 2 maanden geleden ringworm gehad maar dta is echt helemaal weg en hij was weer superfit en zijn vacht ging weer glimmen en hij ziet er nu nog steeds zo gezond uit alleen straalt er geen plezier meer van hem af!
Ik weet echt niet meer wat het is, mijn stiefvader vind het onzin om een dierenarts te laten komen omdat hij niet doodziek of stokkreupel is, maar ik zal toch maar eens doorzeuren dan!
Groetjes Desiree

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:04

hoi desire,
Vorig jaar heb ik ook zoiets meegemaakt met mijn paard was ook zo suf had nergens zin in en at slecht terwijl hij normaal bijna door zijn stal komt als er gevoerd wordt.
Wij hebben de dierenarts erbij gehaald en die heeft hem helemaal nagekeken. Kon niets bijzonders vinden en heeft hem toen een spuit gegeven weet niet meer precies wat maar sindsdien heeft ie er nooit meer last van gehad.

Succes ermee!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:37

Ja kan ook zijn dat je paard leverproblemen of nierproblemen heeft en daardoor lusteloos worden, dit is te onderzoeken via bloed. Maar ik heb zelf goeie ervaring met Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl
Ik hoor ook goeie dingen over Erik Laarakkers en Steffi vd Laarse dus misschien kunnen zij je ook helpen. Hun sites staan in mijn onderschrift. Succes ermee.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:40

Oh ik zal effe kort uitleggen, doordat de lever en nieren niet goed functioneert, kan paard de afvalstoffen niet kwijt in lichaam en kunnen de spieren gaan verzuren waardoor je dus onregelmatigheid kunt krijgen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:56

Geen jacobskruid op de wei toch?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 13:49

Nee de paarden moeten in onze bak blijven staan, omdat onze wei net opnieuw ingezaaid is, maar hij is ook echt geen gras gewend aangezien hij op een dressuurstal stond en niet veel buiten kon. dus het ligt er ook niet aan dat hij te snel van het gras is gehaald ofzo.
dat van die nierproblemen vond ik wel een hele goede tip, het klinkt heel erg logisch dat hij dan onregelmatig loopt en hij zal daar ook niet lekker van zijn inderdaad!
Zou ik daar iets van kunnen zien aan zijn urine? ik heb hem nog wel zien plassen dus hij heeft geen blaaskoliek achtige verschijnselen in ieder geval.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:52

Ja het is te zien aan tandvlees, met leverproblemen word tandvlees wat geel van kleur en bij nierproblemen wat heel licht roze van kleur, maar ja als je dit nog nooit gezien hebt, of nog nooit opgelet hebt, dan zou ik er een deskundige bij halen die daar wat meer ervaring mee heeft.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:30

Je zou kunnen denken aan Borreliose, hoefbevangenheid (kan ook andere oorzaken hebben als gras en eiwitrijk voer). Ik zou een uitgebeid blodonderzoek laten doen.