Hoe lang nog vruchtbaar na castratie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ROOMPIEJ

Hoe lang nog vruchtbaar na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 13:27

Hoi hoi
ik heb een vraagje.Hoe lang kan een hengst\ruin na een castratie dekken?Mijne is nu net weggebracht naar de dierenkliniek maar ik wil hem als hij terug is snel weer bij zijn vriendinntje zetten maar dat doen we maar niet zolang hij nog vruchtbaar is.Dus wie kan mij vertellen hoe lang dat duurt?Alvast bedankt.. Haha!
Groetjes

Avelienvd

Re: Hoe lang nog vruchtbaar na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:12

Gemiddeld rond een week of 6-8.
Maar dat kan bij sommigen ook iets langer zijn dus houd rekening met een wachttijd van 2 maand ongeveer.

ROOMPIEJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 18:13

zo 2 maanden dat is dus aardig lang.maar ja better safe than sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 19:45

Bij werd gezegd 3 maanden, ik wist het zelf niet en heb mijn ruin die net gecastreert was bij een fokmerrie gehad, niks gebeurt ze is niet drachtig ( ik wist niet dat hij net was geruint had hem maar net)

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 19:47

fjordygirl schreef:
Gemiddeld rond een week of 6-8.
Maar dat kan bij sommigen ook iets langer zijn dus houd rekening met een wachttijd van 2 maand ongeveer.

Ja

Isabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:22

yep, 2 maanden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:01

een hele tijd twee maand..

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:41

2 maanden lijkt me wat overdreven, als een paard op een normale manier gecastreerd wordt waarbij beide testikels verwijderd worden (je moet er dus wel zeker van zijn dat ze er alletwee uit zijn) wordt zowel de testosteron als de spermaproduktie verwijderd. De spermacellen die eventueel nog buiten de testikels zouden kunnen zitten zijn binnen een week wel dood. Ik zou dus zeggen een week.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:48

bron: www.dapwalcheren.nl

Castratie hengst
De meeste hengsten worden gecastreerd als ze tussen de 1 en 2 jaar oud zijn. Eerder of later is ook mogelijk. Bij eerder castreren is de ingreep minder belastend, maar blijft het paard wat 'slungelig', bij later castreren ontwikkelt het paard wat meer hengstenkenmerken (meer hals, zwaardere bespiering).
Het beste seizoen om hengsten te castreren is het voorjaar. De weiden staan dan vol fris gras en er zijn nog weinig insecten. Hierdoor kan het paard in een schone omgeving herstellen.
De castratie van de hengst wordt in onze praktijk altijd verricht door twee dierenartsen. Het paard wordt neergelegd onder narcose. Na ook nog een plaatselijke verdoving start de operatie. De castratie vindt plaats volgens de halfbedekte methode. Dat betekent dat tijdens de operatie het buikvlies wordt geopend en daarna ook weer gesloten. Hierdoor is het onmogelijk dat de darmen via de operatiewond naar buiten kunnen komen. Dit is een hele ernstige complicatie. (Via de onbedekte methode die veel paardencastreurs (dit zijn geen dierenartsen) hanteren kan dat wel)
De nazorg door de eigenaar bestaat uit controle van de wond gedurende een aantal dagen. Ook moet voorzien worden in beweging van het dier. Weidegang is voldoende. Bij wondzwelling is het goed om twee keer per dag het operatie gebied koud af te spoelen gedurende 10 - 15 minuten.
Na de castratie blijft het dier nog enige weken vruchtbaar.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:29

zoo dat is best lang 2 maanden. Maar wil niet weer risico lopen hoor roompiej is oortje dadelijk weer gedekt door hem. Gelukkig is de eerste keer mislukt hahahaha

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:31

Ik zou inderdaad ook zeggen 2 maanden. Bij een hond en zelfs een konijn is het ook zo dus waarom zou het dan bij een paard anders zijn?? Misschien een beetje rare redenatie.
Het sperma van de mannelijke wezens worden namelijk ergens anders (ik dacht in de prostaat tenminste als ik goed opgelet heb in bio) opgeslagen. Bij castratie haal je alleen de producenten van sperma weg en niet de opslagen. En die moet eerst leeg zijn voor hij echt onvruchtbaar is.

(als ik uit mijn nek banketstaaf moeten jullie het zeggen)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:42

Nee hoor je banketstaaf niet uit je nek.
Het klopt dat die zaadjes opgeslagen worden in (ik geloof) de prostaat.
Als een hengst ziek is geweest kun je dat pas 2 maand later aan de kwaliteit van het sperma zien.
Dus dat betekent dat het 2 maand goed blijft waar het ook is opgeslagen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:59

Ik meende dat sperma wordt opgeslagen in de bijballen Haha!
En die worden net als de ballen gewoon verwijderd... er kan natuurlijk nog wel wat aanwezig zijn in de zaadleiders. Tot zover van wat ik opstak uit de biologieles Tong uitsteken

ROOMPIEJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 15:48

hoi hoi bedankt voor jullie reacties.Ik heb het gevraagd aan de va en die zegt dat het maar een week duurt.Dus ja dat is een stuk minder lang. Haha!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:12

De precieze tijdsduur weet ik niet ,maar heb gehoord dat de nieuwe ruin bij een eerste poging tot dekken bij de eerste keer nog wel degelijk vruchtbaar is.
Dit is van horen zeggen ,vraag het anders nog even na bij je DA

ROOMPIEJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 21:05

hoi allemaal ik heb maar de DA gebeld na wat verwarring bij ons op stal en nu word door de DA weer gezegd 6-8 weken maar goed nou gaan we dat dus aanhouden want iedereen was al een beetje bang dat mijn pony alle merries ging dekken wel leuk allemaal kleine romeootjes hihi denk alleen niet dat de mensen op stal daar erg blij mee zullen zijn hahahaha

Sabrina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:19

Hoe oud is je paard nu ?

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:44

Dit is een topic van 3 maanden oud, daarom een slotje.