help, mijn merrie geeft melk/vocht uit de uier.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ijsklontje

help, mijn merrie geeft melk/vocht uit de uier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 10:56

Hallo iedereen,

Afgelopen Donderdag was ik mijn merrie van net drie aan het verzorgen. Ook controleerde ik die dag haar uier en er kwam een plakkerige doorzichtige vloeistof uit. Niet druppeltjes maar ook straaltjes. Ik mag haar uier gewoon aanraken en ze is niet anders dan normaal.

Nou hoor ik mensen denken, drachtig zonder dat je het weet. Lijkt mij een beetje sterk vorige maand nog was ze hengstig in en uit de wei halen was een drama. Dragen had sneller gegaan. Als ze langs de hengsten liep. Buiten dat feit is ze heel rank en slank. Sinds kort is het pas zo dat je goed moet kijken of om haar ribben te zien. Het was voorheen niet zo dat ze te mager was, maar ze mocht wel iets meer hebben.
Ze krijgt 's avond kruidenmuesli en 's ochtends brokken.

Wie kan mij vertellen wat dit is???
Ik heb al heel wat boeken erop nageslagen, maar niks kunnen vinden.

alvast bedankt

chantal en Vicky

Auke07

Re: help, mijn merrie geeft melk/vocht uit de uier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:58

een merrie bij ons op stal heeft dit ook! Het is geen melk, maar een wat witte waterige vloeistof, volgens mij kan het geen kwaad..

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:15

Schijn zwanger misschien??

Zou het anders ook niet weten, een telefoontje aan de DA is soms handig en meestal ook gratis.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:45

soms gebeurt het dat tijdens de hengstigheid de merrie een soort melk aanmaakt, deze is doorzichtiger en iets dikker.

ook komt het wel voor dat doordat dieren ineens in eiwitrijk gars komen te staan en zo een klein beetje melk gaan vormen.
( zo is het mij verteld toen ik vroeger zag dat een verzorgpaard van me ook zomaar uit het niest melk gaf)

is helemaal niet erg, wat je in elk geval moet doen:
eraf blijven! als je gaat masseren stimuleer je een eventuele melkproductie..niet doen dus.

wat je wel kunt doen: haal een flesje kampferspiritus bij de trekpleister of kruidvat,etos.
doe dat op een doekje en smeer daarmee voorzichtig het uier in.
kampfer zorgt ervoor dat de ventuele melk sneller weer opdroogt...