Mijn paard had ook chronische bronchitis, toen hij een keer een virus had opgelopen bleef hij hoesten, allerlei middelen van de dierenarts geprobeerd maar niets hielp. Volgens de d.a waren zijn longen schoon. Maar het hoesten ging dus niet weg en toen zijn we naar utrecht geweest, en hebben ze een bronchoscopie gedaan. Mijn paard was heel rustig dus ze hebben alleen de praam gebruikt om de slang door de neus naar binnen te schuiven. Aan het einde zit een camera waarmee je dus kunt zien of de longen schoon zijn en hoe de longen bewegen met ademen. Ik heb zelf ook gekeken, er lag een hele laag snot onderin. En ze zeiden dat het wel een muziekdoos leek hoe hij ademde. Terwijl de d.a thuis niks had gehoord en zodoende ook veel te lang gewacht. Ik moest ventipulmin gebruiken en rustig aan doen totdat het wat beter ging en dat was gelukkig zo. Maar hij bleef altijd gevoelig voor stof dus moest een buitenstal, altijd nat hooi wat minstens één nacht geweekt had, en zaagsel als bodembedekking.Toen heeft hij het tot z'n 20e jaar volgehouden maar het was wel veel werk, wat ik er heel graag voor over had. Punten waar je op moet letten zijn; zorg dat hij geen onderdosering krijgt liever iets meer. Heel goed zijn ademhaling in de gaten houden. Bij het minste hoestje de d.a inschakelen, anders duurt het langer voordat het over is. Ze blijven altijd gevoelig en ook vatbaarder voor kou e.d. De onderzoeken vond ik opzich meevallen mijn paard was ook heel rustig. Ik wens je veel sterkte en hoop dat het meevalt met je paardje en wens hem maar beterschap!
groetjes, Miranda