Droes, maar niet onwijs ziek? En hoelang nog besmettelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleda

Droes, maar niet onwijs ziek? En hoelang nog besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 15:09

Bij mijn jaarling is vandaag droes geconstateerd. Ze had al een paar dagen dikke klieren, en vandaag toen de DA kwam, zag ik dat er al 1 bult open was. Ik heb nu een soort trekzalf gekregen, en dat moet ik smerenm, zodat alles goed open gaat.

Maar naar mijn weten, is ze niet onwijs ziek geweest. Ook de mensen van de opfok hebben helemaal niets aan haar gemerkt, van het weekend stond de ook gewoon te grazen, en een appeltje luste ze ook. Ze stond ook gewoon tussen de groep, en was niet lusteloos o.i.d Vandaag had ze ook maar 37,5, dus geen koorts. Ik heb ook niet eerder gemeten, omdat ik elke keer de thermometer was vergeten, en ik dacht dat het gewoon dikke klieren waren, van het eten van kort gras, tot gisteren, het was nu echt dik, en knoerdhard.

Zijn er mensen hier, waarvan de paarden ook niet onwijs ziek zijn geweest?

En waarschijnlijk is ze zo goed al zeker verkocht, en wordt ze in augustus opgehaald. Maar nu wilde ik ook nog weten, hoelang ze besmettelijk blijft? Is dat zodra alles over is, of duurt dat nog een paar weken, nadat alles weer mooi dicht is?

Ik heb een hoop informatie al gevonden op Internet, maar toch kon ik op deze vragen geen antwoord vinden! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

piggeljay

Re: Droes, maar niet onwijs ziek? En hoelang nog besmettelij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:17

er is naar mijn weten een incubatie tijd van 6 weken.
die 6 weken beginnen vanaf het moment dat je paard die open bult heeft gekregen
ik zelf zou nog 6weken voorzichtig doen in verband met de besmetting nu dat het open is gegaan ( daar door is hij nu juist besmettelijk voor andere paarden)
het duurt dus inderdaad nog een paar weken nadat het dicht is.
die tijd hebben wij ook in acht genomen 4 jaar geleden toen we zelf ook droes hadden. bij ons zijn de jaarlingen er ook niet onwijs ziek van geweest, maar ze hadden het allemaal wel ( 6 stuks) het begon bij 1 en een week later kreeg een ander het en zo zijn we de hele rij afgegaan met tussen pozen van een paar dagen tot 1 week.
dus is er een kans dat de rest het bij jou ook nog kan krijgen of het al gehad heeft in het verleden.
maar blijf wel even goed opletten bij de andere