melanomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joor

melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 16:53

mijn paard heeft melanomen, wie kent een paard met hetzelfde probleem??

joor

Re: melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 16:54

ik heb echt jullie hulp nodig????
Ik moet mijn stuk in laten slapen

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:55

Mijn schimmelmerrie heeft ze ook. Rond haar anus en in haar staartwortel.Wat is er met je beessie aan de hand Joor?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:58

Waar heeft jouw paard de melanomen. Wie zegt dat je hem moet laten inslapen? De veearts of iemand anders?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:02

Komt vaak/meestal voor bij schimmels.

Ken een schimmel die vooral rond de koker en anus vol zit met melanomen. Hij is nu 28 jaar.

Waar heeft jou paard de melanomen en wie zegt/raadt aan om het paard af te laten maken?

Christina

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 19:40

Zijn in het verleden ook al een aantal topics over geweest (maar zullen wel niet terug t evinden zijn. Ik zoek zo nog wwel ff).

Die van mij heeft ze ook, net als een heleboel andere schimmels.

waarom moet hij inslapen? Meeste paarden worden gewoon erg oud met melanomen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:14

mijn paard heeft ze ook , erg heftig zelfs

ze zijn namelijk zo DOM geweest ze ooit (waarschijnlijk voor de verkoop) ze weg te laten halen , en tja dan komen ze heel snel en tig x zo erg weer terug

dus hij heeft ze erg heftig , voor het oog ...
anus koker manenka staartwortel

tips uhhh ontlasting mals houden !
zodat hij geen last krijgt van obstipatie (doodsoorzaak nr 1 en niet alleen onder melanoom patienten ..obstipatie koliek) dus lekker op de wei en indien nodig scheutje olie

zelf gebruik ik voornamelijk swinters als die dus niet op gras staat , sla olie wel 40 cent de liter
doe ik zo ongeveer 1,5 tot 2 maanden mee

voor de kosten hoef je het niet te laten

bij pablo zijn ze sinds ik m heb (en volgens oude eigenaren ..sinds zijn 5e ) onveranderd ..

zolang het niet in zijn keel klieren zit of aan de binnenkant (gebeurt zelden maar helaas kan dit dus gebeuren..) tja dan kan het problemen op gaan leveren

verder zou ik absoluut niet weten waarom een paard met melanomen afgemaakt zou moeten worden (al waren er een paar ex stal genoten die m graag aan zijn einde hadden geholpen , die vonden het zielig en een vorm van dieren mishandeling dat ik m liet leven , terwijl het beestje zelf er absoluut geen last van heeft ! onzin dus ..)

ben wel benieuwd wie er bij jou vind waarom deze afgemaakt zou moeten worden

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:33

he zelf ook een pony gehad met melanomen om de koker en de anus. het zag er echt niet uit. heb zelfs de dierenbescherming wel eens op me af gehad van wat is dat nu???? Ik wist wel dat wanneer die melanomen naar binnen slaan het afgelopen zou zijn. Dit is uiteindelijk na 8 jaar gebeurd. Ik heb er nooit iets aan laten doen omdat de veearts me dat afraadde. Hij had er geen last van dus waarom zopu ik er iets aan laten doen doen ( behalve een hoop stress en ellende voor je paard) en terugkomen zouden ze ook.

uiteindelijk hield het wel op en dat wist ik ook meteen toen het zo ver was.

Duszolang het je paard niet in de weg zit is er niks aan de hand.

succes er mee

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 07:48

hoe zien die melanomen eruit?
Mijn schimmie heeft zwarte spikkels (beetje bobbelig, net soort zwarte pukkeltjes) in haar gezicht. Kunnen dat melanomen zijn?

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:57

alani: bij mijn pony zijn ze middelmatig hard en kun je ze vastpakken (ze zitten los in de huid). Er zit wat haar overheen, maar je kunt duidelijk zien dat het een zwart/grijs bultje is. Ze groeien heel langzaam. Ze zitten meestal rond de anus, maar dat hoeft niet perse, bij mijn pony zitten ze op de buik en rug.
Schimmels hebben meer kans op melanomen, hoe ouder een paard is des te meer kans op melanomen, maar dat hoeft ook niet persee, mijn pony is namelijk pas 5 en een bruine half-arabier
Als je een kwaadaardige melanoom hebt zal deze heel snel groeien en ziet het er vies uit. Hier moet wel een veearts naar komen kijken.

Een tijdje geleden stond er een duidelijke foto van een melanoom op bokt (overigens ook op een bruine of voskleurige pony), ik zal evt. proberen vanmiddag een foto te maken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:38

JOOR ik vraag me nog steeds af waarom jou pony afgemaakt zou moeten worden
zijn ze naar binnen geslagen?? de melanomen of heb je een kwaadaardige (dan heet het trouwens geen melanoom meer maar kanker) gezwellen op je paard?
en wie zegt dat hij afgemaakt moet worden?

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:53

In september verlede jaar had mijn paard een melanoom in zijn oor het was echt vies en zat binnenin...het was vochtig en kam ene beetje rood uit..
Dit had ik nooit gezien hij was 7 en had hem pas 1jaar en hij had nergens klachten van maar hij hoorde naar het schijnt niet langs die kant...
Omdat het zo vies was en dat het intern zat ben ik met hem naar de kliniek in Gent gegaan..ze hebben hem geopereerd mar konde niets alles weg halen het zat te diep...dus ik leef met een tijdbom...en heb nog steeds schriek.
Hij heeft ook chemotherapy ingespoten gehad in zijn oor aan de basis....dus is het hopen dat het lang weg blijft of dat het weg is..hoop doet leven.

joor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 16:17

nou ik vond de melanomen eerst onder de staart, maar heel snel rond de anus en zelfs in de anus.
op advies van mijn dierenarts ben ik naar utrecht gegaan en moest hij meteen blijven en is met spoed geopereerd.
hij kon al niet meer goed mesten. het gezwel wat ze hebben weggehaald was zo groot als een tenni bal, maar in de koker zitten ze ook.
Die waren te gtroot om te verwijderen, ze konden eventueel als hij last zou krijgen met plassen alles kunnen verwijderen en een "merrie" van hem maken. nu een paar maanden verder nog steeds geen last met plassen en ook nog niet opnieuw met mesten, maar is mijn paard lusteloos terwijl hij normaal heeel wakker is.
ik opnieuw gebeld naar de klieniek, moet hij donderdag23 juni terug komen want het zit waarschijnlijk in buik en longen.
Het groeide ook echt ontzettend hard.
maar is echt balen ik ben zo dol op mijn beesje.
we zouden 2 juli samen voor het eerst m2 starten en nu is hij er dan waarschijnlijk niet meer.
De arts zei dat ook aan de telefoon dat ik daar echt rekening mee moest houden.
Het is kwaadaardig. groetjes joor

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:22

Maar jong toch...pfffffffffff daar heb ik ook schriek voor t is ook ontern bij mij en kwaadaardig...
Vanbinnen kan je nie zien wa er aangetast is hé..
HOe je sterk en blijf hopen, ik wens je het beste en houd ons op de hoogte hé!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:21

als het kwaadaardig is zijn het dus geen melanomen maar een kwaadaardige huidkanker
iets heel anders ... kan idd snel gaan in de meeste gevallen echter betrefd het onschuldige goedaardige bulten

bij mijn pablo kon de arts niet eens meer "het gat vinden toen hij deze wou tempen ..
toch is deze verder helemaal gezond

de ontlasting mals houden voorkomt dan veel problemen

bij kwaadaardig (en dan hebben we het dus ook niet meer over melanomen)
moet je idd hard nadenken , wil ik wel of geen chemo etc

ik heb zelf kanker en buiten de operatie ook chemo gehad en daarna medicatie , als mijn paard dat nodig zou hebben (of een der andere huisdieren)
zou ik eerder hard nadenken over een vreedzaam einde dan die ellende ... met geen garantie

begrijp me niet verkeerd , ben blij dat ik er vorlopig nog ben , maar die ellende gun je niemand

als jezeker weet dat de overlevings kansen dan meer dan 50% is , dan zou je het een poging kunnen geven maar bij twijfel zou ik persoonlijk niet voor dokteren kiezen (dat is vor mijn huisdieren dus ..)

succes en sterkte

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:07

Nicky in de kliniek hebben ze mij melanoom gezegd en dat was vastgesteld....
ik heb chemo laten doen...het paard weet er niets van
Naar het schijnt zijn paarden veel sterker dan mensen op gebied van kanker.
Je mag het niet vergelijken..
Mijn onkel heeft leukemie gehad...ja is verschriekkelijk hé..ik hoop da je er gelijk hem vanaf geraakt..
Invierno daarentegen was na de operatie even stone door de verdoving maar de dag erna sprong hij en deed hij al weer gek in de wei...van de chemo weten paarden niets.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:15

Ook ooit een merrie gehad die ze had maar dan op de buik. de da wist te vertellen dat 1 opde 10 schimmels het kwaadaardig heeft. Het begint ergens op het lijf zodra het bij de anus of keel zit heb je de kans op binnenslaan. Dan gaat het vaal snel.

Er is dan helaas maar een uitweg en die is het best voor het dier. Er kan wel een hoop aan gedaan worden maar je verlengt op een manier dat het toch niet opschiet.

Paar jaar geleden heeft ook een bokker haar schimmel laten inslapen ivm de melanomen.

Succes in de kliniek.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:14

de mijne is nu al 9 maanden geleden geopereerd..en hij heeft er nooit last van gehad of iets van geweten ik hoop hem nog lang zo te houden...
ik krijg zo schriek met je berichtje Prisca...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:43

Zover ik weet zijn melanomen juist niet kwaadaardig bij paarden dit in tegenstelling tot mensen, waarbij het dus wel kwaadaardig is. Ikzelf werk met mensen die kanker hebben.
Ik heb zelf nooit een schimmel gehad maar vrienden van mij wel en die had ze ook. Rondom anus etc. Die is er oud mee geworden.(34 jr).
Ik denk dat er meer aan de hand is want melanomen zie je aan de oppervlakte(huid). Als er verder in het lichaam Tumor aanwezig is kan dat duiden op een kwaadaardigheid.
In ieder geval sterkte!!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:50

Melanomen komen zoals TS zegt overal in het lichaam voor, maar aan de buitenkant zien we dat meestal bij de anus, geslachtsdelen en de mond. Het wordt (onterecht) in verband gebracht met "schimmel" zijn maar uit onderzoek blijkt dat je beter een schimmel met melanomen kunt hebben dan bv een bruine, omdat op de een of andere manier een schimmel er ouder mee wordt !

Wat ook kan is dat het paard sarcoiiden heeft, die ook overal kunnen voorkomen, maar deze groeien sneller en zijn agressief (melanomen zijn in principe goedaardig- alleen als ze op de verkeerde plek ontstaan zoals plasbuis of darmen waarbij ze een gedeelte afsluiten) dan heb je natuurlijk meer dan een "schoonheids" probleem.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:44

Mist schreef:
Melanomen komen zoals TS zegt overal in het lichaam voor, maar aan de buitenkant zien we dat meestal bij de anus, geslachtsdelen en de mond. Het wordt (onterecht) in verband gebracht met "schimmel" zijn maar uit onderzoek blijkt dat je beter een schimmel met melanomen kunt hebben dan bv een bruine, omdat op de een of andere manier een schimmel er ouder mee wordt !

Wat ook kan is dat het paard sarcoiiden heeft, die ook overal kunnen voorkomen, maar deze groeien sneller en zijn agressief (melanomen zijn in principe goedaardig- alleen als ze op de verkeerde plek ontstaan zoals plasbuis of darmen waarbij ze een gedeelte afsluiten) dan heb je natuurlijk meer dan een "schoonheids" probleem.

helemaal eens ze kunnen overal voorkomen

het licht aan de huidskleur (niet de haarkleur) of je paard er meer kans op maakt dan gemiddeld , het is een vorm van huidkanker maar dan een goedaardige , betekend dus idd niet dat je der niet aan kan doodgaan

mijn pablo heeft er ook geen last van mensen vinden het alleen raar om te zien ...vooral op zijn koker, die heeft t in de mate waarin hij t nu heeft al sinds zijn 5e ... zegt echt niet dat hij morgen doodgaat
tegen deel miss word hij wel ergens in de dertig en gaat hij dood aan ouderdom , het kan altijd fout gaan alleen kan hij ook zijn been breken omdat hij uitglijd in de wei of een hartstilstand krijgen of ..of.,.of

maw je kunt met dit gegeven wel rekening houden met en damage control doen maarnverder zegt het weinig

het zelfde verhaal geld eigenlijk ook voor mensen
melanomen is een GOEDAARDIG (maw het vertakt niet vergroeit niet met achterliggende lichaamsdelen etc ..)voor de mens geld ook
een melanoom is goedaardig alleen als die op de verkeerde plek zit kan deze dodelijk zijn , heb zeld al 2 x melanomen weg laten halen en voor mij gold het zelfde als voor een paard , het is goedaardig maar er betaat altijd de kans dat deze kwaadaardig word

cinv.-> helaas , ik heb niet zoveel geluk als je oom , dit keer was het een kwaadaardige dus geen melanoom , die zich al via het lympfen systeem verspreid had , maar ik ben der nog wie weet word ik 80 , leef al bijna 4 jaar langer als voorspeld Tong uitsteken

XxJodyxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 00:05

tis wel btj offtopic
maar ik schrik me te pletter dat het vaker bij schimmels voorkomt
ik wil graag een schimmel arab komt het veel voor....?
... op de 10 schimmels hebbe het ?

groetjes Jody

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 06:27

Vraagje: Hoe zien melanomen eruit? Bloos Ik volg het topic al een heel tijdje en er word aldoor gezegd dat het er 'raar' uitziet enzv.
Hoe dan?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:23

Melanomen zien eruit als bulten . Ze kunnen elke vorm hebben. Vaak zie je ze op de niet behaarde huid.( koker/uier, anus etc.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:44

zal straks even foto maken vd koker van pablo
hebben julle een idee hoe het er uit ziet in zeer heftige mate , nogmaals hij heeft er alles behalve last van
kan gewoon plassen uitschuiven en dekken Bloos zit dus op de buiten kant vd koker NIET op de banketstaaf

zit vaak op zwarte huid NIET op blanke of blauwe huid

de reden waarom meer schimmels het hebben dan ander gekleurden is ook de zwarte huid .. trekt op een eenof andere manier de uv stralen anders aan waardoor daar dus een kanker kan ontstaan

ook al slaat die naar binnen is die nog steeds goed aardig maar door de lokatie dodelijk ..

net als een mens met een goedaardig gezwel in de slokdarm of long bv
zaait niet uit vertakt niet vergroeit dus niet met maar wel door de lokatie dodelijk , dit gebeurt dus NIET bij ALLE paarden met melanomen !!

een bruin of anderkleurig paard die ze krijgt heeft meestal een blanke huid .. de soort die vaak op de blanke huid voorkomt is wel kwaadaardig
tenminste veel grotere kans dat ...hoeft dus niet maar bij een bobbel op de blanke huid altijd even laten checken !!

de goedaardigen zijn niet jodium houdend en chemo werkt dan dus niet
bij jodiumhoudende gezwellen (de meeste kwaadaardigen niet alle helaas) werkt chemo dus vaak wel

wat wel opvalt is dat de schimmels met een blauwe huid (bv lipizaners )er veel minder vaak "last"van hebben dan dus ander kleur huidigen

je ziet ze ook vaak bij tinkers op de grens tussen de witen en zwarte vlekken , huid is zwart onder de wittevacht (stukje) de wittevacht is dunner (witte haren zijn vaak dunner dan donkere haren) waardoor de zon(uv) er dus beter bijkan en het dus veroorzaakt

nogmaals meestal id het beste er gewoon van af te blijven omdat als je het weglaat halen het dus erger terug komt ...

kijk maar bij mijn pablo die hebben ze alles weggehaald(waarschijnlijk voor de verkoop,.. op jonge leeftijd en is dus mega retour gekomen daarna gelukkig onveranderd gebleven ..en is dus al 10 jaar in de staat waarin hij het nu heeft )