Castratie jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Castratie jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 08:37

Even een vraagske.
Mijn jaarling loopt nu in een kudde met alleen maar merries.
Om de kans op dekken uit te sluiten hebben de stal eigenaren mij gevraagd mijn paard (hij wordt 30/06 pas 1 jaar) in sept. / okt. te laten castreren.
Voor mijn gevoel is het erg vroeg omdat ik vanuit het verleden gewend ben om pas in het jaar dat ze 2 worden te castreren. Even met het oog op de ontwikkeling en dergelijke. Bovendien is het al een hele late.

Of maakt het helemaal niet uit voor de verdere ontwikkeling dat hij nu al gecastreerd wordt?

Anya

Re: Castratie jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:11

Ik heb mijn jaarling laten casterern. Was geen probleem ook. En dat verhaal van die hengstennek is onzin. Die krijgt hij wel, maar verdwijnt bij een castratie als driejarige ook. Die spieren rij je er gewoon weer op. Ik heb geen nadelen gezien. Hij is nu ruim twee.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:46

het is naar mijn mening juist goed om hem als jaarling te laten castreren, vorig jaar hab ik 3 tweejarige en 4 jaarlingen laten castreren, en bij de jaarlingen was de ingreep minder ingrijpend als bij de tweejarige.
die hadden er meer last van en de wonden waren ook groter.
dus bij mij worden alle hengsten nu op 1 jarige leeftijd gecastreerd

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 00:01

Wat piggeljay schrijft heb ik ook gemerkt. Een makkelijke ingreep met relatief weinig last. Zelfs vrijwel geen zwelling. Dat heb ik bij oudere paarden wel eens heel anders gezien.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:55

Das leuk dat de stal eigenaren dat gevraagd hebben, maar wat wil je zelf????

Het klopt wel dat bij een jong dier de ingreep makkelijker geneesd. Ik ben er voor zolang hij normaal te verzorgen is en braaf is zou ik heb zo lang mogelijk hengst laten.
Bij op stal staan nu drie 3 jarige hengsten. Alle drie totaal maar dan ook totaal verschillend. Eentje weet geloof ik zelf niet dat hij hengst is. Dan hebben we een welch hengstje die het alleen weet als het hem uitkomt. En een derde die weet dat ie echt hengst. Maar hij is wel te verzorgen.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:13

Ik heb mijn paard ook als jaarling laten castreren, hij staat bij fokkers in de opfok en daar doen ze het met hun eigen jaarlingen ook. De wond is veel kleiner dus ze hebben er echt veel minder last van.

Van die ontwikkeling is absuluut een fabeltje. Wat Anya als zegt is die nek er zo af. De grotere ruinen bij ons zijn prima ontwikkeld. Het zijn allemaal mooie kerels geworden waarvan er niet 1 iel is.

Sabrina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:16

Je kan hem toch pas laten castreren als hij wilt dekken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:22

Ik heb Zanda ook al laten castreren

D.a was er ook groot voorstander van
Wond is idd kleiner dan ik bij oudere dieren heb gezien.
En voor sommige hengsten dingen zijn continue hormonen nodig, dus al castreer je met de 5, vallen die ook nog weg.