Hoi Allemaal,
Goed 2 maanden geleden tijdens de training was mijn merrie van 9 jaar zo ineens kreupel. Ik kwam uit de galop en ze liep niet zuiver meer en het werdt tijdens het stappen hoe langer hoe erger. Eerst kwamen we er niet achter waar het vandaan kwam en heb ik er zelfs eerst nog zonder zadel op gezeten zodat ik zeker wist dat het niet daarvan kwam (mijn paard heeft namelijk een gevoelige rug, als het zadel niet goed ligt merk je dat meteen). Dus maar rustig naar stal gestapt en wat buigproeven gedaan..... Daar was niks aan te merken maar op het moment dat we aan de schouder kwamen werd het alleen maar erger. Het werd zelfs zo erg dat je kon zien dat het paard van pijn geen stap meer kon verzetten. We moesten haar achterhand omduwen om haar naar de wasplaats te krijgen zodat we haar schouder konden afspuiten.
Natuurlijk hebben we gelijk de dierenarts gebeld want het was duidelijk dat ze op zijn minst pijnstilling nodig had. De dierenarts heeft haar ook meteen onderzocht en kwam ook tot de conclusie dat het in de schouder zat, en waarschijnlijk aan de binnenkant. Nu was het nog de vraag wat het veroorzaakt had. Wij konden met 100% zekerheid zeggen dat ze zich niet verstapt had en met 99,9% zekerheid konden we zeggen dat ze geen trap had gehad van een ander paard (ze staat bij de grootste doedelzak van heel Nederland in de wei, die rent eerder de andere kant op dan dat hij schopt). De conclusie van de dierenarts was vervolgens dat het paard dan een ZWEEPSLAG zou hebben in de binnenschouder. We moesten haar eerst elke dag minstens 2x 15 minuten afspuiten en beweging geven door in de wei te laten lopen.
Hier leek ze in het begin ook van op te knappen. We hebben er in de tweede week ook nog de fysiotherapeut bijgehad en ook dat leek te helpen (alhoewel hij zelf aangaf dat hij er niet goed bij kon, vond het paard het heerlijk ontspannend). Maar toen ik aan het eind van de derde week weer licht werk op mocht pakken wou ze eerst haar been niet gebruiken. Het advies van de dierenarts en de fysiotherapeut was; gewoon rustig doorpakken want een paard heeft snel een trauma. Ze moest het vertrouwen weer krijgen om op dat been te kunnen lopen. Maar na 5 dagen was het weer helemaal mis en waren we weer terug bij af. Terwijl ze niet meer werk heeft gedaan dan een groen paard dat je net onder het zadel hebt.
Ik heb geprobeerd hier wat over op te zoeken op internet maar in Nederland is er heel weinig bekend over een zweepslag bij paarden. Het enige wat dierenartsen me vertellen is rust.... Maar van anderen hoor je weer dat rust roest en dat belasting de genezing bevordert....
Mijn vraag is nu: Is er iemand die hier meer ervaring mee heeft en die een behandelmethode hiervoor weet? Ik wordt er namelijk een beetje rusteloos van om mijn paard zo te zien aankwakkelen. Ze stapt goed, maar zelfs in het land speelt ze niet met de andere paarden omdat draf en galop zeer doen......
Alvast bedankt, alle reacties zijn welkom.....