Wie heeft er ervaring met een bronchoscopie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gamble

Wie heeft er ervaring met een bronchoscopie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 11:07

We willen Corenzo verder laten onderzoeken. Hij blijft snotteren ondanks 3 behandelingen. Ik bel morgen het spreekuur om een afspraak en plan te maken. Heeft iemand nog tips wat ik zeker niet moet vergeten?
Gr Desiree

#Ymke#

Re: Wie heeft er ervaring met een bronchoscopie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:05

mijn paard heeft er eentje gehad, omdat hij zo bleef hoesten en kuchen. Ze gaan volgens mij ook met een cameraatje erbij naar binnen toe. Het is even een vervelend gezicht, maar er komt wel een hoop duidelijkheid uit.. De dierenarts vraagt een hele hoop, over hoelang hij al hoest etcetc..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:24

ja ik heb er ook wel een paar gehad voor emara!!ze kunnen best veel zien inderdaad door middel vna een cameraatje gaan ze naar binnen.met ene slangetje in de neus ze kunnnen in de voorste luchtwegen kijken en de bronchien hoe ver ze bijv ontstoken zijn en hoeveel slijm erzit...succes het is wel een dure behandeling..bij mijn pony heeft het weinig geholpen ze is namelijk nu dampig niks meer aan te doen..

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:38

Is een goede manier om vast te stellen hoeveel slijm er nog zit en daarop het behandelingschema aan te passen. Zou het zeker doen dus. Als hij het over een allergietest heeft: dan zou ik er goed overnadenken, dat is nl. wel heel prijzig (250 euro) en als je pech hebt weet je daarna niets meer dan je nu al weet.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:44

De mijne heeft een allergie en mijn da heeft me zo een broncho. afgeraden. Omdat ze niets kunnen doen behalve zijn of er slijm is en dan weg halen...wat hij al gedaan had na een aantal spuiten...
en het komt terug...dus heb ik nu een allergie test laten maken en wacht op de resulaten en daarvan gaan ze een serum maken...dit is nog meer prijzig maar als het zou kunnen helpen hé..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:54

Mijn paard had ook chronische bronchitis, toen hij een keer een virus had opgelopen bleef hij hoesten, allerlei middelen van de dierenarts geprobeerd maar niets hielp. Volgens de d.a waren zijn longen schoon. Maar het hoesten ging dus niet weg en toen zijn we naar utrecht geweest, en hebben ze een bronchoscopie gedaan. Mijn paard was heel rustig dus ze hebben alleen de praam gebruikt om de slang door de neus naar binnen te schuiven. Aan het einde zit een camera waarmee je dus kunt zien of de longen schoon zijn en hoe de longen bewegen met ademen. Ik heb zelf ook gekeken, er lag een hele laag snot onderin. En ze zeiden dat het wel een muziekdoos leek hoe hij ademde. Terwijl de d.a thuis niks had gehoord en zodoende ook veel te lang gewacht. Ik moest ventipulmin gebruiken en rustig aan doen totdat het wat beter ging en dat was gelukkig zo. Maar hij bleef altijd gevoelig voor stof dus moest een buitenstal, altijd nat hooi wat minstens één nacht geweekt had, en zaagsel als bodembedekking.Toen heeft hij het tot z'n 20e jaar volgehouden maar het was wel veel werk, wat ik er heel graag voor over had. Punten waar je op moet letten zijn; zorg dat hij geen onderdosering krijgt liever iets meer. Heel goed zijn ademhaling in de gaten houden. Bij het minste hoestje de d.a inschakelen, anders duurt het langer voordat het over is. Ze blijven altijd gevoelig en ook vatbaarder voor kou e.d. De onderzoeken vond ik opzich meevallen mijn paard was ook heel rustig. Ik wens je veel sterkte en hoop dat het meevalt met je paardje en wens hem maar beterschap!
groetjes, Miranda

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:04

Mijn Da zei dat de hoest niet het ergst is maar de snot, da ik die moest in het oog houden..het hoesten kan niets aan doen, hebben al alles gegeven da bestaat denk ik, en verlede x Da voor de 10 x gebeld en hij kon niets doen daartegen..
Nu die serum afwachten maar hij hoest nog alle dagen en er komt nog slijm uit soms...

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 11:32

Hij hoest nu niet veel, wel wat snot en briezen. We willen zeker weten dat het geen bacterie/virus is en als dat wel het geval is de goede medicijnen. Nu spuiten we telkens en het helpt niet echt. Ik verwacht niets ernstigs gezien de milde klachten maar we willen het beste voor hem. Volgende week kunnen we terecht.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 19:00

succès !

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:31

mijn gam heeft ook een bronchoscopie gehad, hij was ook ziek en het ging maar niet over. hij bleek een flinke infectie aan de luchtwegen te hebben. onze plaatselijke DA beschikte niet over zulk apparatuur dus na dik 2 weken klooien met medicatie zijn we alsnog naar de kliniek gegaan, toen werd het al gauw duidelijk dat hij longontsteking had en kon de dosis medicatie worden aangepast.

succes met jullie onderzoek!